کد مطلب: 171672
انديشکده واشنگتن گزارش داد
جاسک، پايگاه دريايي پيش‌قراول نيروهاي ايران، مجهز به موشک‌هاي کروز و بالستيک
تاریخ انتشار : 1395/12/22
نمایش : 2394
انديشکده آمريکايي نوشت: در حالي‌که آمريکا با استفاده از کشتي‌هاي جاسوسي عليه ايران فعاليت دارد اما اين کشور نيز در مسير ايجاد قابليت عملي بازدارندگي و حملات سريع عليه جنگ افزارهاي راهبردي نيروي دريايي ايالات متحده بر آمده است.













 

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، «انديشکده واشنگتن» در تازه‌ترين گزارش خود درباره ايران تحت عنوان «آيا ايران در تلاش براي خنثي کردن تلاش‌هاي آمريکا در رصد فعاليت‌هاي موشکي خود برآمده است» نوشت: به نظر مي‌رسد تهران مشتاق افزايش برد و قابليت‌هاي موشک‌هاي ضد کشتي  و نيز مايل به بازداشتن غرب در رصد پيشرفت‌هايش در اين مسير حتي با به جان خريدن خطر رويارويي دريايي است.

بر اساس اين گزارش، در آخرين مرحله از مواجه ناامن نيروي دريايي سپاه پاسداران ايران با نيروي دريايي آمريکا، قايق‌هاي سپاه در چهارم مارس مسير حرکت کشتي غيرمسلح آمريکايي با همراهي نيروي دريايي انگليس را سد کردند و آن کشتي را مجبور به تغيير جهت نمودند. البته ايران مدعي رهگيري اين کشتي بعد از انحراف از آب‌هاي بين المللي در تنگه هرمز شد. اما اين‌که کشتي يا شده وارد آب‌هاي ايران شده باشد يا خير مشخص نيست. در هر حال، اين قضيه آشکارا در هدف قطع جاسوسي آمريکايي‌ها از آخرين آزمايش‌هاي موشکي ايران در آن منطقه صورت گرفت.

اين انديشکده با اشاره صريح به جاسوسي بودن کشتي متخلف آمريکايي به نام «يواس‌ان‌اس اينويسيبل» ( USNS Invincible)  نوشت که کشتي ياد شده مجهز به ابزارآلات دقيق تعيين برد موشک و عمليات جمع آوري اطلاعات از اهداف سطحي و زير سطحي و حتي هوايي (MASINT) و ماموريت در نزديکي تنگه هرمز بوده است.

در حقيقت اين کشتي در لحظه بروز حادثه به احتمال زياد در حال رصد فعاليت‌هاي موشکي ايران بود. بنابر گزارش‌ها ايران 2 موشک بالستيک دريايي مجهز به فرستنده و گيرنده راداري  « active radar homing»  را آزمايش کرده بود.

«سردار علي حاجي زاده» فرمانده نيروي هوا فضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز تاييد نمود که موشک ضدکشتي بالستيک «هرمز-2 » در هفته گذشته (سواحل مکران در درياي عمان ) با موفقيت شليک و به هدف موردنظر در مسافت 250 کيلومتري اصابت کرد.

به نوشته اين انديشکده، اين کشتي آمريکايي از سال 2012 به اين سو به کار رصد آزمايش‌هاي موشکي ايران مبادرت دارد.

کشتي اينوينسيبل در تاريخ 23 ژانويه بحرين را ترک کرد و 6 مه به آنجا بازگشت و بنابر گزارش‌ها در آن برهه ايران موشک بالستيک ميان بردي را از پايگاه موشکي خود در سمنان که در فاصله کمتر از 1000 کيلومتري شمال تنگه هرمز است، شليک کرد و اين آزمايش در برد رهگيري کشتي اينوينسيبل قرار داشت .

بر اساس اين گزارش، کشتي اينويسيبل مجهز به رادار دو باند «کبرا جيميني» مي‌تواند مسير دقيق حرکت موشک‌هاي بالستيک از زمان پرتاب تا رسيدن به هدف را رصد کند.

تجهيزات شنود اين کشتي نيز مي‌توانند ارتباطات رمزگذاري شده بين موشک و مقر پرتاب آن را کشف و ضبط کنند. اين اطلاعات جمع آوري شده بعدا مي‌تواند براي پشتيباني سامانه‌هاي دفاع موشکي منطقه‌اي چون «ايجيس»، «ثاد» و «پترويت» استفاده گردد.

در حالي‌که اين کشتي مي‌تواند يک موشک بالستيک از مسافت 1000 کيلومتري فراتر از افق 20 درجه را رصد کند، با اين وجود رصد کامل و تصاوير راداري نياز به سامانه‌اي دارند که بتواند نزديکتر به اهداف باشد و شايد اين امر توضيح دليل نزديکي نسبي کشتي آمريکا به آزمايش موشکي هفته گذشته ايران باشد

در ادامه اين گزارش با اشاره به انجام آزمايش موشکي ايران در نزديکي بندر جاسک در درياي عمان آمده است: در سال‌هاي اخير نيروي دريايي ايران، جاسک در 50 کيلومتري جنوب شرقي تنگه هرمز را به پايگاه پيش قراول نظارت بر تردد کشتي‌ها در ورودي تنگه شلوغ هرمز قرار داده است.

نيروي دريايي سپاه نيز در نزديکي جاسک با در اختيار داشتن پايگاه‌هاي عملياتي قادر است به سرعت با موشک‌هاي متحرک ضد کشتي کروز و بالستيک در منطقه حاضر و مستقر شود.

بر اين اساس، اگر ادعاي سردار حاجي زاده درست باشد، ايران با آزمايش موشک ضدکشتي  هدايت شونده راداري هرمز -2 مي‌تواند تمامي تنگه هرمز و درياي عمان را در برد موشکي خود داشته باشد و در صورت مجهز بودن اين موشک به سامانه راداري فعال و غير فعال و الکترو اپتيکال،ايران قابليت انعطاف پذيري عليه ناو گروه وابسته به ناوگان پنجم دريايي آمريکا و دور زدن آن‌ها در منطقه هنگامي که در حال عبور از تنگه هرمز هستند را خواهد داشت.

در بخش ديگر اين گزارش آمده است: با توجه به زمان وقوع اين حادثه، اخلال در فعاليت کشتي اينوينسيبل به نظر اقدامي تصادفي از سوي خدمه قايق‌هاي سپاه ايران نبوده بلکه شايد بخشي از تلاش هماهنگ اين کشور براي مانع گذاري بر مسير نظارت غرب بر فن آوري‌هاي تسليحاتي حساس‌تر خود است. اين کشور در ماه‌هاي اخير نسبت به پروازهاي جاسوسي هواپيماهاي آمريکا در قلمروي هوايي بين المللي بر فراز خليج فارس و جمع آوري اطلاعات هشدار داد.

بر اين اساس، چنين هشدارهايي از سوي ايران اين احتمال را مي‌رساند که فعاليت‌هاي اخير موشکي اين کشور بخشي از آزمايش شتاب گرفته  و برنامه آموزشي در ايجاد قابليت عملي بازدارندگي و حملات سريع عليه  جنگ افزارهاي راهبردي نيروي دريايي آمريکا در محدوده‌هايي است که توسط بسياري از موشک‌هاي موجود ضد کشتي‌اش دست نيافتني است.

در خاتمه اين گزارش آمده است: آخرين نمونه موشک هاي خانواده فاتح مرکب از «فاتح-313» و «ذوالفقار» بردي برابر با 500 تا 750 کيلومتر دارند و به يقين و در آينده در طراحي نسخه‌هاي ديگر موشک‌هاي خليج فارس و هرمز ترکيبي از ويژگي‌هايي چون بدنه سبک تر و برد بيشتر به آن‌ها افزوده مي‌شود.

انتهاي پيام/م

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg