کد مطلب: 171422
نشانه‌هاي مسموميت را بشناسيد
سيخ جوجه کبابي که مي‌کشد
تاریخ انتشار : 1395/10/28 19:30:27
نمایش : 3141
يک متخصص عفوني و فلوشيپ پژوهش مسموميت‌ها خوردن گل نرگس را عامل مسموميت و کشنده دانست و گفت: گاه برخي افراد شاخه‌هاي گل خرزهره را پوست مي‌کنند و به عنوان سيخ براي جوجه کباب استفاده مي‌کنند که مي‌تواند کشنده باشد.












 

به گزارش هفت چشمه به نقل از تسنيم، هاله تالايي با بيان اينکه مسموميت ها شيوع بالايي دارند و قابل پيشگيري و کنترل هستند، افزود: همه مسموميت ها کشنده نيستند برخي کشنده و برخي از مسمويت ها خود محدود شونده هستند.

تالايي تهوع، استفراغ، دردهاي شکمي، تب، اسهال را از نشانه‌هاي مسموميت‌هاي خود محدود شونده دانست و بيان کرد: اما در هر حال بايد مراقب باشيد اگر علائم تشديد شد و يا مدت زمان علائم طولاني تر شد به پزشک مراجعه کنيد. در مورد مسموميت هاي خطرناک مانند بوتوليسم فرد ممکن است حتي قبل از بروز علائم گوارشي، دچار علائمي مانند تاري ديد، دوبيني و تو دماغي صحبت کردن شود؛ البته اختلال در بلع و تنفس هم در اين موارد حايز اهميت است.

اين فلوشيپ پژوهش مسموميت ها، مسموميت‌ها را مختص به فصل تابستان ندانست و ادامه داد: به همين علت بايد افراد همواره نسبت به شست و شوي دست ها حساس باشند و آن را انجام دهند؛ چون در فصل پاييز و زمستان هم امکان مسموميت با ويروس و باکتري را داريم.

وي خانم‌هاي باردار، شيرده، افراد مبتلا به برخيمي، افرادي که داروهاي ضعيف کننده سيستم ايمني مصرف مي کنند، سالمندان، ديابتي ها را افرادي دانست که نسبت به مسموميت ها حساس تر هستند، و توصيه کرد: اين افراد غذاهاي بيرون و رستوراني کمتر ميل کنند و لبنيات را پاستوريزه مصرف نمايند و ميوه و سبزي را خوب شست و شو دهند.

تالايي با بيان اينکه اگر ميوه و سبزي با فشار خوب آب شستشو شود، انگل ها از آنها جدا مي شوند، گفت: البته از نمک و سرکه يا مايع هاي ضد عفوني کننده استاندارد و مورد تاييد وزارت بهداشت هم مي توان استفاده کرد؛ اما استفاده از حتي يک يا دو قطره مايع ظرفشويي توصيه نمي شود؛ چون اين مواد به سبزي ها مي چسبند و احتمال کارسينوژني در آنها هست.

وي درباره نکات بهداشتي چگونگي استفاده از مرغ، گوشت و ماهي نيز اينطور توصيه کرد: اگر اين خوراکي ها را تهيه کرديد بلافاصله بهتر است آنها را شستشو داده و داخل فريزر نگهداري کنيد و در يخچال حداکثر يک روز نگهداري نماييد. در صورت پختن آن مصرف کنيد و آن را مجددا فريز نکنيد. ماهي را حداکثر تا يک هفته در فريزر نگهداري نماييد و اگر قرار است مرغ يا ماهي را سرخ کنيد با روغني که قبلا آن را استفاده کرديد سرخ نکنيد.

اين متخصص عفوني با تاکيد بر اينکه برنج پخته شده را نمي توان داخل آشپزخانه نگهداري کرد، افزود: ديده شده است که برنج پخته شده در حجم زياد، به علت نگهداري در محيط نامناسب، به ميکروب ليستريا آلوده شده است و چندين اپيدمي از آلودگي برنج به باسيلوس سرئوس مشاهده شده است که افراد را با تهوع، اسهال و تب به بيمارستان رساندند. پس اگر برنج را در حجم زياد تهيه کردند و به دليل کمبود جا آن را داخل يخچال نمي گذارند، بايد برنج را در سايه قرار دهند و روي آن را پوشش بگذارند و يا روي شعله اجاق گاز با حرارت بسيار کم نگهداري کنند.

وي با بيان اينکه اگزما منعي براي غذا درست کردن ندارد، ادامه داد: منتهي اين بيماري گاه فعال و گاه خاموش است. اگر خانمي زخم در دست دارد که زخم‌ها تاول و ترشح دارند، بهتر است موقع تهيه غذا دستکش در دست کند.

تالايي با تاکيد بر اينکه قارچ هاي موجود در طبيعت سمي هستند بنابراين از دست زدن به آنها يا خوردن آنها بايد خودداري کرد، بيان کرد: از مصرف قارچ‌هاي کوچک قهوه اي رنگ که زير کلاهک رسيده است خودداري شود. قارچ‌هاي قرمز با دانه‌هاي سياه، به شدت سمي و کشنده هستند، قارچ سمي نارسايي کبد و کليوي ايجاد مي‌کند.

اين فلوشيپ پژوهش مسموميت‌ها در پايان خوردن گل نرگس را عامل مسموميت و کشنده دانست و افزود: گل صد تومني و گل خرزهره نيز به شدت سمي هستند که بايد از دسترس کودکان دور باشند. خوردن اشتباهي اين گياهان به ضرر کودکان تمام مي‌شود؛ گاه برخي افراد شاخه‌هاي گل خرزهره را پوست مي‌کنند و به عنوان سيخ براي جوجه کباب استفاده مي‌کنند که مي‌تواند کشنده باشد.

انتهاي پام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg