کد مطلب: 171421
روحاني در نشست خبري:
آمريکا در مسير اجراي برجام سنگ‌اندازي کرده است/همه تحريم‌ها عليه ايران از 27 دي 94 برداشته شد/کساني که رشد اقتصادي کشور را نمي‌بينند، عينک بزنند/بعضي‌ها اصرار دارند هواپيماي کهنه سوار شوند/نقد لوکس جا
تاریخ انتشار : 1395/10/28 19:27:47
نمایش : 1052
رئيس جمهور گفت: ما به مردم گفته بوديم زماني توافق هسته اي را مي پذيريم که تحريم هاي عليه ايران به يکباره کنار گذاشته شود، همه تحريم‌ها بعد از اجرايي شدن برجام در 27 دي ماه 1394 برداشته شده است.














به گزارش هفت چشمه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني رئيس جمهور کشورمان در نهمين نشست خبري خود با خبرنگاران داخلي و خارجي ضمن ابراز خرسندي از اينکه امروز فرصت حضور در ميان رسانه‌هاي مختلف برايش ميسر شده است، گفت: بنده در آغاز سخن لازم مي‌دانم از مردم قدرشناس، بزرگوار، فهيم و زمان‌شناس ملت بزرگ ايران براي حضور در ضايعه درگذشت حضرت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني تشکر کنم.

رئيس قوه مجريه تصريح کرد: ملت بزرگ ايران با حضور، اشکشان، آهشان و با حرکت پرشورشان در خيابان‌ها و در مراسم نماز، بدرقه پيکر پاک آن و همچنين طي حضور در مراسم ترحيم آن بزرگوار تشکر و قدرداني مي‌کنم.

وي ادامه داد: مردم ما به خوبي قدر بزرگانشان، خادمانشان و آنهايي که در پيروزي انقلاب، استقرار نظام و توسعه آباداني کشور و از همه مهتر بيانگر راه صحيح در مسائل مهم اجتماعي و کشوري بودند را مي‌دانند.

* آيت الله هاشمي رفسنجاني به ما نشان داد بهترين روش اداره کشور، تعامل با افکار مختلف است

رئيس جمهور بيان داشت: آيت‌الله هاشمي رفسنجاني علاوه بر خدمات شايان توجه‌شان نسبت به انقلاب، نظام و کشور با صبر، متانت و سکوتشان آنجا که براي نظام لازم مي‌ديدند با بيان آرامشان در مسائل بسيار مهم سياسي و همچنين با روش اعتدالي، عقلانيت، خرد و با حوصله و سعه صدرشان به ما نشان دادند که بهترين روش براي اداره کشور تعامل با افکار مختلف و انديشه است.

روحاني با بيان اينکه امروز آن مردم بزرگ در ميان ما نيست و نمي‌توانيم به طور مستقيم از افکار آن مرد بزرگ براي آينده‌مان استفاده کنيم اظهار داشت: اما شيوه، روش، نصايح و آنچه که وي براي ما همانند آثار صوتي‌شان به يادگار گذاشته است مي‌تواند مورد بهره‌برداري و استفاده قرار گيرد تا بتوانيم از راه اعتدال و خرد براي حل معضلات کشور تلاش کنيم.

رئيس قوه مجريه همچنين در ادامه ضمن تشکر از ملت ايران از تمام فعال سياسي درخواست کرد تا اين فضا را نه براي امسال بلکه براي سالهاي پيش‌رو نيز ادامه دهند.

وي تأکيد کرد: براي آباداني کشور و از همه مهمتر آن است که در يک فضاي آرام و اعتدالي، فرمان الهي و دستورات خداوند و اخلاق زير پا گذاشته نمي‌شود. نکند به خاطر برخي مسائل فردي، جناحي و گروهي راستي، درستي، اخلاق حسنه و شيوه‌هايي که خداوند و قرآن توصيه کرده است را به دست فراموشي بسپاريم.

رئيس جمهور در ادامه از حمايت‌هاي مردم نسبت به دولت خدمتگزارشان تشکر و قدرداني کرد و گفت: اگر در فضاي سياسي، فرهنگي، علمي و اقتصادي دستاوردهايي داشته‌ايم به دليل حضور مردم، تلاش، کمک، ايستادگي، استقامت، انديشه، صبر، حوصله و اميد مردم نسبت به آينده اين کشور و نظام بوده است.

روحاني بيان داشت: بحمدالله در بسياري از زمينه‌ها پيشرفت‌هاي خوبي داشته‌ايم و در بسياري ديگر از زمينه‌ها نيز نياز به تلاش بيشتري داريم. ما سپاسگزار درگاه خداوند براي کارهاي انجام گرفته هستيم و هم تلاش و کوشش خود را براي رسيدن به اهدافي که هنوز بدست نيامده را خواهيم کرد. 

*در يک سال اخير 700 هزار شغل خالص در کشور ايجاد شده است

رئيس قوه مجريه با اشاره به اينکه بسيار خرسندم که وعده رشد 5 درصدي ما از آغاز سال محقق شده است، تصريح کرد: بنده از فعالان اقتصادي، کارآفرينان، خدمتگزاران مردم، مقامات و همه قوا که دست به دست هم داده تا امروز شاهد رشد بيش از 5 درصد باشيم بسيار سپاسگزارم.

وي با بيان اينکه رشد ما 7.4 درصد است گفت: اين رقم در منطقه ما نظيري نداشته و حتي در حال حاضر در جهان نيز نمونه‌هاي بسياري ندارد، زيرا طي اين سالها جهان با رکود مواجه بوده است.

رئيس جمهور کشورمان ادامه داد: بنده از مردم و کارآفرينان سپاسگزارم که در اشتغال قدم بزرگي برداشته‌ايم اگرچه تا رسيدن به مقصد نهايي فاصله داريم اما ايجاد 700 هزار شغل خالص در کشور نظير زيادي در دنيا ندارد.

روحاني تأکيد کرد: 6 کشور در دنيا هستند که بالاي 600 هزار شغل در سال طي سالهاي اخير به طور متوسط به وجود بياورند، 700 هزار شغل بسيار زياد است اما براي کشور ما به دليل انباشت مسائل طي سالهاي اخير هنوز نياز به ايجاد اشتغال بسياري ديگر وجود دارد.

*برجام تعلق به دولت يازدهم و يا شخص خاصي ندارد

رئيس قوه مجريه با اشاره به موفقيت دولت در مذاکرات هسته‌اي و برجام اذعان داشت: برجام متعلق به دولت يازدهم و يا شخص خاصي ندارد، برجام از آن ملت بزرگ ايران، رهبري مقتدر کشور، شهيدان، شهداي هسته‌اي و ديگر فداکاران ما در انقلاب اسلامي است. برجام يک دستاورد بزرگ ملي است و کسي فکر نکند به خاطر انتخابات سال آينده بايد نسبت به برجام بيش از حد سخن بگويد يا کمتر از حد لازم نسبت به آن حرف بزند.

رئيس جمهور گفت: براي ما مهمتر از برجام حق و موفقيت يک ملت است، چرا در پيشگاه خداوند نسبت به موفقيت‌هايمان شاکر نباشيم، البته هيچ کس مدعي موفقيت صددرصد نيست هر کاري ممکن است داراي نقص و يا عيبي باشد، اما جمع اين کار يک موفقيت بزرگ براي ملت عزيز ما بود.

*برجام پيروزي ملت ايران در اخلاق است

روحاني بيان داشت: ما در اخلاق پيروز شديم، هيچ کس ترديد نکند برجام پيروزي ملت ايران در اخلاق است، ما به دنيا گفته بوديم که به دنبال سلاح هسته‌اي و کشتار جمعي نيستيم و ما به دنيا گفته بوديم آنچه که نسبت به نظام، حکومت و دولت ايران نسبت به سلاح کشتار جمعي گفته مي‌شود دروغ و اتهام است.

رئيس قوه مجريه افزود: ما در برجام براي دنيا به اثبات رسانديم ملت و نظام ايران راستگوست و آنها که عليه اين نظام به ناروا سخن گفتند امروز در تاريخ جهان و در پيشگاه اخلاق بايد سرافکنده باشند.

وي تصريح کرد: کمتر کسي در اين کشور بايد فکر مي‌کرد موضوع PMD حل شود و آژانس بين‌المللي رسما اعتراف کند که مسائل گذشته ايران در زمينه هسته‌اي پايان يافته است و از اين پس نسبت به آينده بررسي‌ها را ادامه مي‌دهيم. پايان اين پرونده به معناي موفقيت اخلاقي ملت بزرگ ايران بود.

رئيس جمهور اظهار داشت: ما از لحاظ سياسي پيروز و موفق شديم زيرا به دنيا اعلام کرديم ايران نظامي نيست که با آن رفتاري امنيتي در دنيا شود، ما خواستيم به دنيا بگوييم ايران کشوري است که در مسائل مختلف جهان مي‌تواند به عنوان بازيگر فعال و سازنده در صحنه باشد و غيبت ايران در صحنه‌هاي سياسي، منطقه و جهان يک خسارت براي همه جهانيان بود.

روحاني گفت: ما مي‌خواستيم به دنيا بگوييم که ايران هراسي رفتاري نادرست است و از ايران نترسيد، ايران به دنبال صلح و امنيت براي منطقه و جهان است.
رئيس جمهور تاکيد کرد: ما نشان داديم که ايران استحقاق آن را ندارد تا به عنوان فصل هفت سازمان ملل و به عنوان کشوري که صلح و امنيت جهاني به خطر افکنده است، باشد.

وي با بيان اينکه ايران از لحاظ سياسي در توافق هسته‌اي موفق شد، بيان داشت: ما پيروز شديم و قطعنامه هاي ظالمانه را به دست همان مرجعي را که آنها را تصويب کرده بود لغو کرديم.

*همه تحريم‌ها عليه ايران از 27 دي 94 برداشته شد

روحاني با بيان اينکه موفقيت ما در احقاق حقوق ملي‌مان بود، اظهار داشت : ما غني سازي را حق ملت ايران مي دانستيم، ما مي گفتيم ما مثل هر کشور پيشرفته اي ديگر حق داريم در زمينه فعاليت صلح آميز هسته اي تلاش بکنيم و اين موفق ما بود که سازمان ملل و آژانس فعاليت صلح اميز هسته اي ما را به رسميت شناخت، بنابراين اين موفقيت و پيروزي حقوقي ما بود.

رئيس جمهور با بيان اينکه ما از لحاظ اقتصادي موفقيت خوبي را به دست آورديم، تاکيد کرد: ما به مردم گفته بوديم زماني توافق هسته‌اي را مي پذيريم که تحريم‌هاي هسته‌اي ايران کنار گذاشته شود. ما گفته بوديم قدم به قدم آماده برداشتن تحريم ها نيستيم، يک روز بگوييد پتروشيمي آزاد است بعد از سه ماه بگوييد نفت آزاد است، بعد از چند ماه بگوييد فعاليت هاي مربوط فلزات گرانبها آزاد است، بعدا بگوييد فعاليت در زمينه حمل و نقل آزاد است و بعد از چند ماه بگوييد بيمه، روابط بانکي و ... . ما گفته بوديم که تحريم ها بايد بالمره برداشته شود و من به ملت بزرگ ايران مي گويم همه تحريم ها هسته اي بعد از اجرايي شدن برجام در 27 دي سال گذشته برداشته شده است.

وي با بيان اينکه ايران امروز در نفت و گاز تحريمي ندارد، بيان داشت: ما امروز در مقوله حمل و نقل و بيمه تحريمي نداريم. امروز در مسايل بانکي با دولت ها و برخي بانکها بزرگ روابط عالي و خوبي دارد، البته بانکهايي که داراي سهام خصوصي هستند، گاهي با احتياط‌هايي، اموري را انجام مي‌دهند، برخي از کشورهاي بزرگ و بويژه آمريکا البته در اجراي برجام سنگ اندازي هايي را انجام داد.

روحاني تاکيد کرد: توقع ما هم از ابتدا نسبت به آمريکا اين چنين بود وقتي يک دولتي دولت خصم است، پيداست که از همه توانش براي اجراي يک توافق استفاده نکند اما در عين حال امروز مردم ما به حقوق بسيار فراواني در زمينه اقتصادي دست پيدا کردند و اگر مشکلاتي باقي مانده بايد اين مشکلات را حل و فصل کنيم.

* در قبال بدعهدي‌ها با قدرت ايستاده‌ايم

رئيس جمهور گفت: مردم بايد بدانند در توافقات جهاني حتي توافق با يک کشور هم که باشد در اجرا ممکن است اشکالاتي پيش بيايد و يا مسائلي داشته باشيم و اينکه شايد برخي امور به دلخواه پيش نرود اما ما نبايد حوصله‌مان را از دست دهيم و بايد منافع ملي‌مان را مدنظر قرار دهيم.

وي با بيان اينکه طبيعي است در توافق بزرگي چون برجام ما در برخي موارد دچار مشکلاتي شويم افزود: اين درحاليست که ما در قبال بدعهدي‌ها با قدرت ايستاده‌ايم و مردم بايد از اين امر مطمئن باشند، مردم بدانند که ما در برجام مقتدرانه عمل کرديم و عمل خواهيم کرد اما عجولانه کاري نکرده‌ايم و نخواهيم کرد.

روحاني با بيان اينکه منافع ملي از جمله ضروريات ما در برجام است گفت: ما اين منافع ملي را همواره مدنظر قرار خواهيم داد.

رئيس قوه مجريه در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه برجام چه دستاوردهايي بر زندگي فقرا و حاشيه‌نشينان داشته است گفت: شما از دستاورد برجام براي مردم و فقرا صحبت کرديد برجام به همه ملت از جمله اقشار مستضعف تعلق دارد.

وي با اشاره به برخي از آمارهاي دولت پس از اجراي برجام افزود: اگر 27 دي سال گذشته برجام اجرايي نمي‌شد و فرضا آن تحريم‌هايي که طرف‌هاي غربي قصد داشتند آنها را تصاعدي بالا ببرند آن هم محقق نمي‌شد و همه چيز به صورت عادي و پيش از برجام پيش مي‌رفت، وضع فروش نفت ما همچون گذشته بود، کل درآمد نفتي ما امسال 32 هزار ميليارد بيشتر نبود.

رئيس جمهور ادامه داد: ما تا پايان سال چيزي بالغ بر 70 هزار ميليارد تومان درآمد نفتي خواهيم داشت، لذا اگر برجام نبود ما بايد اين منابع را از کدام حوزه‌ها کم کنيم، از حقوق کدام قشر؟ از حقوق پرستارها بايد مي‌زديم؟ از حقوق معلمين بايد مي‌زديم؟ در بخش بهداشت و درمان کارها را زمين مي‌گذاشتيم؟ چه کار مي‌کرديم؟

روحاني با بيان اينکه آن افرادي که برجام را نقد مي‌کنند، لوکس نقد مي‌کنند تأکيد کرد: نقد لوکس خيلي جايي ندارد و اين افراد بايد به درستي به مردم مي‌گفتند که اگر برجام نبود چه مي‌شد.  امروز اگر برجام نبود آن همه کارگراني که در حوزه‌هاي نفت و گاز تلاش مي‌کنند شرايطشان تغيير نمي‌کرد.

وي با اشاره به قطعي گاز برخي از مناطق کشور ادامه داد: ما  بيش از 700 ميليون متر مکعب گاز در روز مصرف مي‌کنيم بنابراين اگر ما نتوانيم سرمايه‌گذاري انجام دهيم بايد به چه نحوي زندگي مردم را تأمين کنيم.

*11 ميليون حاشيه‌نشين را تحت پوشش بيمه قرار داديم

رئيس جمهور با اشاره به شرايط زندگي حاشيه نشيني و شهري ادامه داد: ما همه حاشيه نشينان شهري را بيمه کرديم. ما 11 ميليون حاشيه‌نشين که بسياري از آنها بيمه نداشتند را تحت پوشش بيمه قرار داديم، بنابراين برجام و آثار آن متعلق به همه مردم است و موضوع برجام يک موضوع ملي است. ممکن است برخي منتقد گوشه‌اي از برجام باشند که اشکالي ندارد اما بايد گفت برجام موضوع دولت نيست که کسي فکر کند در قبال نقد به آن با دولت مقابله کرده است.

روحاني تأکيد کرد: نقد به دولت راه‌هاي ديگري هم دارد که معتقديم مي‌توانند از آن استفاده کنند اما برجام يک موضوع ملي است و اگر کسي بخواهد برجام و آثار آن را کوچک نشان دهد اين بدين منظور است که کار ملت را کوچک جلوه داده است.

رئيس قوه مجريه ادامه داد: مسئله برجام موضوعي است که همه نهادهاي کشور از کميسيون امنيت ملي مجلس تا مابقي حوزه‌ها آن را تصويب کردند، بنابراين برجام متعلق به دولت نيست و متعلق به نظام است، اميدواريم ما و مسئولين مربوطه بتوانند خدمات خود را نسبت به مردم در برنامه‌هاي خودشان منعکس و تشريح کنند.

رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال که ممکن است بعد از رحلت آيت الله هاشمي شما هدف بيشتر حملات قراربگيريد و حتي زمزمه‌هايي مبني بر رد صلاحيت شما براي انتخابات رياست جمهوري سال 96 وجود دارد پاسخ داد: آيت‌الله هاشمي پشتوانه بزرگ نظام بودند و جايگاه ايشان هيچگاه پر نمي‌شود. از لحاظ شخصيتي جاي آيت‌الله هاشمي همچون شهيد بهشتي و شهيد مطهري خالي مي‌ماند. ما بايد در انجام وظيفه کوشا باشيم.
 
وي ادامه داد: ما را با شوراي نگهبان به دعوا نيندازيد، روابط ما با شوراي نگهبان هميشه خوب بوده و هم خوب خواهد ماند، زياد نبايد به شايعات توجه کرد ما بايد کمربند خود را براي خدمت به نظام و مردم محکم کنيم. مردم نشان دادند که در همه شرايط پشت نظام خود هستند. از همه چيز مهمتر بحث انتخابات است زيرا اساس آن به خدمت به مردم باز مي‌گردد. همه ما بايد در صحنه حضور داشته باشيم و وحدتي که در رحلت و تشييع آيت‌الله هاشمي نشان داديم در همه زمينه‌ها حفظ کنيم.
 
روحاني در پاسخ به سوالي مبني بر سهم فارغ‌التحصيلان دانشگاهي از 700 هزار شغل ايجاد شده توسط دولت ضمن اشاره به اهميت مسئله اشتغال اظهار داشت: همه متولدين دهه 60 بايد در دهه 80 داراي شغل مي‌بودند. از نيمه دوم دهه هشتاد يعني سال 85 به بعد شغل ايجاد شده در کشور به صفر رسيد. درسالهايي که وضع نفت و در آمد نفتي ما به بهترين سطح خود رسيد به جاي ايجاد شغل افزايش واردات در دستور کار قرار گرفت که ما بايد کمبود آن مقطع را جبران کنيم.
 
عضو مجمع تشخيص مصلت نظام با اشاره به افزايش ظرفيت دانشگاهها از سال 85 به بعد گفت: در آن سالها تعداد دانشجويان به 4 ميليون نفر رسيد که همه آنها نياز به شغل داشتند. از تابستان سال 94 تا تابستان امسال بيش از يک ميليون و 200 هزارنفر وارد بازار کار شدند که براي 700 هزار نفر از آنها شغل ايجاد شده است که آمار بسيار خوبي است. اما همچنان آمار بيکاري در ميان جوانان زياد است.

*اشتغال جوانان يکي از اهداف بزرگ برجام بود
 
روحاني با اشاره به دستاوردهاي برجام ادامه داد: يکي از اهداف بزرگ ما در برجام اشتغال جوانان بود. اشتغال با سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي ايجاد مي‌شود. در ده ماهي که از سال گذشته هم در بخش صنعت و هم در بخش کشاورزي شاهد رشد چشمگير بوديم، براي مثال در کارخانه بزرگ فولاد همه انبارها براي مدتي پر از فولاد شده بود اما هم اکنون به علت ايجاد شرايط مطلوب با کمبود فولاد مواجه هستيم.
 
رئيس‌جمهور با اشاره به رکود اقتصادي بين سالهاي 91 تا 94 اضافه کرد: ما هنوز نتوانسته‌ايم به طور کامل رکود اقتصادي را از بين ببريم و چاله‌هاي آن را پر کنيم،‌ اما امسال حرکت خوبي براي بر طرف کردن اين موضوع آغاز شده است که مهمترين اثر آن هم اشتغال براي جوانان است.
 
روحاني در پاسخ به سوالي مبني بر برنامه جمهوري اسلامي ايران در مذاکرات سوري سوري در آستانه اظهار داشت: مسئله سوريه بسيار مهم است. درگيري‌هاي سوريه که امروز 6 ساله شده، نياز به تمام شدن دارد. ما خوشحال هستيم که يک آتش بس بين دولت و برخي از گروههاي معترض ايجاد شده است. به جز داعش و جبهه‌النصره بيشتر گروههاي مسلح شامل آتش بس مي‌شوند.

* تلاش ايران بر حل بحران سوريه از طريق سياسي و مذاکره است

وي ادامه داد: ما بايد اين آتش بس ايجاد شده را حفظ کنيم. امروز مذاکرات بين دولت و گروههاي مسلح در صحنه است و مي‌تواند بدون دخالت خارجي يک قدم رو به جلو باشد. جمهوري اسلامي ايران،‌ روسيه و ترکيه تلاش بسياري براي برگزاري اجلاس آستانه کردند و اساس اين گفتگوها مذاکره سوري_ سوري است.
 
رئيس جمهور ضمن اشاره به لزوم استمرار آتش بس در سوريه تصريح کرد: همه تلاش ما اين است که قدم اول در آستانه آغازي بر ادامه حل مسائل اين کشور باشد. مسئله سوريه مسئله بسيار پيچيده‌اي است و تلاش ايران بر حل بحران اين کشور از طريق سياسي و مذاکره است. همه چيز مربوط به مردم سوريه مي‌شود و آنها هستند که سرنوشت کشور خود را رقم مي‌زنند.
 
روحاني در ادامه نشست خبري درباره رويکرد جمهوري اسلامي نسبت به عربستان سعودي گفت: اساس سياست جمهوري اسلامي و خصوصا دولت يازدهم روابط نزديک با همسايگان است و کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس هم از اين مسئله مستثني نيستند.
 
وي افزود: آنها همسايگان جنوبي ما هستند و ما هميشه روابط خوب و بهتري را با آنها مي‌خواهيم. البته عربستان خودش مشکل را شروع کرد؛ از حمله به کشور همسايه که هيچ مبنايي نداشت و الان هم ندارد. به نفع عربستان و منطقه است که هرچه سريعتر حملات کشور يمن را قطع کند.
 
رئيس جمهور با بيان اينکه ما با عربستان به عنوان کشوري مسلمان و همسايه به لحاظ روابط دو جانبه مشکلي نداريم تضريح کرد: مشکلات ما مربوط به تجاوز به يمن و مداخلات در بحرين و برنامه‌هاي منطقه باز مي‌گردد.

وي ادامه داد: در گذشته مذاکراتي را با عربستان داشتيم تا اينکه اعدام شيخ نمر و موضوع سفارت پيش آمد و خود عربستان يک طرفه روابط را با ايران قطع کرد. ما خواستار قطع رابطه نبوديم.
 
* ايران خواستار صلح و ثبات در منطقه است

رئيس جمهور افزود: از آن زمان کشورهايي از جمله کويت، عراق و کشورهاي ديگر آمدند تا ميان ايران و عربستان ميانجيگري کنند. اميدواريم ريشه‌هاي مسئله بتواند حل شود. ما خواستار صلح و ثبات در منطقه هستيم؛ ايران نه قصد دارد در مسائل داخلي عربستان دخالت کند نه مي‌خواهد اين کشور از صحنه سياسي منطقه حذف شود و نه مي‌خواهد نقشي که استحقاق آن را دارد،‌ نداشته باشد.
 
روحاني تاکيد کرد: اما وقتي عربستان کشوري مظلوم و همسايه را بمباران مي‌کند و تروريستها از منابع مالي و تسليحاتي اين کشور استفاده مي‌کنند،‌ اين مسائل براي نه تنها ايران بلکه براي کل منطقه مشکل آفرين خواهد بود.
 
رئيس جمهور ادامه داد:‌ اميدواريم که مسئوليان عربستان راه صحيح را در اين زمينه انتخاب کنند. اگر عربستان تصميم صحيح را اتخاذ کند، حاضر خواهيم بود در مسائل يمن و منطقه کمک کنيم و با تلاش ما ثبات و وحدت بيشتري در کل منطقه حاصل شود.
 
* برجام سرمايه‌گذار يا توليدگر نيست!

روحاني در بخش ديگري از اين نشست خبري درباره اقتصاد مقاومتي و تلاشهاي دولت براي تحقق آن گفت: مسئله اقتصاد مقاومتي براي کشور ما بسيار اهميت دارد. دولت تلاش دارد تا همه سياستهاي کلي در اقتصاد مقاومتي را اجرا کند. برجام فضا را براي اقتصاد مقاومتي آسان تر کرد البته برجام سرمايه‌گذار يا توليدگر نيست بلکه تنها فضا را آماده کرده و موانع را بر مي‌دارد.
 
وي با اشاره به مسئله نفت و گاز به عنوان يکي از اقدامات دولت در راستاي اقتصاد مقاومتي گفت: مسئله نفت و گاز اولين کاري بود که امسال در اقتصاد مقاومتي انجام شد. شرايط برجام طوري شد که ما به يکباره توليدو صادرات نفت را از دو ميليون بشکه به سه ميليون رسانديم که اين مسئله کار بزرگي بود.
 
روحاني با اشاره به پتروشيمي هاي افتتاح شده گفت: برخي از پتروشيمي‌ها در حال افتتاح است. امروز در بخش‌هاي مختلف و کشاورزي تحولي رخ داده است.
 
وي ادامه داد: توليد خودرو در ماههاي اخير جهش داشته است و به زودي خودروهاي توليد مشترک داخل و خارج در اسفند ماه آغاز به کار خواهد کرد که 30 درصد آن به خارج صادر مي‌شود.
 
روحاني با اشاره به رشد صنعت گردشگري گفت: برخي مي‌گويند وقتي هواپيما مي‌خريد، چه خاصيتي براي مردم دارد؛ خريد هواپيما صنعت گردشگري را به حرکت در مي‌آورد. خريد هواپيما براي راننده تاکسي،‌ هتلدار و براي کساني که در مسئله گردشگري فعال هستند، خاصيت دارد.
 
وي با تاکيد بر اينکه صنعت هوايي از پايه‌هاي صنعت گردشگري است اظهار داشت: ما پولهايمان را به شرکتهاي خارجي داديم البته ما با آنها بد نيستيم، بايد خوشحال باشيم که سالانه 4 تا 5 ميليارد دلار از پول ملت ايران به شرکتهاي هواپيمايي کشورهاي همسايه پرداخت مي‌شود؟ خوب چرا خودمان اين کار را نکنيم.
 
روحاني افزود: آن فردي که بليط مي‌فروشد و خدمات هواپيمايي انجام مي‌دهد و يا تعمير کننده هواپيما است فقط هواپيماي زيبا را در آسمان مي‌بيند در حالي که اين هواپيما مي‌نشيند و بنزين و تعميرات و بليط فروش مي‌خواهد.  
 
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چه تضميني براي اجرايي شدن منشور حقوق شهروندي وجود دارد گفت: حقوق شهروندي جزء قول‌ها و وعده‌هاي بنده در سال 92 بود که طي همان 100 روز اول نسخه اول منشور حقوق شهروندي را بر روي سايت منتشر کرديم، اما نظرات اصلاحيه بسياري آمد و تکميل شد.

رئيس جمهور کشورمان ادامه داد: در اين زمينه با مسئولان دولتي و حقوقدان‌ها جلسات بسياري برگزار شد تا منشور حقوق شهروندي تکميل شد، اکنون معتقدم اين منشور بسيار جامع و کامل بوده البته امکان دارد در آينده موادي به آن اضافه شده و کامل‌تر شود.

روحاني تصريح کرد: منشور حقوق شهروندي بر قانون اساسي و به ويژه فصل سوم آن متکي است، همچنين به اصل يکصد و سي‌وچهار قانون اساسي که تأکيد دارد بر تعيين خط مشي و برنامه‌ها توسط رئيس جمهور متکي است. بنده اين منشور را به تمام دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ کرده و از آنها اجراي آن را خواستارم.

*همه قوا براي اجراي منشور حقوق شهروندي کمک کنند

رئيس قوه مجريه بيان داشت: حقوق شهروندي تنها به دولت بستگي نداشته و بايد قواي ديگر نيز به ويژه قوه قضاييه به اجراي آن کمک کند و اميدوارم قواي ديگر در کنار قوه مجريه براي اجراي منشور حقوق شهروندي حضور داشته باشند.

وي با بيان اينکه در عمل برخي مواد حقوق شهروندي هنوز اجرايي نمي‌شود اظهار داشت: بنده متأسفم و به عنوان رئيس جمهور همواره اين مسائل را دنبال مي‌کنم به ويژه در دولت از طريق وزير دادگستري به عنوان پيوند دو قوه به صورت کتبي و شفاهي اين موضوعات را پيگيري مي‌کنم، اما حل برخي مسائل زمان‌بر است و دلمان مي‌خواهد برخي امور همين امشب اجرايي شود منتهي تلاش و توان و قانون اساسي در يک حدي است که به کمک ديگران نيازمنديم و حتي در بخش‌هايي به اجماع نظام هستيم.

رئيس جمهور کشورمان تأکيد کرد: بنده به آينده اميدوارهستم و مي‌ خواهم که اين تلاش‌ها روزي به ثمر بنشيند.

وي در واکنش به سوالي مبني بر اينکه چرا در روز امضا سندها با اينکه تحريم‌ها برداشته نشده بود آن را امضا کرديد، گفت: در برجام تنها بر روي تحريم‌هاي هسته‌اي صحبت شد و مذاکره درباره تحريم‌هاي ديگر يک راه ديگري مي‌خواهد.

رئيس جمهور کشورمان بيان داشت: تحريم‌هاي هسته‌اي با اجرايي شدن برجام در بخش‌هاي دولتي تقريبا اجرا شد، در بخش نقل و انتقال پول و فروش نفت و گاز ديگر چيزي به نام تحريم نداريم و همچنين سرمايه‌گذاري‌هايي هم در موضوع نفت در حال انجام است که به زودي سرمايه‌گذاري حدود 5 ميليارد دلار انجام خواهد شد.

روحاني تصريح کرد: در بخش حوزه ريلي، ماشيني و يا هواپيما هم تحريم‌ها بعد از اجرايي شدن برجام رفع شده است، بنده طي پرس و جويي از وزير نفت در مورد شرايط خريد تجهيزات نفتي بعد از برجام متوجه شدم که قيمت بسياري از تجهيزات به يک دهم رسيده است.

رئيس قوه مجريه تأکيد کرد: برخي از داروها و تجهيزات پزشکي را پيش از برجام مجبور بوديم از کشورهايي که صددرصد براي ما ايده‌آل نبودند بگيريم اما امروز دستمان براي خريداري اين امکانات از هر کشوري آزاد است لذا راه باز شده است.

* آيسا يک تحريم جديد نبوده و اجرا هم نشده است

وي با تأکيد بر اينکه تنها در حوزه بانکي کمي مشکلات وجود دارد گفت: در بحث بانک بخشي از امور حل شده اما قسمتي ديگر از آن هنوز داراي مشکل بوده که عمدتا به غير از برجام مرتبط است، اما اينکه آمريکايي‌ها بدعهدي مي‌کنند کاملا درست است.

رئيس جمهور ادامه داد: آيسا يک تحريم جديد نبوده و اجرا هم نشده است بلکه تمديد تحريم قديمي است البته از نظر ما همين تمديد هم نقض برجام است اگر آيسا اجرا مي‌شد نقض برجام صورت گرفته بود. بنده قبلا گفته بودم اگر آمريکايي‌ها تمديد آيسا را بلااثر نکنند نقض فاحش برجام است، اما رئيس جمهور آمريکا تمديد اين تحريم را امضا نکرد البته وظيفه داشت آن را وتو کند و ديگر اينکه آن را بلافاصله بلااثر کردند.

رئيس قوه مجريه ادامه داد: اگر تمديد قانون آيسا را بلااثر نمي‌کردند اما اکنون اينطور آرام اينجا نمي‌نشستيم، اگر اين قانون اجرايي مي‌شد ما برنامه‌هاي زيادي درنظر داشتيم. البته ما در قبال آن تخلف دستوراتي را به وزير امورخارجه و رئيس سازمان انرژي اتمي ابلاغ کرديم.

وي تأکيد کرد: اينکه در آينده آمريکايي‌ها بدعهدي‌هاي ديگري را انجام دهند ممکن است، اما اينکه چطور اين توافق را انجام داديم براساس يک چارچوبي بوده که براساس مکانيزم موجود در برجام هر کشور و يا طرفي که تخلف کند با آن برخورد مي‌شود البته يک بخشي از قسمت اجرايي‌هاي برجام روز گذشته به پايان رسيد.

*برجام را نمي‌توان به راحتي نقض کرد

رئيس جمهور در ادامه افزود: ما نيز بخشي از قسمت‌هاي برجام را در روزهاي آخر اجرايي کرديم مانند بخش فردو، بنده معتقدم تحريم‌ها برداشته شده اما در زمينه بانکي هنوز بايد تلاش کرد. آمريکايي‌ها بدقلق بوده و هم بدعهدي کرده و خواهند کرد ما بايد خود را براي شرايط مختلف آماده کنيم اما بنده نسبت به آينده اميدوار هستم.

روحاني اذعان داشت: برجام چيزي نيست که يک نفر بخواهد در يک کشوري که انتخاب شده بگويد از آن خوشش مي‌آيد يا نه، برجام يک خيري براي آمريکا بوده و يک فضاي جديد را در دنيا ايجاد کرده که به ضرر کسي نيست. رئيس جمهور منتخب آمريکا در حال حاضر اين گونه فکر مي‌کند که برجام چيز خوبي نيست اما نمي‌توان آن را به راحتي نقض کرد.

رئيس قوه مجريه تأکيد کرد: بايد تدبيرمان را به کار بنديم، برخي شب که مي‌خوابند توقع دارند صبح برجام بهم بخورد براي چه اين خواب‌ها را مي‌بينند؟ چه خاصيتي اين خواب‌ها دارد؟ هر شب يک مقاله مي‌نويسند که برجام اين گونه شد و يا آنگونه شد يک عده‌اي بودند، در طول 20 سال اخير که البته بنده آنها را مي‌شناسم هر چه پيش‌بيني کردند برعکس درآمده است اگرچه بازهم پيشگويي مي‌کنند.

وي اذعان داشت: اين پيشگويي‌ها چه خاصيتي دارد؟ پايه‌هاي برجام مستحکم بوده البته بايد حواسمان را نسبت به افراد و دولت‌هاي روبه رو جمع کنيم و ما بايد از اين فضاي به وجود آمده براي کشورمان به خوبي استفاده کنيم.

* آمريکا نمي‌تواند زير توافق برجام بزند/مذاکره مجدد درباره برجام معنا ندارد

رئيس جمهور در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آمدن ترامپ در اجراي برجام چه تاثيري مي‌گذارد گفت: آقاي ترامپ رئيس جمهور منتخب آمريکا طبق اظهاراتي که تاکنون مطرح کرده است از برجام خوشحال نبوده و آن را بدترين توافق ناميده است. اينها بيشتر يک سوال است اما در عمل نمي‌تواند کاري انجام دهد زيرا اين توافق يک جانبه نبوده و آمريکا نمي‌تواند زير اين توافق بزند.
 
وي ادامه داد: مذاکره مجدد معنا ندارد اين مذاکرات مقدمه‌اي بوده براي توافق که سالها طول کشيده و از سال 82 آغاز شده است، در دولت يازدهم ما دو سال و نيم مذاکره کرديم، بر روي بند بند آن بحث شد تا به توافق رسيديم. ما بازگشت به گذشته نمي‌کنيم هيچ مذاکره‌اي درباره برجام در کار نخواهد بود زيرا اين مذاکرات تکميل شده و در شوراي امنيت سازمان ملل تاييد شده است و به صورت يک سند بين‌المللي در آمده که توافق چند جانبه‌اي است.
 
رئيس قوه مجريه اظهار داشت: وجود رئيس جمهور جديد در کاخ سفيد تاثير خاصي در انتخابات ايران نخواهد داشت زيرا مردم تلاش خود را در انتخابات انجام مي‌دهد و نتيجه انتخابات بر اساس خواست مردم انجام خواهد شد. از دوره دولت يازدهم بيش از 6 ماه باقي مانده  و در مرداد سال آينده عمر اين دولت تمام مي‌شود. دولت در اين مدت باقي مانده 2 الي 3 پروژه مهم ار بايد کامل کند مخصوصا پروژه‌هاي عمراني بايد تکميل شود.
 
وي تصريح کرد : دولت در زمينه اقتصادي تلاش کرده که محيطي آرام براي اقتصاد به وجود بياورد و نوسانات و تورم افزايش يابد در سه سال و نيم گذشته تلاش ما در اين راستا بوده و آينده نيز به همين شکل ادامه خواهد داشت البته اين کار سختي است، در زمينه رشد اقتصادي تلاش کرديم، از رکود خارج شويم و امروز حتما از رکود خارج شده‌ايم اما نه در تمامي بخش‌ها مانند بخش ساختمان که هنوز راکد است.
 
روحاني گفت: در زمينه اشتغال حرکت خوبي انجام شد که در حدود 700 هزار شغل ايجاد گرديد و ما سعي مي‌کنيم با شدت بيشتري باز هم اين کار ايجاد شود تا در راستاي اقتصاد مقاومتي در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري عمل کنيم. از فضايي که برجام به وجود آورده بايد به خوبي استفاده کرديم البته در سالهاي پيش رو بايد نيز استفاده کنيم.
 
رئيس جمهور ادامه داد: امروز سرمايه‌گذاري در کشورمان آغاز شده مانند سرمايه‌گذاري در بخش حمل و نقل، ساخت و خريد لوکوموتيو و ساخت ماشين با مشارکت شرکتهاي خارجي حرکت بسيار خوبي انجام شده به طوري که بخشي از اين اقدامات دربنادر چابهار تا پايان دولت به افتتاح مي‌رسد.

وي افزود: يکي ديگر از اقدامات دولت ايجاد وحدت در جامعه بوده و همه ما بايد تلاش کنيم شادابي و نشاط را به وجود بياوريم. در مسائل مذهبي و قوميتي دولت تلاش کرده تا فضايي آرام به وجود بيايد. در مسائل آموزشي و علمي همواره به دنبال بهتر کردن شرايط اين شرکتها بوده است.
 
رئيس قوه مجريه گفت: شرکتهاي دانش بنيان در اشتغال و توليد جامعه نقش بسيار مهمي دارند به طوريکه حدود 20 هزار ميليارد تومان درآمدشان است و رسيدگي به کار اين شرکتها وظيفه اصلي ما است. اين اقدامات در فضاي آرام اقتصادي باعث رشد اقتصاد و بهبود روابط خارجي ما شده است و ما سعي داريم اخلاق حسنه را در جامعه احيا کنيم.
 
وي در پاسخ به سوالي درباره مذاکرات آستانه و تاثير ايران در اين مذاکرات اظهار داشت: تلاش ايران،‌ روسيه و ترکيه سبب آتش بس در کشور سوريه شد. بنابراين اگر اين سه قدرت توانستند آتش بس را در سوريه و حلب با گروههاي مهاجم برقرار کنند، پس صاحب نفوذ و قدرت هستند و آنچه که مهم است گروههايي که در سوريه با دولت در حال جنگ هستند در قدمهاي اوليه به توافق رسيده‌اند.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: اجلاس آستانه اگر موفق شود بايد ادامه يابد و آنچه که مورد نظر ماست ادامه يافتن آتش بس و مذاکرات در سوريه است تا در مراحل بعد جنگ و مبارزه با گروههاي تروريست و داعش ادامه پيدا کند، درنهايت سوريه به ثبات برسد تا شرايط براي انتخابات محقق شود.  

انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg