کد مطلب: 171358
يادداشت:
دغدغه هاي جوانان شهر ما تجملات و زرق و برق دنياست
تاریخ انتشار : 1395/10/18 13:47:57
نمایش : 1672
امروزه بسياري از مشکلات و دغدغه هاي جوانان شهر ما به دليل وابسته شدن به تجملات و زرق و برق دنياست. دختران و پسران زيادي هستند که به خاطر افکار تجملاتي ازدواج نمي کنند.















به گزارش هفت چشمه به نقل از پيرغار در يادداشتي به قلم خانم اميدي نوشت:

امروزه بسياري از مشکلات و دغدغه هاي جوانان شهر ما به دليل وابسته شدن به تجملات و زرق و برق دنياست. دختران و پسران زيادي هستند که به خاطر افکار تجملاتي ازدواج نمي کنند. همچنين برخي از دختران سال هاي زيادي عقد کرده باقي مي مانند تا جهيزيه هاي تجملاتي و فراتر از توان مالي خانوادگي شان را تهيه کنند و پسراني که سال ها براي هزينه هاي جانبي جشن عروسي و تهيه خانه اي تلاش مي کنند.

متاسفانه مدت هاست از اصل زندگي مان جدا مانده ايم و وابسته به فرعيات شده ايم. اهداف مان براي زندگي کردن تغييرات زيادي کرده و راهمان را گم کرده ايم.


دوست دارم در مورد معضلي صحبت کنم که مربوط به دوره خاصي از زندگي نيست و مي تواند در هر زماني افراد را دچار مشکل سازد. يکي از نکات منفي که مي تواند در پير و جوان ويا زن و مرد وجود داشته باشد پديده زشت چشم و هم چشمي و يا دهن بيني است. يعني فرد بر اساس حرف و يا نظر ديگران اعمال و گفتار خود را برنامه ريزي مي نمايد. و از آنجا که ايده ها متفاوت است باعث ايجاد سردر گمي و اضطراب و مشکلات عديده ديگري مي شود. پديده زشت چشم و هم چشمي بيشتر برمي گردد به ذات و شخصيت دروني يک انسان.

بيشترين ضعفها جنبه هاي روحي و رواني و حتي مادي دارد


اصولا" افرادي که داراي ضعف و يا نقصان هستند بيشتر دچار اين مشکل مي شوند. اين ضعفها بيشترشامل جنبه هاي روحي رواني و شخصيتي و حتي مادي مي تواند باشد. فردي که داراي ضعف است و از طرفي اعتماد به نفس هم ندارد براي سرپوش نهادن بر ضعف هاي خود و پنهان کردن آنها بيشتر سعي مي کند که با تقليد از ديگران خود را شبيه آنها سازد تا کمتر مقايسه شود. و افراد دهن بين اصولا" چون اعتماد به نفس ندارند هميشه نگران نظر ديگران هستند که مبادا اعمال آنها از نظر ديگران ناخوشايند و يا زشت جلوه کند لذا بخاطر حرف مرد م خود و شايد حتي ديگران را به زحمت بيندازند.

براي من ثابت شده افرادي که اعتماد به نفس ندارند و ضعف هاي شخصيتي در زندگي مادي يا معنوي خود دارند بيشتر تحت تاثير مرد م هستند و اين به سبب آن است که جرات روبرو شدن با ضعف هاي خود را ندارند زيرا کسا ني که جرات مواجه شدن با ضعف خود را داشته باشند در صدد رفع آن مي کوشند.

از طرفي افراد ضعيف دوست دارند ديگران متوجه نقاط ضعف آنها نشوند لذا سعي در هم سو سازي خود با ديگران مي کنند. به اين عمل – چشم و هم چشمي و يا دهن بيني گويند که اميد وارم هيچ کس د چار آن نشود.

زيرا بسياري از مشکلات را د يده ام که فقط ريشه در اين معضل داشته است اگر شما هم کمي در اطراف خود دقت کنيد از اين دست مشکلات را خواهيد ديد.

پس بايد در ابتدا سعي کنيم از لحاظ شخصيتي خودمان را بسازيم تا درگير مشکلات بعدي نشويم؛ زيرا بعضي از مشکلاتي را که در زمان مراسم ابتدايي ازدواج ممکن است ايجاد شود مي توان ناشي از معضل چشم وهم چشمي دانست.

افرادي را مي شناسم که ماهها وقت خود را صرف پيدا کردن حلقه ازدواج نموده اند!

حلقه ازدواج به نظر من يک نشان مقدس است که افراد تا زماني که در بينشان عشق باشد هرگز دوست ندارند آِن نشان را از دست بدهند حتي ديده شده در سخت ترين شرايط مردم طلا يا جواهرات خود را براي رفع مشکلشان فروخته اند ولي هرگز حاضر نيستند حلقه خود را بفروشند پس با اين اوصاف حلقه به عنوان يک سرمايه مادي نمي تواند باشد و فقط يک سرمايه معنوي تلقي مي شود لذا واقعا" کار عبث و بيهوده اي است که انسان مبلغ زيادي را صرف خريد حلقه کند زيرا مي تواند از سرمايه خود در جاي بهتري استفاده کند که شايد در آينده هم بکارش آيد.

بسياري از گراني ها را خود ما مردم بوجود مي آوريم

يکي ديگر از مواردي که باعث اضطراب و تشويش بخصوص خانمها مي شود مسئله لباس و گل و آرايشگاه است. که متاسفانه هم هزينه بر هستند و هم باعث ايجاد اضطراب مي شوند که هر دو اين دو جنبه در حالات روحي رواني اثر گذاشته و باعث مي شود نشاط و شادماني عميق و واقعي را حس نکنيم که انشاءالله در آينده در مورد شادماني و نشاط واقعي بحث خواهيم کرد.


همانطور که گفتم بعضي ها چون اعتماد به نفس ندارند وکمالات و زيبايي هاي خود را نمي بينند و از طرفي مي خواهند شب عروسي شان در نظر مردم ايده آل جلوه کنند لذا براي بهتر نماياندن خود بيشتر به لباس و يا آرايش خود اهميت مي دهند. و اين در بسياري از موارد ديده شده که با حساسيت هاي بي مورد و زياده از حد- خود و ديگران را معذب کرده اند.

من نمي گويم اصلا" به اين موارد توجه نشود و تفريط کنيد من مي گويم افراط نکنيد و حساسيت زياد به خرج ندهيد و بدانيد ميهماني ازدواج هم مثل بقيه ميهماني ها است و خود را معذب نکنيد و سعي کنيد از لحظات خود بيشترين استفاده را در ايجاد خاطرات خوش بنماييد. و از طرف ديگر اگر چنين کنيد بسياري از هزينه ها هم کاسته مي شود زيرا باور کنيد بسياري از گراني ها را خود ما مردم بوجود مي آوريم.

ما هستيم که براي بسياري از هنرها قيمت مي گذاريم؛ يک نقاش و يا يک مجسمه ساز که خود به تنهايي يک اثر هنري زيبا را خلق ميکند شايد براي فروش اثر خود مدتها بايد منتظر بماند چون مردم مي گويند مثلا" اين تابلو يا مجسمه گران است ما توان خريد نداريم.

ولي همين مردم حاضرند صدها هزارتومان پول بدهند که فقط براي چند ساعت يک آرايشگر آنها را آب و رنگ کند! مگر يک آرايشگر چقدر وقت صرف مي کند؟ و يا چه مقدار وسيله هزينه مي کند؟ درست است که کار يک آرايشگر هم يک نوع هنر است ولي هنر او فقط رنگ دادن به چهره اي است که خالقش کس ديگري است . پس سعي کنيم  براي هر کاري به اندازه قدر و منزلتش بها بپردازيم نه بيشتر!
 
روي سخن من با اين دسته از مردم است که بخاطر حرف ديگران خود را دچار زحمت مي کنند

البته باز هم مي گويم من اين مسائل  را  بيشتر در مورد افرادي مي گويم که خود را به زحمت مي اندازند. زيرا متمولين که چندان مشکلي ندارند ولي افرادي هستند که به خاطر يک شب خود را مقروض مي کنند و در عوض ماهها و يا سالها بايد قسط وام بپردازند روي سخن من با اين دسته از مردم است که بخاطر حرف ديگران خود را د چار زحمت مي کنند.

يک پيشنهاد هم براي متمولين دارم ايکاش آنها نيز مراسم شان را ساده برگزار مي کردند تا يک بدعت نو بگذارند که اين امر ثواب هم داشت زيرا همه مي گويند فلاني داشت و نکرد چه لزومي دارد ما بکنيم. و از طرفي اگر متمولين هم ساده برگزار کنند مي توانند هزينه هاي خود را صرف امور مهمتر و افزايش سرمايه بکنند و يا اگر دوست هم دارند هزينه کنند خوب است که آن را صرف مسافرت هاي داخلي يا خارجي نمايند زيرا واقعا" راست گفته اند که سفر کردن انسان را مي سازد و تجارب ارزنده اي را مي توان درسفر بدست آورد.

البته ساده زيستي رويايي است که بايد با همت والاي همه تحقق يابد. و نيازمند يک تحول بنيادي در زندگي و فرهنگ مردم دارد. و اگر مردم مزاياي ساده زيستي را بدانند و ايمان پيدا کنند در پرتو سادگي مي توان به آرامش خيال رسيد ديگر هرگز به دور تجملات نمي روند. به اميد آن روز.

انتهاي پيام 570ه /590پ
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg