کد مطلب: 171255
نشست نقش رسانه ها در توسعه استان؛
از نقد رسانه ها تا نقد پذيري مسئولين
تاریخ انتشار : 1395/10/01 13:57:48
نمایش : 3882
متاسفانه رسانه‌ها در چهارمحال و بختياري آنگونه که بايد مطالبات نداشته‌اند و امروز که 37 سال از انقلاب مي‌گذر هنوز اولويت‌هايي براي اين استان تعريف نشده است
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز ؛چندي پيش برخي افشاگري ها و نقدهاي جدي رسانه هاي استان فضاي افکار عمومي را تحت تاثير قرار داد که حتي استاندار را هم وادار به واکنش کرد، پيرامون وضعيت کنوني رسانه ها و نقش آنان در توسعه استان و هم چنين رويکرد مسئولين در قبال نقدهاي رسانه ها گفتگوئي با سه تن از فعالين رسانه هاي استان داشتيم.




 

رسانه ها در سند چشم اندازه بيست ساله عملکرد ضعيفي داشته اند

احمد شيراني در آغاز گفت و گو با اشاره به نقش رسانه ها در تحقق سند چشم انداز بيست ساله سردبير زردکوه گفت: وقتي براي آينده کشور سند چشم اندازي ترسيم مي شود و علاوه بر نظارت برخي مديران حلقه اي با نام نظارت عمومي مردم وجود دارد که در راس آن نيز رسانه هاي به عنوان نماينده مردم ناظر پيشبرد اهداف آن هستند.



وي با بيان اينکه رسانه ها در سند چشم اندازه بيست ساله در سطح خرد و کلان عملکرد ضعيفي داشته اند گفت: شايد بتوانيم بگويم رسانه ها در سطح کلان تنها 20 درصد و در سطح استان تنها به 5 درصد از وظايف خود عمل کردند.

رسانه ها بايد فريادگر باشند

شيراني با بيان اينکه رسانه ها بايد فريادگر باشند، تصريح کرد: متاسفانه در برخي مباحث شاهد القاي فرهنگ نفتي در بطن رسانه ها شديم و مديران ضعيف النفس براي پيشبرد اهداف مديريتي کوتاه مدت و ضعيف خود به کار برند.

وي گفت: رسانه ها بايد مطالبه گر باشند؛ وظيفه رسانه ها است که شعارهاي دولت ها را به بطن مردم آورده و آنها را مصادره کنند درغيراين صورت روابط عمومي خواهيم بود.

مدير نقدستيز، حاصل فرهنگ نفتي 

وي به محتواهاي برخي از نشريات اشاره و خاطرنشان کرد: برخي رسانه هاي محتواي يکساني دارند، چون اگر رسانه مطالبه گر باشد نبايد وابسته به آگهي شود چراکه نشان از وابستگي آن ها به سيستم نفتي حتي در استان هاي کوچک دارد.

نقدگريزي خصلت همه دولت ها است/با باج دهنده و باج گير برخورد شود

سردبير هفته نامه رزدکوه نقدگريزي را خصلت تمامي دولت ها دانست و تاکيد کرد: دولتي که در فضاي انتخاباتي خود شعار نقد آزاد سر مي دهد و بعد مي گويد ما را نقد نکنيد قوه قضايه را نقد کنيد هيچ گونه صداقتي در گفتار ندارد.

شيراني عملکرد استاندار پيرامون باج گيري برخي رسانه ها را نامطلوب ترسيم و اظهار کرد: هر باج گيرنده اي باج دهنده اي دارد چرا نبايد با باج دهندگان برخورد شود، نبايد فضاي رسانه ها به فضايي ناامن تبديل و اتهام به تمامي رسانه ها زده مي شد، بلکه با مديريت عالي روشنگري کرده و به گسترش آن دامن نزنند.

مدير محترم شعاردرماني ممنوع، وقت پاسخگوئي است 

وي به آخر پاييز و شمارش جوجه ها اشاره و خطاب به مسئولين گفت: فصل، فصل گزارش دهي است مسئولين بايد بدانند اين بيماري که دراز شده است با شعاردرماني احيا نمي شود ميدران بايد گزارش دهند در اين مدت چهار سال چه کردند.

وي به فرار دولت از پاسخگويي اشاره و تاکيد کرد: دولت يازدهم بايد جوابگوي قول هاي خود باشد و هر روز مساله اي همانند کنسرت ها و سخنراني برخي مانع از پاسخگويي آنها نشود.

شيراني به گرم نشدن خانه ها با برجام اشاره و اضافه کرد: مگر نه اينکه قرار بود برجام خانه هاي مردم را گرم کند مطبوعات استان خارج از مسائل سياسي بايد مطالبه گر اين مساله و تاثيرات آن در سطح کلان و استاني شوند.

وي به عدم سرمايه گذاري سرمايه گذاران خارجي در استان اشاره و گفت: عدم سرمايه گذاري اين سرمايه گذاران تنها ضعف مديريتي برخي مديران اجرايي را نشان  مي دهد که اگر تهديدهاي استاندار محقق مي شد و برخي از مديران کنار مي رفتند اقدامات شايسته استاندار و تيم سرمايه گذاريشان به هدر نمي رفت.

فساد اقتصادي کمر نظام را مي شکند/ فيلم سازي نجومي در وضعيت بد اقتصادي

وي به وضعيت نامطلوب اقتصادي کشور اشاره و خاطرنشان کرد: هيچ جنگ نرم و قدرت سختي نظام جمهوري اسلامي ايران را از پا در نمي آورد بلکه مشکلات اقتصادي و سرآمد آن فساد اقتصادي کمر نظام را مي شکند.

سردبير زردکوه تاکيد کرد: ما در تنگناي اقتصادي هستيم و مساله فيلم سازي هاي نجومي مشکلات را دو چندان کرده است چراکه برخي از ارگان ها حتي توانايي پرداخت تشويقي و يا اضافه کاري هاي پرسنل خود را پرداخت کنند، اما براي مستندسازي هايي مبالغ ميليوني صرف کردند. 

شيراني با بيان اينکه فساد اقتصادي مرز نمي شناسد، گفت: با اين فضاي سنگين سياسي در کشور بايستي خارج از جناح هاي چپ و راست و با در نظر گرفتن تنها يک خط آن هم خدمت به مردم پيش رويم تا بتوانيم موفقيت کسب کنيم.
 
رسانه‌ها در چهارمحال و بختياري آنگونه که بايد مطالبه‌گري نداشتند

ميثم محموديان مدير مسئول و صاحب امتياز نشريه پگاه در خصوص نقش و جايگاه رسانه در پيشرفت استان و نقش نقد رسانه‌ها در اين پيشرفت چيست اظهار کرد: توسعه اگر به عنوان ظرفي در نظر گرفته شود بايد ستون‌هايي داشته باشد که بناي توسعه بر اين ستون‌ها بنا نهاده مي‌شود.
 
 

وي با بيان اينکه استراتژي کلي براي توسعه را نخبگان ارائه مي‌دهند افزود: اين نخبگان به دو دسته نخبگان فکري (هنرمندان، اصحاب رسانه، صاحبنظران و...) و نخبگان ابزاري (صاحبان قدرت و ثروت) تقسيم مي‌شوند و در اين بين همگرايي افراد برعهده رسانه‌ها است که بايد نقش توسعه‌اي را تبيين کند.

محموديان اضافه کرد: متاسفانه رسانه‌ها در چهارمحال و بختياري آنگونه که بايد مطالبات نداشته‌اند و امروز که 37 سال از انقلاب مي‌گذر هنوز اولويت‌هايي براي اين استان تعريف نشده و اگر ما موقعيت‌ها و پتانسيل‌ها را در استان تحليل نکنيم نبايد انتظار داشته باشيم که جايگاهي در توسعه داشته و از همين رو هم رسانه‌ها و هم مسئولين نمي‌توانند نمره قبولي در اين زمينه کسب کنند.

رسانه‌ها نبايد به بولتن خبري مديران تبديل شوند

مدير مسئول و صاحب امتياز نشريه پگاه با اشاره به اينکه رسانه نبايد به بولتن خبري که مورد نظر مديران است تبديل شود ادامه داد: اگر بخواهيم در اين استان ذات رسانه‌ها را به جايگاه اول خود بازگردانيم بايد با شرايط فعلي کنار آمده و کم کم شروع به ترميم کنيم و به اين نکته مهم توجه داشته باشيم که استقلال رسانه‌ها منوط به استقلال آن‌ها در زمينه‌هاي مالي است. 

وي با بيان اينکه در اين استان هنوز رسانه‌هاي نتوانستند رسالت اصلي خود را انجام دهند و مسئولين را پاسخگو کنند خاطرنشان کرد: با گسترش فضاي مجازي تلنگري به رسانه‌هاي مکتوب وارد شد چون اين رسانه‌ها متوجه شدند اگر در غفلت بمانند فضاي مجازي گوي سبقت را از آن ها مي‌گيرد و درحال حاضر مي‌توان به جرات گفت 80 درصد از مطالبات در فضاي مجازي صورت مي‌گيرد چون اين فضا هيچ وابستگي به ارگان يا نهادي ندارد

ريل‌گذاري مسير پيشروي رسانه‌هاي مکتوب به سمت مطالبه‌گري، با استقلال مالي اين رسانه‌ها 

محموديان يادآور شد: اما نبايد اين موضوع را هم از ياد ببريم که حيات و ممات رسانه‌هاي مکتوب وابسته به آگهي‌ها است و از همين رو بايد ريل‌گذاري‌ها براي رفع اين مشکل صورت گيرد و بعد از اينکه استقلال مالي اين رسانه را فراهم کرديم از آن‌ها بخواهيم که به سمت مطالبه‌گري پيش روند.

وي با اشاره به نگاه‌هاي خودتخريبي که در بين رسانه‌هاي استاني وجود دارد تاکيد کرد: اين نوع نگاه زياد سازنده نيست چون در اين نگاه هر رسانه معتقد است که تنها رسانه خودش حرف درست را مي‌زند، اما نبايد اين نکته را فراموش کنيم که در اگر در فضاي رسانه‌اي تک نگرشي وجود داشته باشد اتحاد رسانه‌اي آسيب بزرگي را متحمل مي‌شود.
 
مدير مسئول و صاحب امتياز نشريه پگاه با اشاره به اينکه استفاده از عنوان زنان خاکستري در فضاي مطبوعات توسط يکي از مديران رسانه‌اي يعني زنان را به چشم کالا نگريستن، نگاه اقتصادي به نشريه داشتن و تهمتي که به مديران دولتي زده شده است تاکيد کرد: در اين راستا بايد در رسانه‌ها پالايشي صورت گيرد اما متاسفانه رسانه‌ها ساليان سال است که با همين روال کار کرده‌اند که بايد اين مشکل حل شود.

نقد بايد به دور از حب و بغض شخصي باشد/ در نقدهاي فضاي مجازي اصول رعايت نمي شود 

محموديان در پاسخ به اين سوال که نقدپذيري مسئولين فضاي نقد حاکم بر اين استان چگونه است و شما چه راهکارهايي را پيشنهاد مي‌دهيد گفت: نقد به معناي اصلاح و تغيير در گفتار، عمل و... است و اين يعني تحليلي براي تغيير رويکرد گذشته، اما بايد به اين نکته نيز توجه شود که نقدکننده نيز بايد علم کافي در اين زمينه داشته باشد و نقد صورت گرفته به دور از هرگونه حب و بغض بوده رويه جامعه نيز در نظر گرفته شود  و بطور کلي شرايط اخلاقي در مباحث نقد در نظر گرفته شود.
وي با بيان اينکه در فضاي مجازي گاهي نقدهايي صورت مي‌‎گيرد که در آن ها هيچ يک از اصول رعايت نمي‌شود و متاسفانه در اين زمينه کسي پاسخگو نيست افزود: بايد اين فضا کنترل شود و کاستي‌ها در اين زمينه رفع شود.

مسئولين به جاي متهم کردن رسانه‌هاي به احزاب و مردم پاسخگو باشند

مدير مسئول و صاحب امتياز نشريه پگاه با اشاره به اتفاقات اخير در مطبوعات ادامه داد: نبايد نشريات به دليل انتقاد سرزنش شوند و استاندار محترم بايد بطور خصوصي با نشريه به اصطلاح خودشان باجگير صحبت مي‌کردند نه اينکه همه نشريات را خطاب قرار داده به آن ها توهين کند و مديران استاني را آماده شکايت از رسانه‌ها سازد.

محموديان اضافه کرد: متاسفانه رانت مطبوعاتي در استان به سمت يکي دو نشريه سوق داده شده است که ما از استاندار توقع داشتيم جلو اين مشکل را بگيرند.

وي با بيان اينکه متاسفانه دولت‌هاي نفتي و رانتي نسبت به دغدغه‌هاي مردمي پاسخگو نيستند ادامه داد: مردم چهارمحال و بختياري از استانداري انتظار دارند با مديران ضعيف برخورد کنند و به جاي متهم کردن رسانه‌هاي به احزاب و مردم پاسخگو باشند.

وي در انتهاي با انتقاد از عملکرد صدا و سيما در اين استان گفت: متاسفانه صدا و سيما در چهارمحال و بختياري چندين گام از رسانه‌هاي ديگر عقب است و در يک انفعال به سر مي‌برد اين درحالي است که صدا و سيما در استان‌هاي ديگر پيشرفت خوبي داشته‌ اما خاموشي صدا و سيما در اين استان بخوبي قابل مشاهده است که بايد رفع گردد.

نشريات نسبت به هم ذهنيت بدي دارند /رسانه ها بايد از هم حمايت کنند 

در ادامه ي اين گفتگو سيد مهدي حسيني سردبير نشريه خورشيد توسعه با اشاره به جايگاه و رسالت نشريات گفت:  مسئله مهم در رسانه هاي استان اين است که هدف و رسالت رسانه ها چيست و رسانه ها به کجا ميخواهند بروند. شايد اين ناهماهنگي بين رسانه ها وجود دارد که رسانه ها متفرق اند نسبت به هم ذهنيت بدي دارند و غالبا با هم همسو نيستند در مطالبات نشريات از همديگر حمايت نمي کنند.
 
 

حسيني اضافه کرد: علاوه بر اين بحث هاي روز استان به صورت جدي و ويژه پيگيري نمي شود برگزاري يک چنين جلسات براي هم انديشي و برنامه ريزي براي رسانه هاي استان لازم است همه رسانه ها هم شرکت داشته باشند و به مهم ترين موضوعات بپردازند.
 
صحبت هاي استاندار حرف دل ما بود/بعضي رسانه ها باج گيري مي کنند

حسيني پيرامون حواشي صحبت هاي استادار درخصوص رسانه گفت: بعضا در استان موضوعات به طور صحيح مديريت نمي شود مثلا در قضيه صحبت هاي استاندار برخي رسانه ها خيلي زود واکنش نشان دادند از اون زاويه اي دلخواه است به قضيه نگاه مي کنيم شايد کليت موضع استاندار صحيح نباشد اما نبايد سريع واکنش نشان بدهيم چرا زاويه ديد را تغيير ندهيم حرف استاندار دقيقا اين است که چرا يک مطبوعه در شماره اي بايد مدير استان را نقد کند اما در شماره هاي آينده از عملکرد همان مدير تعريف و تمجيد کند اين واقعا حرف دل خيلي از افراد بود شايد نياز بود اين حرف ها در جمع رسانه ها زده شود اما برخي رسانه ها اين موضوع را بيش از حد بزرگ کردند بخاطر اينکه خود را مورد خطاب استاندار حساب کردند.

برخي رسانه ها با رويکرد اقتصادي وارد عرصه شده اند

سردبير نشريه خورشيد توسعه ادامه داد: برخي رسانه ها به دليل وجود مسائل مالي مجبورند به مسائل مالي توجه کنند برخي هم از همان اول براي کار اقتصادي وارد فضاي رسانه اي استان شدند که اين بايد با برنامه ريزي صحيح نشريات اصولي راه خود را از نشرياتي که رويکرد نا صحيح دارند جدا شوند و اعتبار آنان در بين مردم کم شود اين همسويي حتي ميتوان در تيترها و مطالب نمود کند 

وي افزود:در شرايط موجود بايد جوري برنامه ريزي شود که بيشترين بهره را ببريم اين جلسات بايد با بررسي موضوعات روز استان ادامه داشته باشد مديران از نقد استقبال نمي کنند و بيشتر از تعريف و تمجيد و بولتن خبري شدن رسانه حمايت مي کنند اين ما هستيم که خودمان به مديران اجازه ميدهيم برخي نشريات کلا اخباري است که از سايت گرفته شده اند ما هم بعضا به دليل نبود منابع مالي قادر به داشتن خبرنگار حرفه اي نيستيم و دچار همين آفت مي شويم 

برخي رسانه از موقعيت خود سو استفاده مي کنند و ديگر رسانه ها را هم بد نام مي کنند

سيد مهدي حسيني خاطر نشان کرد: برخي رسانه از موقعيت خود سو استفاده مي کنند و ديگر رسانه ها را هم بد نام مي کنند برخي رسانه ها مطالبات نامربوط از مديران دارند که انگشت شمارند ولي همه را زير سوال مي برند وباعث شده ذهنيت همه خدشه دار و شان و منزلت رسانه آنگونه که بايد رعايت نشود

بعضي مواقع آمارسازي برخي مديران باعث توهم برخي مديران نسبت به عملکرد خود شده است مثلا اداره صنعت ومعدن و تجارت اخبار زيادي در رسانه ها منتشر مي کند و در مواقع نقد شدن نقد را بر نمي تابند گاها برخي مديران که نمونه مي شدند عملکرد نه چندان مطلوبي دارند

انتهاي پيام/1028ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg