کد مطلب: 171158
در نشست خبري رئيس مجلس مطرح شد:
طرح جديد مجلس براي مقابله با حقوق هاي نجومي/توضيحات درباره دروغ سازي هاي اخير پيرامون دستگاه قضا/ فرصت هاي کافي به زنجاني داده شد
تاریخ انتشار : 1395/09/16 14:56:32
نمایش : 1933
علي لاريجاني گفت: حساب ها به نام رئيس قوه قضاييه نيست و به نام خود قوه قضائيه است، مرجع اين موضوع وزير اقتصاد است و اين موضوع را مورد بررسي قرار داده است‎.












 

به گزارش هفت چشمه به نقل از راه دانا، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در حاشيه برگزاري نشست خبري با اصحاب رسانه در رابطه با شايعه سازي هاي اخير پيرامون دستگاه قضا، اظهار کرد: حساب ها به نام رئيس قوه قضاييه نيست و به نام خود قوه قضائيه است؛ بنده نمي توانم درباره اين موضوع نظر بدهم و بايد واقعيت را بگويم؛ ما پيگيري کرديم و طبق پيگيري هاي صورت گرفته آنچه وزير اقتصاد بررسي کرد اين بود که تمام حساب ها به نام قوه قضاييه است.

وي افزود: حال کسي اگر دنبال چيز ديگري مي گردد به ما ارتباطي ندارد.

لاريجاني در خاتمه بيان کرد: مرجع اين موضوع وزير اقتصاد است و اين موضوع را مورد بررسي قرار داده است‎.
 


همچنين رئيس مجلس شوراي اسلامي امروز (سه شنبه، 16 آذر ماه) در مصاحبه مطبوعاتي با اصحاب رسانه با گراميداشت فرا رسيدن هفته مجلس گفت: معمولاً به دليل شهادت مرحوم مدرس که روز مجلس نامگذاري شده، جلسه‌اي با حضور دوستان رسانه‌اي برگزار مي‌شود و فلسفه جلسه امروز چنين است.

 
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: امروز مصادف با 16 آذر روز دانشجو است که اين روز قطعاً روز ممتازي در تاريخ ايران بوده؛ از اين رو هم شهيد مدرس شخصيت تأثيرگذاري بوده و هم روز دانشجو يک روز مهم در تحولات دانشگاهي و حرکت مبارزاتي ملت ايران است و اين مسئله موجب شد که مدرس به عنوان شاخصي براي مجلس در نظر گرفته شود که اين مسئله اقدام مثبت و نيکو بوده است.
 
شهيد مدرس در چند مقطع تحولات بزرگي در سرنوشت ايران ايجاد کرد
 
وي ادامه داد: شهيد مدرس در چند مقطع تحولات بزرگي در سرنوشت ايران ايجاد کرد البته وي در جزئيات کمتر دخالت مي‌کرد و بيشتر به کليات رسيدگي مي‌کرد و حتي در احوالات ايشان نقل شده  است که در رابطه با قرارداد 1919 وثوق‌الدوله شهيد مدرس اعلام مي کند که من در جزئيات حرفي ندارم و در رابطه با کليات صحبت مي‌کنم و در اين رابطه ايستادگي کرد. همچنين زماني که سردار سپه مي‌خواست صدر اعظم شود با اين مسئله مخالفت کرد که تفکرات و استدلالات ايشان بسيار مهم بود و شهيد مدرس در مقابل تفکر رضا شاه براي تشکيل جمهوري بدوي ايستادگي کرد.
 
 لاريجاني ادامه داد: شهيد مدرس در اين رابطه اعلام کرد که من با جمهوري واقعي مخالف نيستم اما اين اقدامات حرف ملت نيست البته در رابطه با اين مسائل نظرات مختلفي وجود دارد ولي ايستادگي در مجلس از سوي شهيد مدرس تحولات بزرگي را در سرنوشت کشور ايجاد کرد و به نظر من اينکه پايه‌گذاري نظام بر تفکر پارلماني باشد، يکي از آثار اقدامات و تفکرات اين شهيد بزرگوار بود زيرا وي معتقد بود که همه تصميمات کشور بايد در مجلس گرفته شود، همچنين در رابطه با موضوع جايابي جايگاه شوراي نگهبان نيز اين مسئله ديده مي‌شود.
 
فرياد دانشجويان در 16 آذر، شروعي براي مبارزات اصيل مردم در آن دوران
 
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه روز 16 آذر حادثه و روز بزرگي براي کشور محسوب مي‌شود، گفت: قطعاً اين روز، حادثه مقطعي نبود و جريان دانشگاهي نسبت به سرنوشت کشور از خود گذشت کرد زيرا در آن زمان کشور دچار استبداد داخلي و سلطه آمريکايي بود و قطعاً فرياد دانشجويان شروعي براي مبارزات اصيل مردم در آن دوران بود و اين مسئله بعدها گسترش پيدا کرد و در طول شرايط بحراني قبل از انقلاب دانشجويان نقش بزرگي در مبارزات داشتند.
 
سلوک سياسي دانشگاه‌ها بايد به خوبي ادامه پيدا کند
 
وي افزود: امروز با گسترش دانشگاه‌ها زمينه رشد فکري به وجود آمده و اين حوزه نقش ممتازي در کشور دارد که بايد از آن صيانت کرد و اميدوارم اين سلوک سياسي به خوبي ادامه پيدا کند.
 
در ادامه اين نشست، نوبت به پرسش‌هاي خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي از رئيس مجلس رسيد.
 
 
خبرنگار: بودجه سال 96 تقديم مجلس شده و اين در حالي است که هنوز لايحه برنامه ششم توسعه تعيين تکليف نشده است. در حالي که بايد بودجه سالانه براساس قوانين بالادستي تنظيم شود. برنامه ريزي براي اين موضوع چگونه قرار است مديريت شود؟
 
لاريجاني : تلاش ما اين است لايحه برنامه ششم در روزهاي آينده براي رسيدگي، وارد صحن علني مجلس شود تا در مورد آن تصميم گيري صورت گيرد. اکنون کميسيون تلفيق قرار است در 3 شيفت کاري اين لايحه را به نتيجه برساند تا از هفته آينده بتوانيم لايحه برنامه ششم را در مجلس بررسي کنيم. اين در حالي است که در اين پروسه زماني لايحه بودجه نيز در کميسيون برنامه و بودجه و کميسيون هاي تخصصي بررسي خواهد شد و سپس جهت تصويب در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار مي گيرد که در اين فاصله مي توان مواد برنامه ششم را نيز در صحن به اتمام برسانيم، تا جايي که فرصت براي اظهارنظر شوراي نگهبان نيز باقي خواهد ماند.
 
از سوي ديگر مقام معظم رهبري سياست هاي کلي برنامه ششم را ابلاغ کرده اند که مي توان آن را در بودجه سال آينده لحاظ کرد.
 
 لاريجاني در پاسخ به سوال اين خبرنگار مبني بر اينکه آيا امکان تمديد برنامه پنجم نيست، گفت: دليلي براي اين کار وجود ندارد، چرا که با اين برنامه ريزي ها مي توان به موقع برنامه ششم و بودجه را در صحن بررسي کرد.
 
بيش از 90 درصد بودجه کشور صرف مسائل جاري مي شود
 
خبرنگار: يکي از دغدغه هاي مردم امروز معضل اقتصاد است. دولت و مجلس چه تمهيداتي براي رفع اين معضل در نظر گرفته اند؟
 
لاريجاني: بايد تصوير درستي از وضعيت اقتصادي در نظر گرفت تا توقعات بر اساس اين تصوير شکل گيرد. بدون شک بيش از 90 درصد بودجه کشور صرف مسائل جاري مي شود و نمي توان آن را حذف کرد، زيرا به حقوق و مزايا تعلق مي‌گيرد.
 
 
آنچه که براي فعاليت هاي عمراني باقي مي ماند، حدود 20 تا 25 هزار ميليارد تومان است که در هر صورت به ثمر نرسيدن پروژه‌هاي عمراني، خود عامل رکود است که بايد براي آن برنامه ريزي صورت گيرد.
 
در اين زمينه به نظر مي رسد دو کار ضروري است؛ نخست سياست هاي اقتصاد مقاومتي است که مقام معظم رهبري آن را ابلاغ کرده اند که به دو موضوع مهم اشاره دارد: اول، رونق توليد در داخل و دوم، سرعت در صادرات که بايد اين را در کشور مورد توجه قرار داد. از سوي ديگر بايد زمينه براي سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي را فراهم کرد و با توجه به اين وضعيت بودجه عمراني، بايد بررسي شود که چه کارهايي مي توان انجام داد.
 
ما بايد بار سنگين پروژه هاي عمراني را کاهش دهيم چرا که امروزه حدود 450 تا 500 هزار ميليارد تومان بودجه عمراني کلنگ زني داريم. در حالي که اينها بايد با مکانيزم درستي واگذار شود، در اين صورت مي توانيم به فعاليت هاي عمراني برسيم که در اين زمينه به نظر مي رسد دولت بايد سريع تر عمل کند. بخش ديگر اين موضوع مربوط به وضعيت رکود در داخل است که بايد با اولويت بنگاه هاي کوچک و متوسط مد نظر قرار گيرد؛ لذا در همين راستا براساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري، ستادي به وجود آمد که مشکلات مربوطه از نظر موضوعات بانکي و مشکلات مالياتي را مورد بررسي قرار دهد تا مشخص شود با چه راهکارهايي مي توان اين معضلات را رفع کرد.
 
از سوي ديگر زمينه براي سرمايه گذاري ها نيز بايد مورد توجه قرار گيرد، اين در حالي است که در مجلس در اين زمينه چندين قانون براي اين مهم مورد توجه قرار گرفت که يکي از آنها قانون رفع موانع توليد بود.
 
از سوي ديگر براي اينکه شرايط براي اين سرمايه گذاري ها انجام شود، تلاش هايي صورت گرفت از جمله آنکه بعد از توافق هسته اي تلاش شد تا  سرمايه گذاري در حوزه نفت و گاز صورت گيرد که مذاکرات در حال انجام است. ممکن است ايراد شما بر اين باشد که بايد سرعت کار بيشتر شود که حرف درستي است و دولت بايد در اين زمينه درست عمل کند، اما از نظر اصول کار بايد همين مسير را پيش برويم.
 
تلاش ما نيز در مجلس اين است که به اين امر کمک کنيم تا جايي که در قانون برنامه مواردي از جمله توجه به موضوع معادن اضافه شده است. همچنين در حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت نيز تصميماتي گرفته شده است، در حوزه آب و مصرف بهينه آن که موضوع مهمي است مورد توجه قرار گرفته و به نظر مي رسد تلاش زيادي بايد در اين زمينه انجام داد. بايد همه تلاش کنيم تا اين مسير به درستي پيش رود و اگر در اين زمينه صاحب نظراني وجود دارند مي توانند پيشنهادات خود را مطرح کنند، چرا که بدون شک لازم است که زمينه سرمايه گذاري فراهم شود.
 
دولت جديد در يمن متشکل از حوثي‌ها و احزاب ديگر است/ از مشروعيت برخوردارند
 
خبرنگار: همان طور که اطلاع داريد در روزهاي اخير دولت جديدي در يمن به رهبري انصارالله تشکيل شده و در کنار آن نيز دولتي به رياست منصور هادي به دنبال رهبري است؛ آيا جمهوري اسلامي ايران دولت به وجود آمده در يمن را به رسميت مي‌شناسد؟
 
لاريجاني: دولت جديد در يمن تنها مربوط به حوثي‌ها نيست و برخي افراد و احزاب ديگر نيز در آن حضور دارند که به نظر از مشروعيت برخوردار هستند.
 
البته منصور هادي با رفتاري که در حمايت از بمباران مردم اين کشور توسط عربستان صورت گرفت، جايگاه مردمي خود را از دست داد و ما در اين رابطه به رأي مردم يمن اعتماد داريم؛ اما اينکه مسئله و مشکلات يمن با تأسيس اين دولت حل مي‌شود، بعيد به نظر مي‌رسد زيرا شرايط يمن به خاطر رفتار خصمانه سعودي‌ها به هم ريخته است و متأسفانه مشکلات نظامي و سياسي در اين کشور به هم پيوند خورده است ولي شايد بتوان گفت که اين دولت يک سنگر براي حل مسائل و مشکلات اين کشور است و اميد است که بتوانند موفق باشند.
 
خلاء قانوني در برابر مقابله با تحريم‌هاي ضدايراني نداريم/ اقدام آمريکا در تجديد تحريم‌هاي ده‌ساله، مکاري بود
 
 خبرنگار: با توجه به تصميمات کنگره و سناي آمريکا براي تصويب تحريم‌ها عليه ايران به مدت 10 سال، جنابعالي روز گذشته در مجلس بر اجراي مصوبه قوه مقننه تأکيد داشته‌ايد و اشاره کرديد که بايد شوراي هسته‌اي تشکيل شود، آيا منظور جنابعالي از اين شورا همان شوراي نظارت بر برجام است؟
 
لاريجاني: بله شوراي هسته‌اي يعني همان شوراي نظارت بر برجام و البته باز هم تأکيد مي‌کنم که قانون و مصوبه مجلس براي موارد خاصي به وجود آمد و در بند (3) و (7) قانون برجام تأکيد شده است که بايد چگونه عمل کنند بنابراين ما خلاء قانوني تصميم‌گيري در اين زمينه نداريم اما از نظر اجراي اين ساز و کارها بايد شوراي هسته‌اي يا همان شوراي نظارت بر برجام مسائل را مورد بررسي قرار دهد از سوي ديگر اين اقدام آمريکا نوعي مکاري بود و آنها به دنبال اين هستند که چکشي را بالاي سر قانون برجام نگه دارند.
 
طرح جديد مجلس براي مقابله با حقوق‌هاي غيرمتعارف
 
خبرنگار: طبق گزارش ديوان محاسبات برخي از افرادي که حقوق‌هاي نجومي و خارج از عرف دريافت کردند اين مبالغ را برگردانده‌اند؛ آيا اين اقدام به تنهايي کافي است؟
 
لاريجاني: البته 2 يا 3 سنخ کار بايد در اين زمينه انجام شود، اول آنکه بايد جلوي تکرار اينگونه اقدامات گرفته شود هرچند که در اين خصوص پيشنهادي در مجلس مطرح شد اما به دلايلي رأي کافي به دست نياورد بنابراين در حال حاضر يک پيشنهاد ديگر در مجلس در اين خصوص مطرح است؛ ضمن اينکه اقدام ديوان محاسبات تنها مربوط به يک قوه يا نهاد نبود بلکه همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها از قوه قضاييه تا مجمع تشخيص و شوراي نگهبان و دستگاه‌هاي ديگر را تحت نظر قرار داد بنابراين گزارش ديوان محاسبات در خصوص حقوق‌هاي نجومي بسيار کامل بود و طبق گفته ديوان محاسبات از 96 تا 97 هزار مدير تنها 387 نفر دريافتي خارج از عرف داشتند.
 
بنابراين گام بعدي در اين خصوص به 2 قسمت تقسيم مي‌شود؛ يک، آنهايي که به صورت ظاهري از قانون استفاده کرده ولي تخلف کرده‌اند که گفته مي‌شود اين افراد دريافتي‌هاي خود را بازگرداندند و چند نفر ديگر هم که باقي مانده‌اند نيز بايد اقدامات قانوني براي آنها انجام شود. دوم اينکه بايد تأکيد کرد ديوان محاسبات در اين زمينه به خوبي اقدام کرد و برخي پرونده‌هاي افراد متخلف در خصوص حقوق‌هاي نجومي در دادگاه و دادسرا باز و مطرح است.
 
اگر بابک زنجاني همکاري لازم را مي‌داشت، به اين روز نمي‌افتاد
 
در ادامه لاريجاني در پاسخ به سوالي پيرامون بابک زنجاني گفت: بابک زنجاني اگر همکاري هاي لازم را انجام مي داد که به اين روز نمي افتاد و نظام نمي تواند در اين امر معطل کند و حتي در اين رابطه فرصت هاي کافي به وي داده شد اما اين متهم نتوانست از پس کار بربيايد. حال شنيده ام که باز فرصت هايي به وي داده شده است تا در صورت همکاري تخفيف هايي به وي داده شود.
 
براي مذاکرات با 5+1 فرصت بيشتري مي‌داشتيم، سازوکارهاي دقيق‌تري در برجام تعيين مي‌شد
 
خبرنگار: رهبر معظم انقلاب اخيراَ در رابطه با مسئله مذاکرات هسته اي فرمودند که برخي از مشکلات برجام ناشي از عجله اي است که صورت گرفت. نظر شما درخصوص مسائل و مشکلات پيش آمده چيست؟
 
لاريجاني: در برخي بخش ها عجله اي وجود داشت، يعني در مسير مذاکرات هر زماني را نمي توان براي تشکيل جلسات تعيين کرد، زيرا طرف هاي مقابل نيز بايد زماني را براي اين امر مي گذاشتند و برخي اوقات اين زمان هاي تعيين شده با يکديگر جور در نمي آمد و مجبور بودند در هر نشست گامي به جلو بروند.
 
البته در اين رابطه گاهي اوقات به علت بروز برخي اشکالات، مسير به بن بست مي رسيد؛ از اين رو به کشور برگشته و در شوراي هسته اي آن را مورد رسيدگي قرار مي دادند، ولي در کل اگر ساماندهي عميق تري در اين رابطه مي شد و فرصت 5 يا 6 ساله اي وجود داشت مي توانست سازوکارهاي دقيق تري در اين خصوص تعيين شود.
 
اينکه اين مذاکرات طي مدت يک سال و نيم جمع بندي شد، امر ساده اي نبود، زيرا ابعاد پرونده طي 12 سال ايجاد و مطرح شده بود و بايد يک زماني حل مي شد، از اين رو آقايان تلاش مي کردند که زودتر به نتيجه برسند. البته در رابطه با نکات مبهم در برجام در زمان مذاکرات، اشاراتي صورت مي‌گرفت که شايد تفسيرهاي متنوعي در اين حوزه پيش بيايد، که امروز نيز شاهد همين مسئله هستيم، اما به نظر ما قطعاً اقدام کنگره و سنا در آمريکا با چند بند از برجام در تضاد است و اين اقدامات آنها نقض توافق نامه است.
 
از طرف ديگر به خاطر دارم که در مذاکرات، تيم مذاکره کننده کشورمان اعلام مي کرد که تمديد قانون 10 ساله پس از آنکه تمام شود، نقض برجام است، اما هيات آمريکايي اين مسئله را قبول نمي کرد و مي گفت که اين مسئله امتداد است و قانون نويسي جديد نيست، اما ما مي گفتيم که اين اقدام يک وضع قانون جديد است. البته وزير امور خارجه در اين رابطه گفت که جان کري در مذاکرات تاکيد کرده که حق با ايران است. در اين رابطه برخي اروپاييان تفاسير متفاوتي داشتند، که در نهايت شاهديم اين ابهامات دچار بروز مشکلات شده است. البته در توافق هسته اي در يک نقطه به اين عنوان اشاره شده و اسم آن آمده است.
 
به نظر من در شرايط کنوني راهکار در برجام تعريف شده؛ به طوري که اگر کشوري از طرف هاي مذاکره کننده برجام را نقض کردند اين مسئله به شوراي کارشناسي طي اعتراضي ارائه مي شود و پس از آن در شوراي وزرا و سپس در شوراي امنيت مورد رسيدگي قرار مي گيرد. حال به نظر من تصميم مجلس آمريکا يک کار ايذايي بود و حتي در اين مسير هم اظهارات حاشيه اي را مطرح کردند، به طوري که نمايندگان آمريکايي اعلام کرده اند که ما بايد ابزاري در دست داشته باشيم تا رفتار ايران در ساير شمول طبق نظر ما انجام شود که به طور حتم اين امر يک گستاخي بزرگ است.
 
بايد موانع اقتصادي کشور را يک به يک برداشت/ لزوم ايجاد شغل در کشور
 
خبرنگار: در زماني که برجام تصويب شد مقام معظم رهبري اعلام کردند که برويد مذاکره کنيد اما من خوش بين نيستم. من سوالم از شما اين است آيا درد امروز مردم بيکاري، معيشت و مسکن نيست؟ چرا به آن رسيدگي نمي شود؟
 
لاريجاني: دغدغه شما بسيار درست و ما بايد نسبت به مسايل اصلي کشور متمرکز شويم و براي آن وقت بگذاريم از جمله بحث اقتصاد مقاومتي و توليد است که در راستاي آن شغل ايجاد شود در اين ميان بايد موانع را يک به يک برداشت و تلاش براي توليد داخل و سرمايه گذاري در اين زمينه انجام داد.
 
در مورد برجام نيز بايد گفت که اين اقدام براي آن بود تا زمينه براي سرمايه گذاري بيشتر را فراهم کند تا بتوانيم از اين فضا عبور کنيم حال بايد تلاش کنيم تا بتوان اين دغدغه ها را رفع کرد.
 
مواضع ترامپ در خصوص داعش عاقلانه‌تر از اوباماست
 
خبرنگار: در صورت نقض برجام گفته شده واکنش ايران قاطع خواهد بود. اين قطعيت به چه معناست؟ آيا گزينه‌هاي جديدي روي ميز است؟ سخنگوي کاخ سفيد گفته است تمديد تحريم‌ها برخلاف برجام نيست بلکه به خاطر رفتار ايران در منطقه و حمايت آن از کشورهايي چون عراق و فلسطين و محور مقاومت است. نظر شما در اين خصوص چيست؟ آيا اين مسئله به خاطر انتخاب رئيس جمهور جديد آمريکا است؟
 
 لاريجاني: نمي‌توان قضاوت روشني در اين زمينه داشت چرا که اين رفتار موذيانه به ترامپ رسيده است و در زمان رياست جمهوري فعلي انجام گرفته است؛ بنابراين نمي‌توان آن را قضاوت کرد. موضوعاتي که ترامپ تاکنون مطرح کرده است، بسيار متنوع است. وي در مورد مسائل مختلفي مانند مسئله کشور چين و سرمايه‌گذاري و واردات و صادرات آن، در مورد مسائل منطقه، امنيت منطقه، ناتو، رابطه با مکزيک و کانادا و حتي مسائل داخلي چون سرمايه‌گذاري آمريکا، اظهارات متفاوتي را مطرح کرده است.
 
ضمناً در مورد مسائل هسته‌اي و توافقي که ايرانيان با کشورهاي 1+5 و آمريکا داشتند که توسط خود آنها هم نقض شده است. در مورد مسائل منطقه‌اي نيز عاقلانه‌تر از موضوعات قبل صحبت شده است. آنها گفته اند که قرار نيست 6 هزار ميليارد دلار هزينه شود و دستاورد آن کشته شدن 5 – 6 هزار نفر آمريکايي باشد يا در مبارزه با داعش نيز به صراحت صحبت کرده‌اند که البته همين مسائل را محقق کند نسبت به رئيس جمهور قبلي عاقلانه‌تر رفتار کرده است. در مورد مسائل هسته‌اي همان طور که پيش از اين ذکر شد، راهکارهايي براي مقابله از جمله بخش ايذايي وجود دارد و در سند برجام در بند 70 تصويب شده که دولت بايد بنيه دفاعي خود را تقويت کند و در زمينه موشکي نيز استعداد موشکي جمهوري اسلامي ايران را بالا ببرد.
 
اما ما در مورد مسائل منطقه‌اي حرف‌هايي داريم چرا که آمريکا به داعش کمک مي‌کند. استفاده داعش از سلاح‌هاي مدرن چه توجيهي دارد؟ اين آمريکايي‌ها هستند که در منطقه آشفتگي ايجاد کرده‌اند. در واقع ما در منطقه لنگرگاه امنيت هستيم و از عراق و نيروهاي مقاومت که مورد تعرض قرار گرفته‌اند، حمايت کرديم. در واقع ما از روي احساس مسئوليت اين کارها را انجام داده‌ايم و کشورهايي که خود را به خواب زده‌اند، بايد هوشيار شوند.
 
نبايد با شتاب در مورد چگونگي مقابله با تجديد تحريم‌هاي ده‌ساله امريکا عليه ايران، رفتار کرد
 
خبرنگار: با توجه به سابقه آمريکا، در صورت نقض برجام بين مجلس آمريکا و 1+5 شکافي ايجاد خواهد شد؟ همچنين مواضع روسيه و چين به نظر شما چه خواهد بود؟ آيا در مورد برجام مجدداً از ايران حمايت خواهند کرد؟
 
لاريجاني: اينکه اين دسته‌بندي به وجود خواهد آمد يا خير، تا حدي بستگي به رفتار ما دارد که سعي خواهيم کرد اين همراهي را حفظ کنيم. در واقع در اين مورد بايد با حوصله و دقت رسيدگي شود و نبايد با شتاب به اين مسئله پرداخت.
 
چندين راهکار وجود دارد. مواضع چين از سوي وزير خارجه چين به روشني مطرح شده است. روس‌ها نيز با ما همفکري دارند و با ديگر اعضا نيز گفت وگو خواهيم کرد اما بايد دقت داشت که اين توافق هسته‌اي، توافق ايران و آمريکا نيست بلکه اين يک توافق در سطح بين‌المللي است چرا که در سازمان ملل تصويب شد و بر اساس آن قطعنامه‌اي نيز صادر کردند و قرار نيست در داخل يک کشور در مورد آن تصميم‌گيري کرده و آن را بر هم زنند. ايران مدعي خواهد شد و ساز و کارهاي حل آن را فراهم مي‌کند در واقع اين يکي از چالش‌هايي است که به وجود آمده و بايد آن را بررسي و حل کرد.
 
رويکرد مجلس نسبت به استيضاح وزرا در ماه‌هاي پاياني عمر دولت
 
خبرنگار: با توجه به اينکه طرح‌هاي استيضاح بسياري از وزرا با 70 يا 80 امضا جمع‌آوري شده و در مجلس مطرح مي‌شود اما به دلايلي نامشخص بررسي اين طرح‌ها از دستور کار خارج مي‌شود. دليل اين موضوع چيست و آيا مجلس بر اين موضوع نظارت دارد؟
 
لاريجاني: دلايل موجود در طرح‌هاي استيضاح بايد به طور واضح مطرح شود و صراحت اين موضوع در آيين‌نامه وجود دارد. البته استيضاح‌ها پيش از طرح در صن علني مجلس و تصميم گيري در رابطه با آنها در کميسيون‌هاي تخصص مجلس بايد مطرح و مورد بررسي قرار گيرد. بنابراين ممکن است در اين مسير متقاضيان استيضاح از دلايل وزير مربوطه قانع شده و استيضاح منتفي شود و يا اينکه استيضاح پيش از طرح در صحن به نتيجه برسد. بنابراين بررسي استيضاح‌ها داراي ساز و کار مشخص است و در حال حاضر گفته مي‌شود که چون تا پايان کار دولت يازدهم مدت زمان کمي باقي مانده است بهتر است که خيلي به بحث استيضاح پرداخته نشود؛ ضمن اينکه دلايل استيضاح کنندگان نيز بايد براي مجلس و ديگر نمايندگان شفاف باشد.
 
نوع مقابله با اقدامات آمريکا مشخص است
 
خبرنگار: با توجه به اينکه در سيستم قانونگذاري آمريکا، رئيس جمهور اين کشور مي‌تواند از وتو براي نقض برخي از طرح‌هاي نمايندگان اين کشور استفاده کند، آيا در داخل کشور ما نيز با توجه به اينکه برخي از طرح‌ها در مجلس براي مقابله با تحريم‌هاي آمريکا وضع مي‌شود، دست رئيس جمهور باز است که با توجه به شرايط بين‌المللي اين طرح‌ها را اجرا يا رد کند؟
 
 لاريجاني: در طرح‌هايي که در مجلس مطرح مي‌شود نکاتي در اين خصوص مد نظر قرار مي‌گيرد و نوع مقابله با اقدامات آمريکا مطرح مي‌شود بنابراين جاي تصميم‌گيري متناسب با شرايط بين‌المللي وجود دارد.
 
برجام بايد با دقت بيشتري نوشته مي‌شد
 
 خبرنگار: خبرگزاري‌هاي آمريکايي و اروپايي طي روزهاي گذشته اعلام کردند که ايراني‌ها از برجام تفسير متفاوتي داشته و به همين دليل تحريم‌هاي جديد را نقض برجام اعلام کردند. به نظر شما آيا برجام داراي تفسير مختلف است؟ ضمن اينکه جناب آقاي صالحي طي روزهاي گذشته تأکيد کردند که ما بسته‌اي از اقدامات براي اجرا در خصوص اين تحريم‌ها داريم، آيا اين بسته را مي‌توان اجرا کرد؟
 
لاريجاني: در مورد بحث اول شما بايد گفت که برخي موارد را بايد در برجام با دقت بيشتري مي نوشتند تا تفسيرهاي مختلف از آن صورت نگيرد و ممکن است که برجام نيز مانند هر توافق و قرارداد ديگري داراي نقاط ضعفي باشد. ضمن اينکه پيشنهاد آقاي صالحي و افراد ديگر در دولت در خصوص مقابله با اين اقدام آمريکا بايد در شوراي نظارت بر برجام بررسي شود و بايد جلساتي را در اين خصوص برگزار کرد البته 2 يا 3 سنخ پاسخ را در اين خصوص در نظر گرفت که برخي از آنها اقدامات ايذايي است.
 
توضيحات رئيس مجلس درخصوص تاخير در شکل‌گيري فراکسيون ولايت
 
 خبرنگار: با توجه به اينکه 200 روز از آغاز به کار مجلس دهم گذشته است اما فراکسيون ولايت هنوز شکل نگرفته و اين فراکسيون اساسنامه مشخصي ندارد. بنابراين شما چه تمهيداتي را براي شکل‌گيري سريع اين فراکسيون در نظر گرفتيد؟
 
لاريجاني: اکثريت فراکسيون‌هاي شکل گرفته در مجلس جنبه سياسي نداشته و تنها 2 فراکسيون رويکرد سياسي دارند و فراکسيون‌هاي ديگر جنبه تخصصي دارند. هر چند که با نظر شما در شکل‌گيري با تأخير اين فراکسيون موافق هستم. اما بايد گفت که اختلاف نظرهايي هميشه در تشکيل فراکسيون‌ها وجود داشته است. البته جلسات بسياري تاکنون در اين زمينه برگزار شده است و گفت وگوهايي صورت گرفته است. بنابراين نمي‌توانم به اين موضوع اذعان کنم که اراده‌هايي در مجلس مخالف شکل‌گيري فراکسيون ولايت هستند. از سوي ديگر همان طور که گفتم براي تشکيل فراکسيون‌ها هميشه اختلاف نظرهايي وجود داشته است و اين موضوع پديده عجيبي نيست و بايد با تحمل و صبر پيشنهادات را بررسي کرد و افراد بايد در مجلس با هم تعامل کنند.
 
مبادلات تجاري با ترکيه بر اساس پول ملي/ نوع تبديل‌ها بايد مورد توجه قرار گيرد
 
خبرنگار: رئيس جمهور ترکيه طي چند روز اخير پيشنهاد دادند که مبادلات تجاري دو کشور ترکيه و ايران بايد بر اساس پول ملي صورت گيرد، نظر شما در اين رابطه چيست؟
 
لاريجاني: يکي از سطوح مبادلات ميان کشور ما و ترکيه و کشورهاي ديگر بايد در سطح پول‌هاي ملي انجام شود و ما مشکلي در اين زمينه نداريم البته فقط موضوع نوع تبديل‌ها است که بايد مورد توجه قرار گيرد.
 
شرايط فعلي منطقه به ضرر مسلمانان است/ پيگيري‌هاي آرمان‌هاي مردم فلسطين در اين شرايط بسيار سخت شده
 
خبرنگار: انتفاضه فلسطين در دومين سال خود با قربانيان و شهداي بسياري در اين کشور روبرو شده است و اين موضوع مورد توجه کشورهاي عربي نيست اما خوشبختانه مقامات جمهوري اسلامي ايران هميشه به مسائل فلسطين و مشکلات آن توجه داشتند و به اين موضوع با دقت توجه کردند. ضمن اينکه مقرر شده اجلاس وحدت اسلامي نيز تشکيل شود. شما فکر مي‌کنيد چه گام‌هايي را بايد در جهت حل مشکلات فلسطين برداشت؟
 
 لاريجاني: شرايط فعلي به هم ريخته منطقه، بيشتر مورد استفاده رژيم صهيونيستي است و اين موضوع طبيعي است ضمن اينکه برخي از کشورهاي منطقه نيز در همين مسير گام برمي‌دارند. بنابراين پيگيري‌هاي آرمان‌هاي مردم فلسطين در اين شرايط بسيار سخت شده و کشورها بايد همکاري و تعامل زيادي در اين زمينه داشته باشند. البته تشکيل کنفرانس فلسطين نيز مورد توجه است و ما در مجلس ايران بيشترين تلاش را براي شکل‌گيري اين کنفرانس انجام مي‌دهيم. از سوي ديگر طي ديدارهايي که با مقامات کشورها داشته‌ام، آنها نيز به اين مسئله واقف هستند که شرايط فعلي منطقه به ضرر مسلمانان است و بايد با همکاري و تعامل اين مشکلات را حل کرد اما بايد تأکيد کرد که شرايط امروز نسبت به 7 تا 8 ماه گذشته بسيار بهتر شده است.
 
ايران بايد نسبت به نقض برجام از سوي آمريکايي‌ها شکايت کند
 
خبرنگار: با توجه به اينکه طبق اظهارات مقامات آمريکايي اين احتمال وجود دارد که تحريم هاي حوزه انرژي قانون ISA از سوي مقامات اين کشور تعليق شود، آيا اين مسئله در رويکرد آتي ايران در رابطه با برجام تاثيرگذار خواهد بود؟
 
لاريجاني: با توجه به نقض برجام از سوي آمريکايي ها اين احتمال وجود دارد که ايران به کميته مشترک تعيين شده در توافق هسته اي رجوع کند تا اقدامات آمريکايي ها مورد رسيدگي قرار گيرد. البته اين مسئله نيز داراي مکانيزمي است که شايد اين اعتراض و شکايت را نپذيرند که در آن صورت اين مسئله به مراحل بالاتر مي رود. به نظر من ايران بايد نسبت به نقض برجام از سوي آمريکايي ها شکايت کند. اما در رابطه با سوال مربوطه مبني بر اينکه رويکرد ايران درخصوص تعليق قانون تحريم يا تعليق نکردن چيست، بايد بگويم که دو رويکرد پيش روي ما است؛ اگر تحريم ها به صورت کامل عملياتي شود اين به معناي سقوط است، اما اگر تعليق شود اين مسئله خود يک مرحله ديگري است؛ البته مشکل باقي مي ماند، اما نوع رفتار مي تواند متفاوت باشد.
 
رفع سختگيري در اجراي پروژه‌هاي عمراني ضروري در شهرستان‌ها
 
خبرنگار: در شرايط کنوني براي اجراي پروژه هاي ضروري در شهرستان ها مانند بيمارستان، سختگيري هايي وجود دارد. به طوري که براي اجراي يک پروژه بيمارستان، سازنده بايد متحمل هزينه هاي مالي بسياري شود. رويکرد مجلس درخصوص حل اين مشکلات چيست؟
 
لاريجاني: در چند وقت اخير اقداماتي براي حل اين مسئله و رفع سختگيري ها در اين حوزه صورت گرفته است و قطعاً استان ها بايد براي جذب سرمايه گذار و اجراي پروژه هايشان مسابقه دهند و در اين مسئله پيگيري هاي لازم صورت گرفته است.
 
روند تعاملات ايران و آذربايجان مثبت است/ چسبندگي فرهنگي ميان دو کشور
 
خبرنگار: در دو سال گذشته روابط ايران و آذربايجان در تمامي حوزه ها گسترش مناسبي داشته است. حال شما اين روند را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
 
لاريجاني: به نظر من روند روابط و تعاملات ايران و آذربايجان مثبت است. کشور آذربايجان، همسايه ما و کشور برادر ما است و از لحاظ فرهنگي چسبندگي وجود دارد و هرگونه زمينه همکاري در تمام حوزه هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي مطلوب است.
 
رويکرد دولت جديد آمريکا را بايد در کردار ديد، نه در گفتار
 
خبرنگار: بعد از انتخابات رياست جمهوري آمريکا و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئيس جمهور جديد، ارزيابي شما از روابط آينده دو کشور ايران و آمريکا چيست؟
 
لاريجاني: بايد رفتار دولت آينده را ديد. همه مطالبي که دو کشور را ساماندهي مي کند، براساس گفتار نيست بلکه براساس کردار است. بنابراين بايد ببينيم در آينده چه خواهد شد.
 
همچنان معتقد به حل بحران سوريه از طريق گفت وگو هستيم
 
خبرنگار: با توجه به وضعيت بحراني سوريه، آيا  کشور ايران همچنان به حل اين بحران ايمان دارد؟
 
 لاريجاني: ما از ابتدا معتقد به راه حل سياسي بوده ايم، اما برخي کشورها نپذيرفتند و فکر مي کردند با کمک نظامي مي توانند توفيق يابند. اين آشفتگي ثمره همان تصميمات اشتباه است.
 
خيلي از کشورها متوجه شدند که اقدامات صورت گرفته سبب سوق دادن سوريه به اين مسير فعلي شده است بنابراين بايد کمک کرد تا به يک بلوغي برسند، ما نيز همچنان معتقد به حل بحران سوريه از طريق گفت وگو هستيم.
 
استقلال کردستان عراق بسته به نظر ملت عراق است/ تماميت ارضي عراق بايد حفظ شود
 
خبرنگار: نظر ايران درخصوص اعلام استقلال کردستان عراق چيست؟
 
 لاريجاني: اين موضوعي است که ملت عراق بايد درخصوص آن تصميم گيري کنند. ملت عراق با توجه به شرايط منطقه مي تواند تصميم درستي اتخاذ کند. هر چند ما معتقديم تماميت ارضي عراق بايد حفظ شود، در غير اين صورت ممکن است براي ساير کشورها مزاحمت هايي ايجاد شود. جمهوري اسلامي ايران هميشه بر تماميت ارضي دولت عراق تاکيد داشته است.
 
لايحه هواي پاک به زودي در صحن علني مجلس تعيين تکليف مي‌شود
 
خبرنگار: 21 سال از تصويب قانون مبارزه با آلودگي هوا مي گذرد. در اين مدت نيز مقررات متنوعي در اين زمينه وضع شده است. اما راهکار اساسي که توسعه حمل و نقل عمومي است، به علت عدم تزريق منابع محقق نشده است. مجلس نيز به راحتي از توليد انبوه خودروها و موتورسيکلت هاي آلاينده مي گذرد. لايحه هواي پاک نيز براي چند سال آينده کشور خوب است. به نظر شما براي شرايط فعلي چه کاري مي توان انجام داد؟
 
لاريجاني: لايحه هواي پاک مراحل نهايي خود را طي مي کند. بدين منظور دو جلسه در شور دوم با حضور همه دستگاه ها برگزار شد و تمامي ملاحظات آنها نيز در اصلاح لايحه در نظر گرفته شد. بنابراين به زودي در صحن مجلس تعيين تکليف مي شود.
 
در واقع در لايحه هواي پاک به موضوعات مهمي از جمله خروج صنايع آلاينده از شهرها، برقي شدن موتورسيکلت ها، کاهش آلودگي صوتي، در نظر گرفتن راهکارهاي تشويقي و... پرداخته شده است اما همه دستگاه ها بايد براي مقابله با آلودگي هوا فعال شوند.
 
در مورد مصوبه 2 ميليارد دلاري که مي بايست براي توسعه حمل و نقل عمومي هزينه شوند، دولت قبل تخلف کرد و آن را پرداخت نکرد. دولت فعلي نيز کمک هايي کرده اما به دليل مشکلات مالي نتوانسته به طور کامل به آن بپردازد.
 
يکي از مسائل مهم اين است که شهرداري ها از قدرت بسياري برخوردارند، بنابراين مي توانند با استفاده از اين قدرت و تخصيص بخشي از بودجه عمراني خود که بالغ بر 10 هزار ميليارد تومان است، اعتباراتي را براي حمل و نقل عمومي در نظر بگيرند.
 
بودجه مصوب مذکور در دولت فعلي محقق شد و به شهرداري هاي مختلف کشور داده شد، چرا که فقط تهران داراي مشکل نيست. در برنامه ششم توسعه نيز تصميماتي گرفته شده و در بودجه سال 96 نيز چاره اي خواهيم انديشيد. اما شهرداري بايد بداند بخش مهمي از آينده شهر مسئله هوا است، بنابراين بايد سهمي از بودجه عمراني را براي آن در نظر بگيرد. البته در حوزه مترو کارهاي اساسي صورت گرفته و مجلس نيز تا جايي که بتواند کمک خواهد کرد.
 
سرعت عمل در رسيدگي به حقوق‌هاي غيرمتعارف قطعاً ضروري است
 
خبرنگار: در رابطه با حقوق هاي نجومي مجلس ورود پيدا کرد و ديوان محاسبات نيز گزارشي را ارائه داد. اما جاي سوال است که چرا همچنان مقام معظم رهبري ضمن ابراز گلايه در اين خصوص مطرح فرمودند که چرا درخصوص حقوق هاي نجومي، سوالات مردم همچنان بي پاسخ مانده است؟
 
لاريجاني: سرعت عمل در اين موضوع قطعاً ضروري است، همانگونه که مقام معظم رهبري تاکيد دارند، بايد پول هاي گزافي که به برخي از مديران داده شده، برگردد لذا خواسته ايشان بسيار درست و سنجيده است.
 
ما نيز از ابتدا خواستار ارزيابي اين موضوع شديم و مراجع نظارتي نيز مکلف به پيگيري موضوع شدند. ديوان محاسبات نيز تمام مسائل را بررسي کرده است که براساس آن مشخص شده چه تعدادي تخلف کرده و چه ميزاني حقوق نامتعارف و چه افرادي تسهيلات قرض الحسنه دريافت کرده اند. به مدت 2 ماه براي آن زمان در نظر گرفتيم که طبق آخرين گزارش ديوان محاسبات حدود 360 تا 370 نفر پول هاي اضافي را برگردانده و تنها 10 تا 12 نفر باقي مانده اند که پرونده آنها به مراجع قضايي ارائه شده است.
 
اين گزارش هنوز کامل نشده و درخواست مقام معظم رهبري سبب شد ديوان محاسبات نيز فعالتر شود. در واقع دستگاه هاي دولتي که مي بايست از ابتدا موضوع را بررسي و پول هاي اضافي را برمي گرداندند، اما چون ورود پيدا نکردند، ديوان محاسبات پيگيري خود را ادامه داد.
 
منبع:ميزان
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg