کد مطلب: 171127
يادداشت/ شکري‌نيا
پايان افسانه برجام
تاریخ انتشار : 1395/09/13 12:28:03
نمایش : 3046
عهدشکني و نقض پيمان آمريکايي‌ها و حتي اروپايي‌ها از سوي مسئولان با تجربه و آينده‌نگر نظام بارها تذکر داده شد و حتي فرجام برجام پيش بيني مي شد اما متاسفانه پذيرش اشتباهات و دلبستگي به وعده هاي دروغين، حجابي بين موافقان ايجاد مي کرد که اکنون ديگر براي کنار زدن آن مقداري دير شده است.












 

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، رسول شکري نيا طي يادداشتي نوشت: برنامه جامع اقدام مشترک فکت شيتي خودساخته از سوي قدرت هاي به ظاهر جهاني براي مقابله با توسعه روزافزون فناوري هسته اي جمهوري اسلامي ايران بود که پس از 13سال مذاکره مستقيم با دولت هاي مختلف، سال گذشته با شور و حال وصف ناشدني از سوي توافق کنندگان ايراني و طرف هاي غربي اعلام شد.

اينکه قرار بود با اجراي اين برنامه چه اتفاقي بيفتد و بندهاي مختلف آن و اختلاف نظرهاي داخلي، خارجي، مطبوعاتي و ديدگاه محافل رسانه اي در اين باره چه بود، حديثي مفصل است که با مراجعه به آرشيو رسانه ها در سال گذشته قابل بحث و بررسي و البته تحليل است.

وضعيت، سابقه، تجربه و شيوه مذاکره و عمل طرف هاي غربي هم حاوي نکاتي بارز و اظهر من الشمس بود که برخي افراد از مجلس و دولت گرفته تا نهادهاي قضايي و نظارتي و حقوقي، دلسوزانه برآن خرده گرفتند و تعجيل کم سابقه در تصويب آنرا خطري براي انقلاب عنوان کردند. نکته جالب توجه اما ماجراي شوهاي تبليغاتي مذاکره کنندگان ايراني و طرف هاي دولتي اين به ظاهر معامله بود که ابتدا برمبنا و ادعاي موسوم به "برد برد" شکل گرفت و چندين ماه با دادن لوح و سکه و جايزه و تنديس و مدال افتخار به مذاکره کنندگان ايراني، مردم منتظر گشايش مشکلات را بازي داده و از برکات و حسنات و فوايد بي نظير برجام گفتند و حتي با عبارت" برجام را خدا آورد" آنرا پديده اي الهي و الهامي از سوي خداوند تفسير کردند.

درمدت زمان کوتاهي همه توانمندي هسته اي ايران که ماحصل تلاش مجاهدانه جوانان بي ادعاي اين سرزمين با توکل به ايمان و همت متعالي و ثمره خون شهيدان سرافراز هسته اي، در ميان اشک و اندوه خانواده هاي آنان و دلسوزان انقلاب بود، جمع آوري و بسياري از برنامه ها متوقف شد و حتي تعدادي از فعالان اين عرصه از تداوم کار و تلاش در اين مسير محروم شدند. دلسردي و دلمردگي فضاي دانشمندان نوآور و فعال هسته اي ايران را فراگرفت و به احترام تائيد مشروط مسئولان ارشد نظام، سکوت کردند.

البته فضاي رواني، تبليغاتي و رسانه اي حاميان برجام در اين راستا تاجايي سنگين بود که هر نگاه انتقادي را دلواپسي ناميده و تامرز تکفير افراد و منتقدين هم پيش مي رفتند.

اين افسانه البته ديري نپائيد انتخابات اخير آمريکا و انتخاب چهره اي مخالف دولت فعلي آمريکا که در شوهاي انتخاباتي وعده داده بود "برجام را پاره کند" به عنوان رئيس جمهور اين کشور برگزيده شد و مجلس نمايندگان و مجلس سنا هم کار ناتمام او را تکميل کرد تا بيش از پيش حمايت همه جانبه خود را از سياست هاي استکباري و استعماري ترامپ اعلام نمايد و در راي کم سابقه اي بدون حتي يک مخالف، تحريم هاي ده ساله را قاطعانه تائيد کرد.

عهدشکني و نقض پيمان آمريکايي ها و حتي اروپايي ها از سوي مسئولان با تجربه و آينده نگر نظام بارها تذکر داده شد و حتي فرجام برجام پيش بيني مي شد اما متاسفانه پذيرش اشتباهات و دلبستگي به وعده هاي دروغين، حجابي بين موافقان ايجاد مي کرد که اکنون ديگر براي کنار زدن آن مقداري دير شده است.

مسئله اي که اکنون ديگر کمتر عاقلي در افسانه بودن آن شک دارد و بازي ناشيانه اي که در هرصورت براي ايران "باخت" محسوب مي شود، اگرچه به بهاي سنگين اما لازم بود اين تجربه هم به تجربيات مسئولان افزوده شود باشد که عبرت گيريم و همه امور کشور را معطل يک توافق روي کاغذ که در بهترين حالت هم عايدي چنداني براي کشور ندارد، نکنيم.

انقلاب اسلامي به همه ما ياد داد فعل ما مي توانيم را صرف کنيم و خود را با تکيه بر تقوا و دانش در بالاترين مراتب علم، عمل، سياست و مديريت بدانيم نه اينکه چشم به کدخدا و دست به صدقه آنان باشيم، اين نگاه استراتژيک اگر همانند مردم در مسئولان مختلف جمهوري اسلامي جاري شود، بسياري از مسائل امروز را نخواهيم داشت و قله هاي پيشرفت در مدت زمان کوتاهي فتح خواهيم کرد.

اما مسئولاني که در ماجراي برجام قبلا" تصور "برد برد" داشتند و اکنون متوجه رکب خوردن از آمريکايي ها شده اند نيز شايسته است ابتدا اين موضوع را بپذيرند و احيانا" به عنوان سخنگوي آنان عمل نکنند، فعلا" لازم به عذرخواهي نيست بلکه اقدامات قانوني براي مواجهه هوشمندانه با ناقضان برجام را عملياتي و اجرا کنند و در اولين فرصت، اجراي برجام را متوقف و تداوم همکاري را منوط با تحقق حداقل شرايط اين برنامه بدانند به ويژه اينکه اين سند در سازمان ملل و شوراي امنيت هم ثبت شده است.

نکته حائز اهميت اينکه براي رضاي خدا دست از شوهاي تبلغاتي و جرياني و انتخاباتي بردارند و يک بار هم که شده بپذيرند که از دشمن رودست خورده اند شايد اين مسئله سبب وحدت نظر آنان با ساير طيف هاي سياسي شود و چاره اي هوشمندانه براي مواجهه با اين مسئله انديشيده شود در غير اين صورت اگر بخواهند با هم پوشاني، انحراف افکار عمومي و بازي هاي تبليغاتي بر اين موضوع سرپوش بگذارند، تبعات سنگين آن متوجه مردم و حتي کل نظام خواهد شد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg