کد مطلب: 171115
شبي که علي(ع) جانش را فداي رسول خدا(ص) کرد
تاریخ انتشار : 1395/09/11 12:27:06
نمایش : 2678
قريش براي اجراي نقشه خود، شب اول ربيع را انتخاب کرده بود. بعد از اين تصميم، خداوند به وسيله فرشته وحي پيغمبرش را از نقشه قريش آگاه و دستور داد که بايد شبانه مکّه را ترک کند و به يثرب برود ولي بايد کاري مي‌کرد تا دشمن آگاه نشود.












 

به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس، پيغمبر اسلام (ص) بعد از اعطاي مقام نبوّت، سه سال مخفيانه کساني را که زمينه پذيرش در آنها احساس مي‌کرد را، دعوت به اسلام مي‌نمودند. در اين مدت تعداد محدودي به اسلام گرويدند.

بعد از سه سال فرشته وحي نازل شد و فرمان خدا را ابلاغ نمود که دعوت خود را عمومي کند. با علني کردن دعوت به اسلام، مخالفت‌ها و دشمني‌ها شروع شد و تهديدها و وعده‌هاي مال و اموال و نسب‌هاي ناروا و هر گونه که ممکن بود، براي مقابله با پيغمبر اسلام (ص)، انجام دادند.

در سال 13 بعثت، از شهر يثرب براي پيغمبر اسلام خبر آوردند که مردم آن سرزمين آمادگي خود را براي حمايت از پيغمبر (ص) و مسلمانان اعلام داشته و قول دفاع از آن حضرت را داده‌اند.

از فرداي آن روز مسلمانان به تدريج و مخفيانه به يثرب هجرت کردند، تا اينکه سران قريش از اين قضيه آگاه شده و احساس خطر کردند که با آن همه آزار و اذيّت پيغمبر (ص) و پيروانش در صدد انتقام برآيد.

بزرگان قريش براي رويارويي با اين خطر، با هم نشستند و جلسه‌اي برپا کردند و به چاره انديشي پرداختند.

در اين شورا برخي پيشنهاد دادند که پيغمبر تبعيد يا زنداني شود که اين پيشنهاد رد شد.

برخي پيشنهاد قتل پيغمبر (ص) را دادند که کار ساده‌اي نبود و يقين داشتند که بني‌هاشم آرام ننشسته و انتقام خواهد گرفت.

سرانجام تصميم بر آن شد که از هر قبيله‌اي يک نفر براي کشتن پيغمبر (ص) حاضر شود در در وقتي که پيغمبر (ص) در بستر به خواب رفته بر او حمله‌ور شوند و او را قطعه قطعه کنند، تا بني‌هاشم نتواند از شخص خاصي انتقام بگيرد.

قريش براي اجراي نقشه خود، شب اول ربيع را انتخاب کردند. بعد از اين تصميم، خداوند به وسيله فرشته وحي پيغمبرش را از نقشه قريش آگاه ساخت و دستور داد که بايد شبانه مکّه را ترک کند و به يثرب برود ولي براي شکست نقشه دشمن بايد کاري مي‌کردند تا دشمن آگاه نشود و راحت بتوان از شهر خارج شد.

پيغمبر اسلام (ص) نقشه دشمن را با مولي علي (ع) در ميان گذاشت و فرمود: امشب را بجاي من در بستر بخواب، تا دشمن تصور کند که در خانه‌ام و مرا تعقيب نکند.

مولي علي (ع) آن شب جاي پيغمبر اسلام (ص) در منزل پيغمبر بود و مأموران قريش که خانه پيغمبر (ص) را محاصره کرده بودند گمان مي‌کردند پيغمبر (ص) در خانه است. نيمه شب با شمشيرهاي برهنه به خانه هجوم آوردند داخل اتاق که شدند مولي علي از بستر بلند شد. مأموران با ديدن حضرت سخت آشفته شدند و گفتند محمد کجاست؟

مولي علي فرمودند: مگر او را به من سپرده بوديد؟ سران قريش عصباني به طرف مولي حمله ور شدند و حضرت را آزار و اذيّت کردند و به طرف مسجدالحرام بردند، و او را مورد بازجويي قرار دادند و پس از بازداشت مختصري او را آزاد کردند.

به اين طريق پيغمبر اسلام (ص) از دست سران قريش به مدينه هجرت کرد و تاريخ قمري مسلمانان، که هجرت پيغمبر (ص) است، بوجود آمد.

انتهاي پيام/و

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg