کد مطلب: 171105
يادداشت
القاي فرهنگ از قاب شيشه اي تلويزيون/ صدا و سيما رسانه اي در نقش دانشگاه
تاریخ انتشار : 1395/09/09 21:18:42
نمایش : 1784
برنامه هاي صدا وسيما به دليل داشتن رقباي بسيار و گاهاً مخرب (براي فرد و در نهايت جامعه) مانند شبکه هاي مجازي، کانال ها، ماهواره و شبکه هاي برون مرزي بايد خود را مجهز به سلاحي کنند که بيشترين جذب مخاطب را داشته باشند؛ البته با حرکت در چارچوب قوانين و رعايت اصول و عقايد.












 
به گزارش هفت چشمه به نقل از مشکات برين يکي از قطب هاي فرهنگي کشور که حکم دانشگاه فرهنگي را دارد و اکنون با توجه به گستره فعاليت خود در داخل و خارج کشور به يک ابررسانه تبديل شده، سازمان صدا و سيما مي باشد. اين سازمان علاوه بر فعاليت در حوزه اطلاع رساني و سرگرمي، مأموريت هاي مهم آموزشي، آگاهي بخشي همگاني و نيز مقابله با تهديدات نرم دشمن به خصوص در سال هاي اخير را بر عهده داشته است.

اين رسانه ملي در قالب قاب شيشه اي، در کنار انواع ابزارهاي ارتباط جمعي نوين، آن چنان در بين محافل خانوادگي حضور يافته که به پاي ثابت دورهمي هاي خانواده ها و ابزار پر کردن اوقات فراغت مبدل گرديده؛ اگر پلي به گذشته بزنيم تفاوت دوران ها که باعث تفاوت نسل ها شده را حس مي کنيم. در آن زمان در دورهمي هاي خانوادگي، ديده ها نظاره گر چهره درس آموز بزرگ خاندان و گوش ها شنواي سخنان حکمت آموز آنان بوده ولي اکنون در مواقعي که همه اعضاء خانواده در کنار هم نشسته اند، زاويه ديد افراد به سوي قاب شيشه اي است؛ که حتي گاهي باعث اختلاف بين اعضاء خانواده هم مي شود مثلاً بحث بر سر تماشاي شبکه موردنظر، يا انتخاب مدير کنترل شبکه ها !!!!!!!

قاب شيشه اي نمايشگر علم، فرهنگ، هنر، آداب زندگي، دين، اعتقادات، اقتصاد، سياست، آموزش، پرورش و بسياري از موارد ديگر مي باشد و به دليل داشتن مخاطب عام در سنين مختلف، مستلزم نظارت بر کيفيت بالاي برنامه هاي توليدي مي باشد؛ زيرا به صورت غير مستقيم، افکار عمومي مخاطبين به خصوص نوجوان و جوان را در جنبه هاي گوناگون زندگي تحت تأثير خود قرار مي دهد و حتي تا الگوگيري براي جوان ايراني پيش مي رود!!!!!!! رسانه ملي به دليل اهميت و جايگاه ويژه خود از نظر امام خميني (ره) " مرکز آموزش و پرورش عمومي" دانسته شد و رهبر معظم انقلاب نيز به مسئوليت تاريخي رسانه صدا وسيما براي حفظ و ارتقاي استقلال فرهنگي و هويت انقلاب اسلامي اشاره کرده و بر مأموريت اين سازمان با محوريت هدايت و مديريت فرهنگ و افکار عمومي جامعه، با وظيفه گسترش دين، اخلاق، اميد و آگاهي، ترويج سبک زندگي اسلامي- ايراني، ترويج آموزه هاي دين مبين اسلام، آشنايي با فراز و نشيب هاي تاريخي و دستاوردهاي عظيم انقلاب براي نسل کنوني تأکيد فرموده اند.
Related image


تأکيدات رهبر معظم انقلاب اسلامي، هجمه گسترده نظام سلطه با محوريت تحديد نرم و گستره وسيع و متنوع مخاطبين در خارج و داخل کشور، حاکي از رسالت خطير اين رسانه مي باشد که نيازمند مديريت مسئولانه، متعهدانه و هدفمند مي باشد.

يکي از اقدامات مثبتي که در اين سازمان انجام شد، راه اندازي شبکه هاي استاني با محوريت توليد برنامه ها به زبانها و گويش هاي متفاوت مردمان ايران جهت زنده نگه داشتن و يا احياي برخي زبانها و گويش ها مي باشد که البته برخي شبکه هاي استاني از اين هدف فاصله گرفته اند و بايد نظارت و کنترل عملکرد در جهت رسيدن به نتيجه مطلوب صورت گيرد.

برنامه هاي صدا وسيما به دليل داشتن رقباي بسيار و گاهاً مخرب (براي فرد و در نهايت جامعه) مانند شبکه هاي مجازي، کانال ها، ماهواره و شبکه هاي برون مرزي بايد خود را مجهز به سلاحي کنند که بيشترين جذب مخاطب را داشته باشند؛ البته با حرکت در چارچوب قوانين و رعايت اصول و عقايد.

اين رسانه مانند هر مجموعه ديگري داراي نقاط قوت، ضعف مي باشد. در ذيل به برخي از اين موارد اشاره مي شود:

نقاط ضعف: زمان بندي نامناسب برنامه ها، به طوري که سخنراني ها، برنامه هاي آموزشي مفيد که مي تواند اثرات مثبتي را در جامعه ايجاد کند در ساعاتي پخش مي شود که بيننده کمتري دارد و اين باعث مي شود از آن برنامه ها استفاده بهينه نشود و تأثيرات مورد انتظار را در جامعه نداشته باشد. ورود بخش هاي اقتصادي در بدنه صدا و سيما و تبليغات پي در پي و مداوم باعث مصرف گرايي مردم مي شود و در جهت تحقق و رواج ساده زيستي خلل ايجاد مي کند. به روز نبودن در زمينه هاي اجتماعي و وجود روزمرگي و تکرار در توليد برخي از برنامه ها، مخاطب را دلزده و جذب شبکه هاي متعدد و خوش رنگ و لعاب ماهواره اي مي کند.

از سوي ديگر فيلم ها و سريال ها از جمله برنامه هاي پر مخاطب صدا و سيما مي باشند که نقش به سزايي در تربيت و تشويق جامعه به سمت ارزشهاي ملي، اسلامي و انساني دارند و به دليل مخاطب گسترده و در رده هاي سني گوناگون بسيار تأثير گذار هستند، همان طور که شاهد بوده ايم طرز پوشش يک بازيگر خاص، تکه کلام وي، رفتارها و عادات آن در زمان پخش سريال و گاهي تا چدين سال بعد هم، توسط افرادي تکرار مي شود و اين نشان از تأثير شگرف در ذهن مخاطب خود دارد. در برخي از سريال هاي توليدي، انحرافات اجتماعي، عدم رعايت حدود اسلامي، ترويج خرافات و فرهنگ هاي غلط و ... مشهود است که قابل تأمل و نظارت بيشتر مي باشد.

نقاط قوت: اطلاع رساني دقيق و شفاف اخبار روز، کيفيت مناسب برنامه ها از نظر صوت و تصوير در سراسر کشور، تنوع شبکه ها با موضوعات ويژه و گسترش دامنه انتخاب جهت مشاهده، به روز بودن در تجهيزات رسانه اي روز دنيا و استفاده از آنها در تهيه و ساخت برنامه ها، برنامه هاي آموزشي مناسب براي گروه هاي سني مختلف و مرتبط با نياز افراد در شرايط خاص مثلاً کنکور و ...، نمايش مستندهاي مفيد در زمينه هاي دفاع مقدس و ... از جمله نقاط  مثبت اين رسانه مي باشد.

همان طور که بيان شد صدا و سيما به دليل جايگاه ويژه، حساس و تأثيرگذار خود، بايد همچون گذشته گام هايي استوار به سوي رسيدن به اهداف جامعه اسلامي و فرهنگ سازي صحيح بردارد؛ چون ارتباط اين رسانه با جامعه، ارتباطي دوسويه مي باشد. برنامه ريزي و توليد برنامه هايي بر مبناي تقويت باورها و اعتقادات ديني با رويکرد غيرمستقيم و اثرگذار به خصوص براي طيف کودکان و نوجوانان، توليد برنامه هاي پرمخاطب به خصوص سريالهايي با مضامين اجتماعي فاخر، جلوگيري از توليد برنامه هاي غيرهدفمند، استفاده عملياتي از نتايج پژوهش هاي جامع انجام شده در راستاي ارتقاء کمي و کيفي برنامه هاي توليدي از جمله مواردي مي باشد که مي تواند کميت و کيفيت برنامه هاي توليدي را ارتقاء دهد.

يادداشت از: نرگس رياحي

انتهاي پيام 570ه/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg