کد مطلب: 170978
يادداشت/
کتابخواني در فرهنگ اسلامي
تاریخ انتشار : 1395/08/23
نمایش : 2954
فرهنگ کتاب و کتابخواني با پوست و گوشت فرهنگ اسلامي آميخته شده است چنانکه اولين آيه ي نازل شده بر پيامبر با «بخوان» آغاز مي شود.














به گزارش هفت چشمه، سجاد صالحي اردلي در يادداشتي در خصوص رز کتاب و گتاب خواني نوشت: 24 آبان روز ارتحال علامه ي بزرگ عصر،آيت الله طباطبايي را روز کتاب و کتابخواني ناميده اند و به راستي که نامگذاري به جا و سنجيده ايست.
کتابخواني و به طور گسترده تر کسب علم جايگاه بسيار خاصي در فرهنگ ديني و اسلامي ما دارد،امام صادق خطاب به مفضل شاگرد خود که توحيد مفضل را نيز خطاب به او گفته است مي گويد:
تامل يا مفضل ما انعم الله تقد ست اسماوه به علي الا نسان من ...الکتابه التي بها تقيد اخبار الما ضمين للباقين للا تين  و بها تخلد الکتب في العلوم و الاداب و غيرها
اي مفضل در نعمتهايي که خداوند به انسان ارزاني داشته است بينديش ...از جمله اين نعمتها نويسندگي است که اخبار گذشتگان را به باز ماندگان و از بازماندگان به آيندگان مي رساند .به سبب آن است که دانشها و آداب و جزآنها در کتابها جاويدان مي ماند.
 بحار الانوار ج60؛ص257
اميرالمومنين مي گويد:
الکتب بساتين العلماء
 کتابها بوستانهاي دانشمندان است .
    غرر الحکم ص245
 و همچنين امام علي(عليه اسلام) در جايي ديگر مي فرمايند:
من تسلي بالکتب لم تفته سلوه  :   هرکس که با کتابها آرامش يابد . راحتي و آسايش از او سلب نمي گردد.
غررالحکم ص233
 
ردپاي فرهنگ کتاب و کتابخواني در فرهنگ اسلامي چيزي نيست که به راحتي بشود آن را انکار کرد،اين موضوع تنها مربوط به عصر پيامبر و اوايل اسلام نيست.تقريباً در تمام دوره هاي حاکميت اسلام و حتي دوره هاي حکومت خلفاي جائر اموي و عباسي نيز اين فرهنگ رواج داشته است.
با اينهمه عده اي سعي کرده اند با جعل افسانه هايي اسلام را متهم به کتابسوزي و مخالفت با علم و دانش کنند.
لازم است بدانيم که در مورد کتابسوزي هيچ روايت تاريخي معتبري در دست نيست و نزديک ترين اسناد مرتبط به چندين قرن بعد از فتح ايران هستند که به سبب فاصله ي زياد به کلي از درجه ي اعتبار ساقط مي شوند، برعکس شايعه هاي موجود از نشانه هاي ورود مسلمانان به يک کشور علاوه بر ساخت مسجد و اماکن مذهبي ساخت کتابخانه بوده است چنانکه دکتر عبدالحسين زرين کوب نويسنده ي کتاب معروف دوقرن سکوت بعدها در کتاب کارنامه ي اسلام(که به نوعي رد مطالب کتاب دو قرن سکوت بود) به بسياري از خدمات علمي مسلمانان به جامعه ي جهاني اشاره مي کند که از جمله ي آنان ساخت کتابخانه هاي بسيار و تاليف و ترجمه هاي کتابهاي ارزشمند بسيار در زمينه هاي مختلف است.
 
فرهنگ کتاب و کتابخواني با پوست و گوشت فرهنگ اسلامي آميخته شده است چنانکه اولين آيه ي نازل شده بر پيامبر با «بخوان» آغاز مي شود.
 
با توجه به آنچه که گفته شد به نظر مي رسد تنها راه بهبود سطح کتابخواني در جامعه ي کنوني ما بازگشتي دوباره به تعاليم اسلامي است.

انتهاي پيام/570ه
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg