کد مطلب: 170926
دانا گزارش مي دهد/
"کلينتون" يا " ترامپ"؛ "داماتو" يا وضعيت اضطراري در مورد ايران" همچنان برقرار است/ سرگرم شدن دولت ايران با بازيچه‌ برجام
تاریخ انتشار : 1395/08/16
نمایش : 1072
در حالي که ايران به دنبال اجراي مو به موي برجام است، سياست مداران آمريکا اعم از جمهوري خواه و يا دموکرات به دنبال تمديد قوانين داماتو بر خلاف روح برجام بوده و طي روزهاي گذشته وضعيت اضطراري آمريکا در مورد ايران توسط اوباما به امضا رسيد.












 

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ پس از تحريم هاي چند ده ساله آمريکا عليه ايران موسوم به تحريم هاي داماتو، در حالي که اواخر آذر ماه سال جاري اين تحريم ها به پايان مي رسيد؛ برخي از رسانه هاي غربي مدعي شدند که آمريکا در پي تمديد اين تحريم ها در قالب قوانين داماتو است.

"قانون داماتو" به نام يکي از سناتورهاي جمهوري‌خواه آمريکا نامگذاري شده و سال ۱۹۹۶ براي اعمال تحريم‌هايي عليه ايران به تصويب رسيد.

بر اساس اين قانون هر ساله تحريم هاي جديدي عليه ايران وضع مي‌شود که در کنار تمام تحريم‌هاي يک‌جانبه و چندجانبه، تحريم‌هايي که هر سال با درخواست رئيس جمهور آمريکا تمديد مي‌شود جايگاهي خاص دارد. اين تحريم‌ها ارتباطي با پرونده هسته‌اي ايران ندارند و از 19 سال پيش هر سال تمديد شده‌اند.

اگرچه بيستمين سال اين تحريم ها هم سپري شد و بدون دخالت برجام اين تحريم ها ديگر به پايان رسيده بود، اما بر اساس برجام نيز تحريم هاي جديدي نبايد عليه ايران وضع مي شد.

در حالي که زمزمه هاي تمديد يا عدم تمديد دامتو به گوش مي رسيد، باراک اوباما، رئيس جمهوري آمريکا "فرمان اجرايي برقراري وضعيت اضطراري ملي در مورد ايران" را به مدت يک سال ديگر تمديد کرده است.

اوباما در نامه‌اي به روساي مجلس نمايندگان و سناي آمريکا يادآور شده است که طبق قانون وضعيت اضطراري ملي، فرمان اجرايي رئيس جمهوري در سالروز آن فرمان به طور خودکار ملغي مي‌شود مگر اينکه ظرف ۹۰ روز پيش از اين تاريخ، رئيس جمهوري تصميم خود به تمديد اين فرمان را در روزنامه رسمي فدرال منتشر کند و نيت خود را در نامه‌هايي به اطلاع کنگره برساند.

با ارسال نامه‌هاي باراک اوباما به کنگره، فرمان وضعيت اضطراري در مورد ايران پس از روز ۱۴ نوامبر سال ۲۰۱۶ نيز همچنان نافذ خواهد بود.

رئيس جمهوري آمريکا در توجيه تصميم به تمديد اين فرمان گفته است که "روابط ما با ايران هنوز به وضعيت عادي بازنگشته و روند اجراي توافق‌هايمان با ايران که در روز ۱۹ ژانويه سال ۱۹۸۱ به دست آمد هنوز در جريان است. اوباما در پايان نامه خود نوشته است که "به همين دليل، تشخيص داده‌ام که لازم است وضعيت اضطراري ملي که در فرمان اجرايي شماره ۱۲۱۷۰ در مورد ايران وضع شد ادامه يابد."

جيمي کارتر براي اولين بار فرمان وضعيت اضطراري عليه ايران شامل مسدود کردن دارايي‌هاي دولتي اين کشور را امضا کرد؛ روز ۲۴ آبان سال ۱۳۵۸، يازده روز پس از حمله به سفارت آمريکا در تهران و به گروگان گرفته شدن ديپلمات‌هاي آمريکايي، جيمي کارتر، رئيس جمهوري وقت آمريکا، فرمان برقراري وضعيت اضطراري در مورد ايران را امضا کرد.

هرچند قرار بود بعد از آزادي گروگان هاي آمريکايي از سوي ايران اين تحريم ها برداشته شود اما در اولين بدعهدي آمريکا، نه تنها تحريم ها برداشته نشدند، بلکه اين وضعيت سالانه تمديد شد و بر اساس آن ايران از آن زمان به بعد اجازه دسترسي به دارايي هاي خود در آمريکا را نداشته است.

اگرچه اختلاف نظرها در ايران در خصوص تمديد يا عدم تمديد قوانين دامتو بود اما آمريکا در اقدامي غير منتظره وضعيت اضطراري در رابطه با ايران را تمديد کرد؛ هرچند از طرف ديگر هر دو نامزد جمهوري خواه و دموکرات آمريکا به دنبا تمديد قوانين دامتو بر خلاف روح حاکم بر برجام هستند.

در حالي که 20 سال تمديد قوانين دامتو به پايان رسيده است، دونالد ترامپ و هيلاري کلينتون در عين رقابت با يکديگر درباره وضع تحريم عليه ايران هماهنگ بوده و اعلام کرده اند که اين قوانين را دوباره تمديد مي کنند.

سخنگوي «هيلاري کلينتون» در ماه هاي گذشته در بيانيه اي خواستار تمديد اين قانون بدون افزودن اقدامات جديد به آن شد. «جس لهريچ» سخنگوي رسمي خانم کلينتون در اين راستا گفت که «کلينتون از کنگره مي‌خواهد که حتماً قانون تحريم‌هاي ايران را تمديد کند تا در برابر رفتارهاي تهاجمي پسابرجامي ايران، اقدامي صورت گرفته باشد.»

لهريچ همچنين افزود که «هيلاري کلينتون با صراحت گفته که پس از توافق تاريخي که سال گذشته منعقد شد و قدمي مهم به سمت منع ايران از دستيابي به سلاح هسته‌اي برداشته شد، بايد حالا گرايش بي‌اعتمادي و راستي‌آزمايي را در پيش بگيريم. حفظ ساختار لازم براي بازگرداندن فوري تحريم‌هاي ايران در صورت نقض مفاد برجام، ضروري است.»


از سوي ديگر دونالد ترامپ نامزد جمهوري خواهان هم اگرچه هنوز درباره قوانين تحريم هاي ايران و داماتو اظهارنظر نکرده، اما به نظر مي رسد با خط مشي کلي که او دارد، موافق تمديد اين قوانين باشد.
 اکنون بر خلاف اعتمادهاي پي در پي مذاکره کنندگان به ايران و قدم برداشتن کامل در مسير برجام، آمريکا بدعهدي هاي خود را آغاز کرده است و وضعيت اضطراري در قبال ايران را تمديد کرده است؛ اين نکته به خوبي نشان مي دهد که نبايد انتظار داشت کلينتون يا ترامپ بعد از 20 سال دوباره هوس نکنند که تحريم هاي داماتو را عليه ايران به امضا برسانند.

انتهاي پيام/ط

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg