کد مطلب: 139826
وقتي رياض متحدانش را هم گرفتار مي‌کند/
تصميم بعدي عربستان عليه حزب‌الله چيست؟
تاریخ انتشار : 1394/12/16 13:41:33
نمایش : 4769
تصميمات شتابزده عربستان عليه حزب الله و به طور کلي لبناني‌ها تا جايي پيش رفته است که اين وضعيت رياض و همه متحدانش را در معرض تهديد قرار داده است و چه بسا گرفتاري حاصل از آن دامن همه آنان را بگيرد.












 

به گزارش هفت چشمه به نقل از تسنيم، تصميمات شتابزده عربستان عليه حزب الله و به طور کلي تمام لبناني ها تا جايي پيش رفته است که اين سوال مطرح است که رياض از اين به بعد چه تصميمي را در سر دارد آن هم در حالي که دود اين اقدامات به چشم خود او رفته و متحدانش را نيز گرفتار خواهد کرد.

پيگيري ملال آور تصميمات عربستان

اين روزها ديگر پيگيري سلسله تصميمات شتاب زده عربستان عليه حزب الله و تمام گروههاي لبناني ملال آور شده است، زيرا عربستان در کمتر از دو هفته اخير ابتدا از توقف کمک مالي چهار ميليارد دلاري به ارتش و نيروهاي امنيتي لبنان خبر داده و سپس از شهروندان سعودي خواست از سفر به لبنان خودداري کنند و در پي آن کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس نيز همين موضع را اتخاذ کردند.

تصميم خطرناک عربستان عليه حزب الله

اکنون نيز عربستان چنين تصميم خطرناکي را مبني بر قرار دادن نام تمام فرماندهان و گروههاي حزب الله در فهرست گروههاي تروريستي اتخاذ کرده است و طبق معمول آن را از طرف تمام اعضاي شوراي همکاري خليج فارس اعلام کرده تا اينگونه القا شود که تصميم انفرادي نبوده است بلکه برخاسته از ديدگاه 6کشور عربي عضو شوراي مزبور است و هيچ يک از اعضا به آن اعتراض نکرده است حال آنکه اين تصميم حاصل  نشست سران اين شورا يا  وزيران خارجه آن نبود.

بعيد نيست که  اين حملات خصمانه عربستان عليه حزب الله با دستگيري شاهزاده" عبدالمحسن بن وليد بن عبدالمحسن " از سوي نيروهاي امنيتي لبنان مرتبط باشد، زيرا حزب الله نيز در اين خصوص همکاري داشت و شخص مزبور در جريان قاچاق قرص‌هاي مخدر کپتاگون دستگير شد.

به اضافه اينکه سيد «حسن نصرالله» دبيرکل حزب الله نيز در سطح رسانه اي عربستان را سخت مورد حمله قرار داده است که جديدترين مورد آن سخنان چند روز پيش او بود که در آن عربستان را مسئول ارتکاب جنايت در يمن دانسته و اظهار داشت اين جنايت ها از طريق حمله به مدارس و بمباران بيمارستان ها و مساجد و نيز بازارها و روستاها و مناطق مسکوني صورت مي گيرد و جامعه جهاني نيز سکوت کرده است.

سيد حسن نصرالله همچنين تصريح کرد که ديگر نمي توانيم در مقابل اين جنايت‌هاي سعودي سکوت کنيم و اگر جرم ما سکوت نکردن است به آن افتخار مي کنيم.

عربستان ظرفيت کوچکترين انتقاد را ندارد

اين در حالي است که عربستان خود را از هرگونه انتقاد به دور مي بيند چه برسد به چنين انتقاداتي با اين درجه از شدت و قاطعيت آن هم در حالي که رياض در عراق، لبنان و يمن وارد جنگي تحريک آميز با رويکرد طايفه اي عليه ايران و متحدانش شده است به ويژه اينکه سخنان تند سيد حسن نصرالله در حالي است که رياض در جنگ عليه يمن با ناکامي هاي زيادي روبه رو شده است که مهم ترين آن ناتواني در تحقق اهداف خود با  گذشت دو سال از حمله به يمن است.

در اين ميان عربستان از سوي جامعه جهاني در ارتباط با جنايت هاي جنگي در يمن مورد انتقاد قرار گرفته است تا جايي که پس از انتقاد مزبور، پارلمان اروپا از ممنوعيت ارسال سلاح به عربستان خبر داد.

تصميم بعدي عربستان عليه حزب الله چيست؟

به هر حال معلوم نيست تصميم بعدي عربستان براي انتقام از حزب الله و به طور کلي لبنان چيست، اما با توجه به حملات رسانه اي سعودي و کشورهاي عربي خليج فارس مي توان حدس زد که چه بسا تصميم بعدي اخراج تمام لبناني هاي شيعه از خاک خود باشد و البته بايد در نظر داشت که تعداد آنان صدها هزار نفر است.

اقدام احتمالي ديگر اينکه عربستان حزب الله را مسئول اخراج شيعيان لبنان معرفي کند تا از اين طريق اين افراد را عليه حزب الله بسيج کند چرا که با اخراج آنان خانواده و درآمد اين افراد را در معرض خطر قرار مي دهد به گونه اي که از نعمت سال ها کار در عربستان يا يکي از کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس محروم مي شوند.

عربستان در متهم کردن حزب الله تندتر از اتحاديه اروپا

عربستان در حالي حزب الله را مجرم شناخته و اتهام تروريست بودن را به آن وارد آورده است که کشورهاي عضو اتحاديه اروپا از تسليم شدن در برابر فشارهاي شديد اسرائيل و آمريکا براي قرار دادن نام اين حزب در فهرست گروههاي تروريستي خودداري کرده و فقط شاخه نظامي آن را در فهرست تروريستي قرار دادند آن هم با اين بهانه که اين گروه در انفجار اتوبوس حامل اسرائيلي ها در بلغارستان در سال 2012 دست داشتند.

هرچند بسياري از عربها و غير عربها در مورد حضور نظامي حزب الله در سوريه عليه گروههاي مسلح تحت حمايت عربستان اختلاف نظر دارند، اما نمي توان اين اختلاف نظر را بهانه اي براي ناديده گرفتن دستاوردهاي بزرگ حزب الله در مقاومت سرسختانه در برابر اشغالگري اسرائيل دانست تا جايي که حزب الله در سال سال 2000موفق شد اسرائيل را مجبور کند از لبنان عقب نشيني کرده و در سال 2006 نيز ارتش اسرائيل را شکست داد.

حزب الله همچنين با هزاران فروند موشک توانست قلب شهرک هاي اسرائيلي را هدف قرار دهد و علاوه بر اين به مقاومت فلسطين در غزه از نظر نظامي، عملياتي و آموزشي کمک کرد و به دليل همين حمايت ها بود که مقاومت به پيروزي رسيد و توانست تل آويو را هدف قرار داده و بيش از چهار ميليون اسرائيلي را راهي پناهگاهها کند.

چرا عربستان از دخالت نظامي خود در کشورهاي عربي غافل است؟

نکته قابل ملاحظه اينکه اگر عربستان به حضور نظامي حزب الله در عراق، سوريه و يمن اعتراض دارد، بايد گفت که حضور نظامي اين حزب بسيار کمتر از دخالت نظامي رياض در همين کشورها و هزينه کردن ميلياردها دلار و استفاده از دهها هزار تن سلاح به مخالفان مسلح تحت حمايت خود در سوريه و جنگ مستقيم عليه يمن است.

نتايج دخالت هاي نظامي عربستان دامن آن را خواهد گرفت

دخالت نظامي، رسانه اي و سياسي عربستان در چند کشور عربي و پيش از همه يمن براي عربستان جاي نگراني دارد همانطور که وضعيت متحدان آن چه کشورهاي عربي خليج فاس و يا لبناني ها و عراقي ها و يا ساير عربها نيز نگران کننده است.

عربستان از مردان خود نيز «نه» مي شنود

به عبارت بهتر نکته قابل توجه در اين خصوص اظهارات سعد الحريري رهبر جريان المستقبل و حامي عربستان است مبني بر اينکه با وجود معرفي حزب الله به عنوان يک سازمان تروريستي، جريان او گفت وگو با اين حزب را ادامه مي دهد.

به هر حال نبايد از نظر دور داشت که توسعه دايره دشمني بدون توجه به شرايط متحدان و امکانات و منافع آنان و بيش از توان از آنان انتظار داشتن، مي تواند در نهايت براي آنان و نيز عربستان نتايج منفي را به دنبال داشته باشد.

پاسخ منفي اتباع کشورهاي عربي به دستور ترک لبنان

با وجود دستور سران سعودي، اماراتي، قطري، بحريني و کويتي به اتباع خود براي ترک فوري لبنان تا امروز از ميان 18 هزار تبعه اين کشورها فقط 200 نفر خاک لبنان را ترک کرده اند.

به گزارش تسنيم به نقل از روزنامه الاخبار، اتباع پنج کشور حاشيه خليج فارس شامل عربستان، امارات متحده عربي، بحرين، کويت و قطر به دستور سران خود مبني بر لزوم ترک فوري خاک لبنان پاسخ منفي داده و فقط 200 نفر از آنان لبنان را ترک کردند.

اتباع کشورهاي عربي خاک لبنان را ترک نکردند

به عبارت بهتر شهروندان کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس بر خلاف تصميم نظام هاي حاکم مبني بر لزوم ترک خاک لبنان همچنان در اين کشور باقي ماندند.

تا اين لحظه هيچ گونه آمار قابل ملاحظه اي در ارتباط با اينکه اين افراد خاک لبنان را ترک کرده اند، گزارش نشده است و از طرف ديگر ورود اتباع  سعودي اماراتي، قطري، بحريني و کويت چندان تحت تاثير ممنوعيت سفر به لبنان قرار نگرفته است.

در اين ميان گفته مي شود که از مجموع 18 هزار تبعه کشورهاي مزبور که در لبنان سکونت دارند، فقط 200 نفر اين کشور را ترک کردند.

به عبارت ديگر بر خلاف سر و صداي زياد سران کشورهاي عرب خليج فارس در ده روز گذشته و دستور ترک فوري خاک لبنان و ممنوعيت ورود به اين کشور اتباع کشورهاي مزبور چندان تحت تاثير اين دستورات قرار نگرفتند و هشدارهاي سران اين کشورها مانع از ادامه حضور اتباع آنان در لبنان نشد.

اخيرا اداره امنيت عمومي لبنان تعداد اتباع سعودي، اماراتي، کويتي و بحريني و نيز قطري و عماني مقيم لبنان را 18 هزار و 181 نفر اعلام کرد.

افزايش آمار سفر به لبنان

بنابر اعلام اين منبع پس از هشدارهاي سران اين کشورها مبني بر لزوم ترک خاک لبنان، يک هزار 395 نفر اين کشور را ترک کردند اما جالب اينکه يک هزار و 184 نفر نيز وارد آن شدند و به اين ترتيب مجموع کساني که لبنان را ترک کردند فقط 211 نفر است.

آمار وزارت کشور لبنان نيز حاکي از اين است که تعداد مسافران لبنان نيز بعد از تصميمات سران کشورهاي مزبور کاهش قابل ملاحظه اي نداشته است.

نکته قابل ملاحظه اينکه پنج کشور عربي خليج فارس در طول ده سال گذشته بيشتر از 10 بار تصميماتي در خصوص ممنوعيت سفر به لبنان و يا ترک خاک اين کشور اتخاذ کردند اما اين تصميمات مانع سفر اتباع اين کشورها به لبنان نشد.

به عبارت بهتر با وجود هشدار سران عرب، اتباع اين کشورها دليلي براي ترک لبنان نديدند.

سياست هاي ضد لبناني عربستان و تبعيت برخي ديگر از کشورهاي عربي از آن در حالي است که با وجود بيانيه وزارتي دولت لبنان در واکنش به تصميم هاي سعودي براي مجازات لبناني ها و تاکيد بر اهميت روابط لبنان و عربستان، سعودي ها تاکنون حاضر نشده‌اند « تمام سلام» نخست وزير لبنان در راس هياتي براي گفت وگو با آنها به رياض سفر کند.

انتهاي پيام/ر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg