کد مطلب: 139759
باشگاه خبرنگاران جوان گزارش مي‌دهد؛
استقرار داعش در نزديکي مرزهاي ايران ؟!
تاریخ انتشار : 1394/11/27 16:24:26
نمایش : 4860
اخيرا در فضاي مجازي موضوع قابل تاملي مطرح شده است.














به گزارش هفت چشمه به نقل از خبرنگاران جوان؛ تروريست‌هاي تکفيري داعش از فضاي مجازي جهت مطرح کردن ديدگاه هاي خود استفاده مي‌کنند و در اين پروسه اقدامات مخربي را انجام داده اند و فعاليت هاي تبليغاتي اين گروه تروريستي پوششي براي شکست هاي آن هاست.


تروريست هاي داعش هرگاه در آوردگاه هاي ميداني شکست را پذيرا مي‌شوند، در فضاي مجازي اقدامات تکميلي را انجام مي‌دهند و اخيرا شايعه اي را مطرح کردند که جاي تامل جدي دارد؛ آن ها مدعي هستند که در استان دياله در حال فعاليت گسترده هستند و در اين پروسه مطالبي را عنوان داشته اند.


تروريست هاي تکفيري داعش در سال 2014 ميلادي با يک حمله غافلگيرانه بيش از چهل درصد خاک عراق را در چهار استان "نينوا" ، "دياله" ، "الانبار" ،  "صلاح الدين" و بخشي از استان  "کرکوک " را تصرف کرد و در اين پروسه بيش از 180 هزار کيلومتر مربع از عراق اشغال شد.


اما پس از آن ارتش و نيروهاي مردمي عراق با بدست گرفتن شرايط، کم کم مراحل آزاد سازي را آغاز کردند و در اين پروسه اولين استاني که براي پاکسازي کامل آن تلاش شد، "دياله"  بود و اين استان به تدريج و در مدت چند ماه پاکسازي گرديد.



** توپولوژي استان  "دياله"  عراق

استان  "دياله" يا "ديالي" از استان‌هاي شرقي کشور عراق بوده و اين استان در مرز اين کشور با ايران قرار گرفته و با استان‌هاي کرمانشاه و ايلام در ايران هم مرز است. اين استان بيش از 17 هزار کيلومتر مربع وسعت دارد و در مرزهاي غربي جمهوري اسلامي ايران واقع شده است.


 
استقرار داعش در استان


استقرار داعش در استان

 

مرکز استان ديالي عراق "بعقوبه" بوده و يکي از شهرهاي مهم آن  "خانقين" است که در نزديکي مرزهاي غربي ايران واقع است. اين استان قريب به 1 ميليون و 225 هزار نفر جمعيت دارد.  در تابستان سال 2014 داعش تا نزديکي خانقين پيش آمده بود که با اقدام به موقع ارتش و نيروهاي مردمي عراق در حصر جدي قرار گرفتند و از اين استان به تدريج عقب کشيدند تا جايي که اولين استان پاکسازي شده در عراق ديالي بود.


اما اخيرا ادعايي در فضاي مجازي مطرح شده که اين گروه تروريستي در استان "دياله" که در شرق عراق و نزديکي مرزهاي جمهوري اسلامي ايران است مستقر شده و قصد ايجاد تحرکاتي دارد که جاي تامل است .


امير سرتيپ احمد رضا پوردستان فرمانده نيروي زميني ارتش در گفت و گو با خبرنگار  دفاعي امنيتي  گروه سياسي باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره حضور داعش در استان دياله عراق اظهار داشت: هيچ تهديدي از سوي داعش در استان دياله متوجه ما نيست و ما خط قرمز 40 کيلومتري خود را ترسيم کرده‌ايم .

وي ادامه داد: ما با اشراف اطلاعاتي که داريم در صورتي که تهديدي رخ دهد با قدرت با آن برخورد مي‌کنيم.



فرمانده نيروي زميني ارتش با اشاره به اينکه حضور داعش در استان ديالي عراق که هم مرز با استان‌هاي ايلام و کرمانشاه ماست، يک حضور منسجم نيست، افزود: يکي از تاکتيک‌ها و تکنيک‌هاي داعش اين است که در استان‌هاي مختلف عراق افرادي را استخدام مي‌کند که در مواقع لزوم با آنها ارتباط و از آنها استفاده شود.


فرمانده نيروي زميني ارتش تأکيد کرد: با توجه به ارتباطات مستشاري ايران و عراق اين نيروها شناسايي و در يک حرکت منسجم توسط پليس و ارتش عراق دستگير شدند و ضربه مهلکي به اين گروه تروريستي وارد شد.


امير پوردستان با اشاره به اينکه حضور داعش در استان  "دياله"  يک حضور کمرنگ است خاطر نشان کرد: اين به آن معنا نيست که ما خيالمان راحت باشد و همواره رصد و توجه را درنظر داريم.  



**جنگ رواني رسانه هاي خارجي عليه  "حشد الشعبي"

البته جنگ رواني سنگيني در دو هفته اخير عليه نيروهاي حشد الشعبي ايجاد شده که اين نيروها در شرق عراق مرتکب شده اند ؛ حال آنکه اين اقدامات رواني رسانه هاي وابسته به برخي کشورهاي منطقه در راستاي کمرنگ جلوه دادن پيروزي هاي بسيج مردمي در عراق است.


"عدي الخدران" نماينده استان "دياله گفت: "  اطلاعات دقيقي داريم که تيم هاي تروردستگاه هاي اطلاعات خارجي به ويژه منطقه اي به شدت در صدد ايجاد فتنه در  "دياله"  از طريق ترور شخصيت‌هاي معروف به ميانه روي و ملي گرايي در سطوح ديني يا سياسي هستند.


الخدران تصريح کرد: چنين توطئه اي در پاسخ به پيروزي هاي بزرگ نيروهاي عراقي در استان دياله عليه گروه تروريستي "داعش" و رسوا سازي نقش منفي اين گروهک در رويدادهاي پس از سال 2014 است که آنان را به سمتي سوق داد که بازيچه دست سازمان هاي اطلاعاتي خارجي و منطقه اي شوند.


ارتش و نيروهاي مردمي عراق اراده‌اي جدي براي پاکسازي همه مناطق اشغالي دارند و البته ائتلاف ضدداعش تلاش مي‌کند تا پيروزي‌ها ملت عراق را به نام خود مصادره کند و اين گونه مي‌نماياند که اگر آنها نبودند، پيروزي و بازپس گيري مناطق اشغالي ميسر نبود و اين در حالي است که صاحبنظران اتفاقات استان "ديالي" و پرتاب محموله‌هاي هوايي براي تروريست‌ها در "جلولا" و "سعديه" براي داعشي که توسط آمريکا انجام شد و اقدامات اينچنيني را به خاطر دارند.


 به عبارت بهتر افرادي که براي رعب و وحشت به عنوان ياران داعش در مرزهاي شرقي عراق عکس انداخته اند؛  تنها براي تبليغات بوده و استخدام اين گروه تروريستي هستند و يقينا داعش در شرق عراق حضور جدي نظامي آنطور که در استان "نينوا" داشته ندارد و قطعا هر خطري به  سرعت پاسخ داده خواهد  شد.

 
گزارش از محمد زرچيني


انتهاي پيام /
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg