کد مطلب: 139718
اخلاق در انتخابات
تاریخ انتشار : 1394/11/18 13:26:57
نمایش : 4385
«اخلاق» ميان شخصيت‌هاي علاقه‌مند به حضور در مراکز قدرت و مواضع خدمت، هم مي‌‌تواند ضامن سلامت انتخابات باشد و هم اصلح‌گزيني را ميان مردم آسان کند.














به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز ، به گزارش جهانبين نيوز ، جمهوريت يکي از عناصر مهم تشکيل دهنده نظام مقدس جمهوري اسلامي است که در جهت عينيت بخشيدن به آن، همه ساله، انتخابات متعدد و مهمي برگزار مي گردد و مقام هاي عالي رتبه و منصب هاي مهمي به وسيله مردم، با واسطه يا بدون واسطه انتخاب مي شوند.
در هر انتخابات، افراد و گروه هاي مختلف با افکار و اهداف متفاوت مي کوشند با ارائه شايستگي هاي خود، در رقابتي طاقت فرسا، آراي مردم را از آن خود کنند تا توفيق خدمت هر چه بيشتر به مردم و نظام اسلامي و رضايت خدا را به دست آورند.
به همين دليل، از آغاز تا پايان تبليغات و از پيروزي يا شکست تا پس از آن، افراد و گروه ها، نامزدها و هوادارانشان و پيروز شدگان و شکست خوردگان در انتخابات بايد، در همه حال، اخلاق و آداب اسلامي را رعايت کنند و از انصاف و عدالت خارج نشوند که توفيق خدمت و رضايت خداوند جز از اين طريق به دست نمي آيد
«اخلاق» ميان گروه‌هاي فعال جامعه و بين افراد و شخصيت‌هاي علاقه‌مند به حضور در مراکز قدرت و مواضع خدمت، هم مي‌‌تواند ضامن سلامت انتخابات باشد و هم اصلح‌گزيني را ميان مردم آسان کند.

براي کساني که قرار است در جمهوري اسلامي منشأ خدمات ارزنده و ارزشمندي براي مردم و جامعه شوند، ويژگي‌هاي ممتازي در نظر گرفته شده است؛ قانون‌مداري، تعهد به قول‌وقرارهاي خود با مردم، تبديل نکردن کرسي‌هاي قدرت- مثلا نمايندگي مردم و مجلس شوراي اسلامي يا مجلس خبرگان رهبري- به ابزاري براي کسب ثروت و مکنت، پرهيز از برتري‌طلبي، به اضافه فاصله‌گرفتن از ساير افزون‌طلبي‌هايي که به مرور جزء خصلت‌هاي نامأنوس با انسانيت آدمي مي‌شود، از جمله اين ويژگي‌هاست.

اگر ويژگي‌هاي ناپسندي در منتخب مردم پديدار شود، نشانه‌اي از بداخلاقي و پايبندنبودن به اخلاق اسلامي و رفتار ديني است که نمي‌توان با هيچ معياري آنها را توجيه کرد.

براي مراقبت از خويش و دورکردن نفس از دچارشدن به چنين بلاهاي ضدانساني‌ به‌ويژه براي دين‌داران و نيروهاي متدين، راهي جز اين نيست که نامزدهاي انتخابات، حضور در صحنه انتخابات را با آلودگي‌هايي همچون دروغ‌گويي، تهمت‌زدن به رقيب، بي‌توجهي به فهم عمومي مردم و فريب افکار عمومي، بلندپروازي ناشايست، کسب درآمد به شيوه ناپسند براي تبليغات -که متأسفانه در سال‌هاي اخير و ميان کانديداها رايج شده است- پيوند نزنند.

به يقين، فرد يا افرادي که تلاش مي‌کنند براي تشکيل نظامي مردمي- اسلامي، خود را در معرض رسيدن به مراکز رسمي از طريق جلب آراي مردم قرار ‌دهند، بايد بدانند اگر به وظيفه انساني و اسلامي خود عمل نکنند، عرصه خدمت جهنمي است که بايد از آن دوري جست.

موفقيت در اين راه، جز با دست‌مايه قراردادن دين و اخلاق و انسانيت، از سوي نامزدها، ممکن نيست. حضرت رسول‌اکرم(ص) مي‌فرمايد: «کامل‌ترين مؤمنان از نظر ايمان، نيکوترين آنان از نظر اخلاق است»
نامزد در دفاع از ايده ها و برنامه ها و معرفي خود بايد در گفتار و کردار، جانب انصاف را داشته باشد و از حق کشي دوري کند. وي بايد از فضاي به وجود آمده در جهت قرب به خدا بهره برد و با سعه صدر در برابر کارشکنان، همچون دوستي مهربان باشد. انصاف در گفتار و کردار نسبت به خود و رقيبان موجب الفت دل ها خواهد شد و به دوستي ها را دوام خواهد بخشيد .

لازمه انتخابات سالم، ايجاد فضايِ سالم و دور از تشنج و فساد است. اين امر محقق نخواهد شد، مگر با رعايت اصل «احترام متقابل» «هم دلي و هم بستگي» و دوري از «حرمت شکني» و «تهمت و افترا»
تجربه نشان مي دهد بيشترين ضربه که مي توان در فضاي انتخابات به نامزدها وارد کرد، خيانت کردن، تهمت زدن و شايعه پراکني است؛ بنابراين، افراد بايد بکوشند خود را در جايگاه تهمت قرار ندهند.

معمولاً صحنه انتخابات، نامزدها را ناچار مي کند در جمع هواداران خود وعده هايي را بدهند که قادر به انجام آنها نيستند.

متأسفانه برخي وعده ها در اثر فکر نکردن به عاقبت آن و در فضاي به وجود آمده گفته مي شود.
در اين شرايط بايد هنگام گفتار با تأمل و از روي تعقل سخن گفت.

انتهاي پيام /570ه/1027ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg