کد مطلب: 138738
در نشست خبري با ظريف
فابيوس: حامل پيام دعوت اولاند از روحاني هستم/هيأت وزراي اقتصادي فرانسه سپتامبر در ايران
تاریخ انتشار : 1394/05/07 12:46:54
نمایش : 1785
وزير خارجه فرانسه گفت: حامل پيام رسمي دعوت رئيس‌جمهور کشورم از آقاي روحاني هستم که در ماه نوامبر انجام گيرد.













به گزارش هفت چشمه، به نقل از خبرگزاري فارس، «لوران فابيوس» وزير خارجه فرانسه در نشست مطبوعاتي با وزير خارجه کشورمان که امروز (چهارشنبه) برگزار شد، با بيان اينکه 17 سال مي‌گذرد و يک وزير خارجه فرانسوي به طور رسمي به ايران نيامده بود بابت اين حضور تشکر و قدرداني کرد.
وي به ديدارش با رئيس‌جمهور کشورمان و ناهاري که با وي خواهد داشت اشاره کرد و افزود: پس از آن به ديدار معاون رئيس‌جمهور در حوزه محيط زيست، وزير انرژي و وزير حمل و نقل خواهم رفت. سفر من کوتاه اما پربار خواهد بود.
وزير خارجه فرانسه احترام و از سرگيري روابط را دليل سفر خود به ايران خواند و يادآور شد:‌ ما دو کشور بزرگ هستيم. فرانسه به فرهنگ و نقش ايران و همچنين کيفيت دانشجويان، شهرهاي ايران و نيز دردهايي که مردم ايران در زمان جنگ با عراق داشتند احترام مي‌گذارد.
فابيوس با ذکر اين نکته که ما با هم درباره مسئله هسته‌اي گفت‌وگوهاي زيادي داشتيم و ايران نيز به فرانسه احترام مي‌گذارد،‌ افزود: فرانسه کشور آزادي‌هاست و استقلال و تکنولوژي ما مورد احترام است.
وي ادامه داد: ما براي تعهدات‌مان احترام قائليم و درباره از سرگيري روابط نيز بايد بگويم که اين توافق امکان مي‌دهد که روابط را در سطوح ديگر دنبال کنيم.
وزير خارجه فرانسه با بيان اينکه حامل دعوت رسمي رئيس جمهور کشورمان از آقاي روحاني هستم که در ماه نوامبر انجام گيرد،‌ يادآور شد: از سرگيري روابط سياسي و اقتصادي را با ايران دنبال مي‌کنيم. فرانسه با وضعيت جديد به وجود آمده قصد اين کار را دارد و اگر ايران مايل باشد ما حاضريم شرکت‌هايمان که در عالي‌ترين سطح در دنيا فعال هستند در ايران کار کنند.
وي اتومبيل‌سازي، محيط زيست و کشاورزي را از جمله زمينه‌هاي همکاري خواند و افزود: در ماه سپتامبر دو وزير کشاورزي و شيلات و بازرگاني در قالب هيأتي به ايران خواهند آمد.
فابيوس همکاري موزه «لوور» پاريس با ايران را نيز از ديگر زمينه‌ها خواند و افزود: توريست‌هاي فرانسوي مايل هستند که از شهرهاي زيباي شما ديدار کنند. اين از سرگيري روابط بايد همچنين به منطقه و بين‌الملل نيز سرايت کند که به آقاي روحاني و‌ آقاي ظريف در زمان ناهار در اين خصوص صحبت خواهم کرد.
وي ايران را يک کشور بانفوذ در منطقه خواند و گفت: فرانسه نيز همينطور است و ما در مبارزه با تروريسم و افراطي‌گري داراي علايق مشترکي هستيم. ما علاقمند به صلح و ثبات در منطقه مي‌باشيم.
فابيوس معناي توافق هسته‌اي را صلح و ثبات در منطقه و محيط بين‌الملل خواند و يادآور شد: اين فقط يک توافق فني نيست بلکه براي ثبات است.
وزير خارجه فرانسه در پاسخ به سوالي در خصوص ذهنيت ايرانيان نسبت به نقش فرانسه در زمان مذاکرات هسته‌اي گفت: شنيده‌ام که يک ذهنيت از فرانسه در افکار عمومي ايران به وجود آمده است. در جايگاهي نيستم که نسبت به اين ذهنيت اظهار نظر کنم. ايرانيان از تاريخ فرانسه برداشتي عالي دارند و ما روابط خوبي در گذشته داشتيم و دو کشور تمدن بزرگي هستند.
فابيوس با اشاره به استقلال فرانسه که يکي از 5 عضو دائم شوراي امنيت است، خاطرنشان کرد: ايراني‌‌ها اين احساس را در قلب‌شان دارند و مي‌دانند که ما ميراث‌دار انقلاب کبير فرانسه هستيم و اصول ما نظير آزادي، برابري و برادري تمام دنيا را چرخيده است و نقشي نيز در يکسري وقايع تاريخي در ايران داشته است.
وزير خارجه فرانسه اظهار داشت: درباره توافق هسته‌اي بايد بگويم که ما ساعت‌ها و ده‌ها روز با يکديگر مذاکره کرديم. گفته شده که فرانسه در گروه 1+5 موضع سختي داشته اما فرانسه در مسير و مواضع خود استمرار داشته و يک موضع محکم و سازنده داشتيم.
فابيوس با بيان اينکه موضوع هسته‌اي موضوعي ساده و شوخي نيست، يادآور شد: ما از آغاز، فرمول آقاي روحاني را مدنظر داشتيم و آن را امضا کرديم که فناوري هسته‌اي آري اما بمب هسته‌اي نه و بايد دقيقاً و به صورت فني به آن مي‌پرداختيم.
وي از صالحي و هيأت کارشناسان فني فرانسوي نيز قدرداني و تشکر کرد.
وزير خارجه فرانسه ادامه داد: دليل ديگر موضع سخت ما اين بود که ما بر عليه اشاعه مبارزه مي‌کنيم. ايده ما اين بود که نه تنها به يک توافق برسيم که براي دنيا و مردم ايران مفيد باشد بلکه مانع اشاعه نيز بشويم زيرا خطر اين موضوع براي کشورهاي همسايه نيز هست و براي اين خطر بايد يک توافق محکم مي‌داشتيم تا هيچکس به فکر ساخت بمب هسته‌اي نباشد.
فابيوس يادآور شد: يک توافق نه چندان محکم مي‌توانست کشورهاي ديگر را تشويق به ساخت بمب هسته‌اي کند و روش فرانسه يک توافق محکم و استوار بود.
وي با ذکر اين نکته که اگر توافق با موافقت همه همراه نبود حاصل نمي‌شد،‌ گفت: فرانسه، ايران، آمريکا و ساير کشورها هر يک مي‌خواستند مواردي را به توافق اضافه کنند ولي همه قصد داشتند که به توافق برسند.
وزير خارجه فرانسه افزود: اگر اين تفکر ايجاد شده که فرانسه يک روش محدودکننده براي توافق داشته، اينطور نيست. اين يک توافق تاريخي است زيرا 13 سال است که مذاکره مي‌کنيم و امروز مي‌خواهيم آن را به مرحله اجرا برسانيم.
انتهاي پيام/
 
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg