کد مطلب: 138545
لحظه به لحظه با مذاکرات وين
ظريف: مذاکرات به خوبي هوا پيش مي‌رود/پايان نشست تعيين کننده ميان ظريف و کري/آغاز نشست وزراي 5+1/الميادين: احتمال بالايي وجود دارد که امشب يا فردا توافق اعلام شود
تاریخ انتشار : 1394/04/21 08:43:55
نمایش : 1593
دومين ديدار وزراي خارجه ايران و آمريکا در روز شنبه به وقت وين دقايقي پيش درحالي پايان يافت که رسانه‌ها گزارش دادند اين نشست داراي اهميت فراوان و تعيين کننده در روند مذاکرات است.













به گزارش هفت چشمه به نقل از  خبرگزاري فارس، محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران ظهر شنبه 6 تير ماه به منظور شرکت در مذاکرات جاري هسته‌اي وارد وين محل برگزاري اين مذاکرات شد. جان کري وزير خارجه آمريکا نيز جمعه شب وارد وين شده بود.
هشتمين دور رايزني‌هاي هسته‌اي در راستاي نگارش پيش نويس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وين در جريان است.
هفت روز از مذاکرات هسته‌اي در حالي گذشت که شاهد 8 دور مذاکرات وزراي خارجه ايران و آمريکا و نيز مذاکرات دو جانبه ايران با طرف‌هاي روسي، انگليسي، فرانسوي، آلماني و نيز مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بوديم.
هشتمين روز مذاکرات با خود دهمين دور مذاکرات دو جانبه ايران و آمريکا، صالحي و مونيز و نيز مذاکرات ظريف و آمانو را به همراه داشت. آخرين دقايق اين روز از مذاکرات با سخنان عراقچي همراه بود که در خصوص همزماني برداشته شدن تحريم‌ها و اقدامات ايران صحبت‌هايي انجام داد و اينکه اين توافقنامه با تصويب شوراي امنيت رنگ جدي‌تري به خود خواهد گرفت.
سفر آمانو به تهران از ديگر رويدادهاي مهم اين روزها بود. ظريف در پايان روز هفتم نيز در پيامي تصويري خطاب به 1+5 به آنها توصيه کرد دست از دشمني بردارند و رويکردي معقول در پيش گيرند.
نهمين روز مذاکرات با دو دور مذاکرات ايران و آمريکا و نيز کنفرانس خبري کري به پايان رسيد.
روز دهم مذاکرات شاهد ديدارهاي ظريف با همتايان آمريکايي و روس همراه بود و نيز مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا. همچنين اولين نشست عمومي ايران و 1+5 نيز در ساعات پاياني روز دوشنبه برگزار شد.
در روز يازدهم که گويا سخت‌ترين روزهاي مذاکرات بود طرفين سخن از تصميم سياسي راندند و يکديگر را به گرفتن يک تصميم سخت ترغيب مي‌کردند. وزراي خارجه چين، فرانسه و روسيه وين را ترک کردند تا به پايتختهايشان برگردند اما طي روزهاي آينده باز خواهند گشت زيرا مذاکرات تا روز جمعه تمديد شده است.
دوازدهمين روز مذاکرات با ديدارهاي دو جانبه و چند جانبه و نيز بيانيه کري پايان يافت. بيانيه‌اي که در آن وزير خارجه آمريکا عنوان کرد: اگر تصميمات سختي اتخاد نشود حاضريم بازگرديم.
سيزدهمين روز مذاکرات شرايط دو هفته گذشته را تغيير داد. اوضاع به گونه‌اي پيش مي‌رفت که طرف آمريکايي رو به تهديد آورده و اعلام کرد که حاضر است در صورت نرسيدن به اهدافش به واشنگتن بازگردد. اوباما نيز شانس توافق را کمتر از 50 درصد خواند تا نشان دهد آمريکا در مسير پروپاگانداي خود از هيچ مهره‌اي بي بهره نمي‌ماند.
نشست 4 ساعته صالحي و مونيز، ديدار ظريف و کري و ديدارهاي جداگانه با وزير خارجه فرانسه و نيز رئيس تيم مذاکره کننده هسته‌اي روس از جمله تحولات روز چهاردهم مذاکرات بود.
اخبار روزهاي گذشته مذاکرات وين را مي‌توانيد در اين بخش مشاهده کنيد.
همچنين براي عضويت در خبرنامه ايران در جهان مي‌توانيد در اينجا کليک کنيد.
 

02:40 نشريه فرانسوي «نوول رپوبليک» گزارش داددر صورت عدم توافق سه سناريو وجود دارد/غرب لغو تحريم‌هاي تسليحاتي ايران را در شرايط کنوني منطقه دشوار مي‌داند

02:30 آغاز نشست وزراي خارجه 5+1 پس از پايان نشست ظريف و کري
 02:03 جلسه ظريف با کري پايان يافت/ادامه جلسه صبح امروز
01:49 صالحي: از اين بهتر نمي‌شود
01:20 کري: پس از توافق، مي‌توان در مورد موضوعات منطقه‌اي با ايران وارد گفت‌وگو شد
01:10 الميادين: احتمال بالايي وجود دارد که امشب يا فردا توافق اعلام شود
01:06 تبعات توافق يا عدم توافق هسته‌اي ايران براي منطقه و جهان
00:04 وزراي خارجه ايران و آمريکا امشب براي دومين بار طي روز جاري به گفت‌وگو نشستند.
23:15 نشست ظريف و کري از ساعت 21:30 به وقت محلي(24:00 به وقت تهران)
23:14 ظريف در بالکن هتل در پاسخ به اين سؤال که آيا مذاکرات به خوبي هواست؟ گفت: بله هست
22:50 آغاز نشست داخلي 6 کشور به رياست موگريني
22:25 پايان نشست صالحي و مونيز پس از بيش از 4 ساعت
22:10 ورونکوف، رئيس هيئت روس در مذاکرات و لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه به طور جداگانه با ظريف ديدار و گفت‌وگو کردند
21:59 وزير خارجه فرانسه مي‌گويد زمان تصميم‌گيري در مذاکرات هسته‌اي با ايران فرا رسيده است.
21:39 شايد 1+5 درباره ساير چالش‌هاي موجود بر سر دستيابي به توافق جامع با ايران، تا حدودي اتفاق نظر داشته باشند، اما تحريم تسليحاتي يکي از آن مواردي است که درباره آن با يکديگر اختلاف نظر دارند.
21:30 نشست صالحي مونيز و نيز معاونان وزراي خارجه ايران و آمريکا همچنان ادامه دارد.
انتهاي پيام/
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg