کد مطلب: 138490
رايزني‌هاي هسته‌اي وين
عراقچي: احتمالاً ظرف 2 روز آينده متون آماده مي‌شود/نياز باشد تمديد مي‌کنيم/عزم همه طرف‌ها براي حصول توافق
تاریخ انتشار : 1394/04/14 08:32:49
نمایش : 2594
معاون وزير خارجه گفت:‌ نمي‌توانم بگويم فضا مثبت است يا منفي؛ فضا جدي است و همه طرف‌ها عزم دارند که به توافق برسند.













 
                                                                  
 
به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس،سيد عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي کشورمان در برنامه «نگاه يک» که شامگاه امروز شنبه در خصوص آخرين روند مذاکرات هسته‌اي انجام گرفت، با بيان اينکه فضاي مذاکرات بسيار جدي است و بحث‌ها به صورت فشرده در جريان است، اظهار داشت: يک ماه و نيم است به صورت مستمر کارشناسان در وين رايزني داشتند و حدود 20 روز هم ما اينجا هستيم و مذاکرات را در يک سطح بالاتر کارشناسان يعني در سطح معاونين و در سطح سياسي دنبال مي‌کرديم.
عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي با ذکر اين نکته که ما مقيد هستيم در اين فرصت و مهلت زماني توافق را به سرانجام برسانيم، افزود: طولاني شدن مدت به نفع مذاکرات نيست. مقيد به زمان هستيم، ولي اسير زمان نيستيم. ما مقيد به توافق خوب هستيم.
عراقچي ادامه داد: مهلت زماني ما 30 ژوئن (9 تير) بود و هنوز بحث‌ها ادامه داشت ولي نتوانستيم در آن فاصله بحث‌ها را به نتيجه برسانيم و بر اين اساس مذاکرات براي هفت روز تمديد شد. هر چه به مدت مذاکره نزديکتر مي‌شويم مباحث جدي‌تر مي‌شود و اين مباحث به هم مرتبط هستند.
وي با اشاره به اينکه برخي موضوعات جدي هست که هنوز حل نشده، افزود: در برخي از موضوعات نيز راه حل پيدا کرده‌ايم و بايد بر روي موارد جزيي آن توافق شود و بر روي کاغذ بيايد.

عراقچي ادامه داد: ما در لوزان هيچ توافقي نداشتيم، فقط به يک سري از راه‌حل‌ها دست پيدا کرديم. در آن جا در برخي از موضوعات به راه‌حل دست پيدا نکرديم و اکنون در حال بحث و گفت‌وگو هستيم. در برخي از موضوعات راه‌حل پيدا شد و اکنون در حال قطعي کردن آن هستيم. در مورد برخي نيز که راه حل پيدا شد، متوجه شديم که اين راه‌حل‌ها پاسخگو نيست و آنها را تغيير داديم.
معاون وزير خارجه با بيان اينکه برخي‌ها راه‌حل‌ها پيدا شد و براي برخي نه، يادآور شد: کاري که ما دنبال مي‌کنيم رسيدن به توافق جامع در يک مرحله است.
عراقچي در پاسخ به اين سوال که آيا طرف مقابل نيز از تفاهم لوزان برداشتي همچون برداشت ايران دارد يا آن را توافق مي‌داند؟ عنوان کرد:‌طرف‌هاي مقابل نيز همين برداشت را دارند. آنچه که در لوزان حاصل شد مجموعه‌اي از راه‌حل‌هاست و توافق نيست و همان‌طور که گفتم در برخي از موضوعات راه حل پيدا نشده است.
وي با بيان اينکه توافق نهايي حدود 20 صفحه است، تصريح کرد: اين توافق 5 ضميمه مختلف دارد که در مجموع اين توافق با ضمائم فکر مي‌کنم حدود 70 الي 80 صفحه باشد.
عراقچي با بيان اينکه ما به دنبال رسيدن به توافق جامع در يک مرحله هستيم که در اين توافق تمام جزئيات در متن اصلي و زمينه‌ها مشخص شود، گفت: کارشناسان حقوقي همراه ما هستند. به دقت هر کلمه و هر پاراگراف را از ابعاد مختلف بررسي مي‌کنند، به خصوص در موضوع تحريم‌ها چرا که مسائل حقوقي مسائل پيچيده‌اي است.
عراقچي با بيان اينکه مسائل فني نيز داراي پيچيدگي هستند و کارشناسان سازمان انرژي اتمي در اين مذاکرات همراه ما مي‌باشند، عنوان کرد: با پيوستن دکتر صالحي اين موضوع وضعيت بهتري به خود گرفت.
معاون وزير خارجه در ادامه با بيان اينکه جلسات داخلي‌ ما از 8 صبح شروع مي‌شود سپس جلسات‌ با اعضاي 1+5 حدود 9 الي 10 صبح آغاز مي‌شود، عنوان کرد: اين جلسات تا 10 الي 11 شب و حتي بيشتر ادامه دارد. 
عراقچي فضاي مذاکرات را جدي برشمرد و گفت: نمي‌توانم بگويم فضا مثبت است يا منفي. فضا جدي است و همه طرف‌ها عزم دارند که به توافق برسند. همه به دنبال توافق خوب هستند، مانند ايران. ما به دنبال اين هستيم که در اين توافق خواسته‌ها، اصول و خط قرمزهاي ما رعايت شود و به اهداف خود برسيم.
معاون وزير خارجه همچنين گفت: متون مورد مذاکره در جلسات کارشناسي بحث مي‌شود و کارشناسان تا جاي ممکن ديدگاه‌ها را به هم نزديک مي‌کنند تا جاييکه تصميم گيري در خصوص موارد اختلافي به سطحي بالاتر نيازمند باشد که به معاونين مي‌رسد که متن اصلي در حال بررسي توسط معاونين است و بيشتر متون کارشناسي به سطح معاونين رسيده است و برخي پرانتز‌ها و موارد اختلافي مي‌ماند که به سطح وزرا مي‌رسد.
وي افزود: هيچيک از متون ما چه ضمايم و چه متن اصلي کامل نشده است و همزمان جلسات مختلف جريان دارد.
عراقچي در خصوص زمان نهايي شدن مذاکرات نيز گفت: تلاش خود را مي‌کنيم و ممکن است ظرف 2 روز آينده متون در سطح معاونين نهايي شود و برخي بخش‌ها به وزرا برسد. فکر نمي‌کنم تمديد به نفع ما باشد، اما اگر لازم باشد اين کار را انجام خواهيم داد.
وي ادامه داد: ما اجازه نمي‌دهيم زمان براي ما تصميم بگيرد آنچه براي ما تصميم مي‌گيرد اصول و چارچوب‌هاي ماست که توسط بالاترين سطوح کشور به ما ابلاغ شده و ما در آن چارچوب حرکت مي‌کنيم. قطعاً مذاکرات با توافقي که از نظر ما خوب نباشد پايان نخواهد يافت.
معاون وزير خارجه با بيان اينکه يک مشکل فني وجود دارد اين است که از نظر فني 3 ماه طول مي‌کشد و کاري که آنها بايد انجام بدهند از نظر فني زماني نمي‌برد، گفت: همزمان کردن اين دو موضوع يک معضل است که راه‌حل‌هايي پيشنهاد شده و اصل همزماني براي ما مهم است و اميدواريم به راه حل‌هاي معقولي در اين زمينه برسيم و اصل متناظر بودن راه حل‌ها لحاظ شود.
عراقچي يادآور شد: در حوزه هسته‌اي کماکان برخي مسائل جزيي‌تر و کلان راه‌حل ها پيدا و حتي نگارش شده است.
وي با بيان رسمين يافتن برنامه هسته‌اي اهميت دارد، گفت: بودن اين ضميمه نشان مي‌دهد که اين ضميمه از يک برنامه غير قانوني در شوراي امنيت تبديل به برنامه قانوني از نظر آن مي‌شود که به کشورهاي مختلف کمک مي‌کند تا در بحث تحقيق و توسعه کمک کنند.
وي تثبيت و شناسايي بين‌المللي برنامه‌ هسته‌اي ايران را موضوعي مهم دانست که تيم ايراني در اين دور از مذاکرات به دنبال است. 
معاون وزير خارجه در خصوص احتمال تمديد مذاکرات نيز گفت: تمديد مذاکرات گزينه مطلوب هيچيک از طرف‌ها نيست و بر همين اساس تلاش همه اين است که در اين دوره کار به سرانجام برسد، اما اينکه اين اتفاق مي‌افتد هنوز قابل پيش بيني نيست. اگر به 16 تير برسيم و آنچه خواستمان است برسيم توافق خواهيم داشت و در غير اين صورت ترجيح مي‌دهيم دست خالي به تهران بازگرديم.
عراقچي در خصوص محتمل‌ترين سناريوي غربي‌ها گفت: اگر به توافق برسيم و همه اسناد نهايي شود، آيا با رسيدن به آن مي‌توان گفت که توافق داريم که جواب منفي است. بايد مراحل قانوني در کشورها طي شود که در آمريکا کنگره خواسته که اين نهاد توافق را بررسي کند و مجلس ما نيز در مصوبه اخير خود خواست که به اين نهاد ارائه شود و اگر در 16 تير به يک جمع بندي از توافق برسيم هنوز توافقي نداريم تا اين روال قانوني طي شود که پس از آن دولتها و کشورها اعلام مي‌کنند که توافق داريم و توافق به دست آمده رسميت مي‌يابد.
وي ادامه داد: اين روند يک ماه يا بيشتر زمان مي‌برد و در روز توافق است که غرب تحريم‌هاي خود را لغو مي‌کند و ايران مقدمات اجراي کار را فراهم مي‌کند.اگر 16 تير به توافق برسيم متن توافق حتما منتشر مي‌شود، اما روز توافق بايد روند خود را در کشورها طي کند البته شوراي امنيت اين موضوع را تاييد خواهد کرد. ترجيح است که وقتي به جمع بندي برسيم و توافق اعلام شود شوراي امنيت بعد از آن قطعنامه جديد را صادر و آن را تاييد خواهد کرد.
عراقچي با بيان اينکه نگارش متن طولاني شده تا همه راه‌هاي سوء استفاده در آن بسته شود، گفت: اگر اين توافق اعلام شود و شوراي امنيت آن را تصويب کند اين سند محکم خواهد شد.
وي در خصوص لغو فوري تحريم‌هاي مالي، اقتصادي و بانکي نيز اظهار داشت: در روز توافق تمامي تحريم‌هاي اقتصادي و مالي اتحاديه اروپا، آمريکا و شوراي امنيت يکجا لغو و متوقف مي‌شود و همزمان نيز اقدامات ما انجام مي‌گيرد که البته همزماني اقدامات ما و آنها مشکلي است که بايد به گونه‌اي رفع شود.
معاون وزير خارجه در خصوص امضاي توافق نيز گفت: جمع بندي و رسيدن به توافق به عنوان امضاي توافق ياد مي‌‌شود در حاليکه اين يک برنامه جامع اقدام مشترک است و نه معاهده يا پيمان که امضا شود. روز توافق هنوز تصميمي گرفته نشده که امضايي پاي آن باشد يا نه اما از نظر ما اصل امضاي شوراي امنيت و تصويب شدن آن در کشورهاست.
عراقچي در خصوص اينکه تحريم‌هاي صرفاً هسته‌اي چه بخشي از تحريم‌ها را در بر مي‌گيرد؟ گفت: بخش اعظمي از تحريم‌ها مرتبط با هسته‌اي هستند و تحريم‌هاي حقوق بشر و تروريسم بخش کوچکي را شامل مي‌شوند.
وي گفت: الان بانک مرکزي و بقيه بانک‌هاي ما به خاطر موضوع هسته‌اي در ليست تحريم‌ها هستند و فقط يک بانک به بهانه واهي تروريسم در ليست تحريم‌هاست.
عراقچي اضافه کرد: تحريم نفتي يک تحريم کاملاً هسته‌اي است. تحريم پتروشيمي و گاز و تحريم‌هاي مربوط به بيمه و کشتيراني و بسياري از تحريم‌هاي اصلي در حوزه اقتصادي،‌ تحريم‌هاي هسته‌اي هستند.
معاون وزير خارجه درباره تحريم‌هاي چند منظوره گفت:‌ قوانيني را کنگره آمريکا تصويب کرده است و اين يک قسمت سخت مذاکره ماست.
وي خاطرنشان کرد: سعي کرديم به شيوه‌هاي مختلف راه سوء استفاده از اين چند منظوره بودن برخي از تحريم‌ها را ببنديم ولي از نظر ما بخش اعظمي از تحريم‌ها که مرتبط با هسته‌اي هستند در اثر توافق هسته‌اي برداشته خواهند شد.
عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي گفت:‌ وقتي قطعنامه شوراي امنيت صادر شود جنبه الزام آور براي کشورها پيدا مي‌کند. از نظر ما به لحاظ حقوق بين‌الملل اين يک الزام حقوقي براي 1+5 و ايران ايجاد مي‌کند، ولي اين ممکن است براي برخي کشورها برتري حقوقي نسبت به قوانين داخلي آنها نداشته باشد.
وي گفت: در اثر اين توافق طرف مقابل ملزم به تعهدات خود است. وجود قطعنامه شوراي امنيت از نظر قوانين ما و مجلس مصوبه‌اي به حساب نمي‌آيد که مجلس ما ملزم به اطاعت باشد و دولت ملزم به پيروي از الزامات مجلس است، اما در عين حال الزامات حقوق بين‌المللي نيز سر جايش است.
عراقچي افزود: قطعنامه شوراي امنيت به عنوان ضامن اجراي توافق نهايي برطبق الزامات حقوق بين‌الملل صادر خواهد شد و ضمانتي براي اجرايي شدن توافق نهايي خواهد بود و اگر کنگره آمريکا بخواهد رد کند، دولت آمريکا موظف است وتو کند. اگر توافق اجرايي نشود ايران حق خود را محفوظ خواهد داشت که به برنامه قبلي بازگردد.
وي در خصوص پذيرش توافق، عملياتي کردن آن و اجرايي شدن توافق زير نظر آژانس هم عنوان کرد: روز اول روزي است که به جمع بندي از توافق مي‌رسيم و اعلام خواهد شد و بعد از آن شوراي امنيت قطعنامه را صادر مي‌کند. بعد منتظر مي‌مانيم روال قانوني در کشورها طي شود و بعد که کشورها آمادگي خود را طي کردند، مي‌شود روز توافق و بعد از آن طرف‌هاي مقابل تحريم‌هايشان را لغو مي‌کنند و ايران هم شروع مي‌کند به اقداماتي که بايد صورت دهد تا زماني که اقدامات ما به مرحله‌اي برسد که طبق توافق بايد برسد آن زمان روز اجرايي شدن توافق است.
وي گفت: بين روز توافق و اجرايي شدن فاصله خواهد بود ما هنوز به توافق نهايي نرسيديم که در اين دو روز چه اتفاقي خواهد افتاد. ما انتظار داريم طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند.
معاون وزير خارجه يادآور شد: در روز اجرايي شدن توافق، تحريم‌ها لغو خواهد و اقدامات نظارتي و شفاف ساز از آن روز انجام خواهد شد.
عراقچي گفت: مشکلي اينجاست که هنوز حل نشده است، ما بايد به فرمولي دست يابيم که قبل از اينکه به انجام کارهاي خود اقدام کنيم، تحريم‌ها لغو شود. البته طرف مقابل نيز انتظار دارد آماده سازي ما انجام شود و بعد آنها تحريم‌ها را لغو کنند. اين يکي از موضوعات مهمي است که هنوز گفت‌وگو درباره جريان دارد.
معاون وزير خارجه در پاسخ به اين سؤال که اگر اين سه مرحله به ترتيب طي شود به نظر مي‌رسد طرف غربي رفع تحريم‌ها را به راستي آزمايي آژانس منوط کنند، آيا اين درست است؟ گفت: هنوز جمع بندي نهايي در اين زمينه وجود ندارد. وقتي جمع بندي شد اطلاع رساني مي‌کنم.
عراقچي اضافه کرد: ما يک روز توافق و يک روز اجرايي شدن داريم.
عضو ارشد تيم مذاکره کننده گفت: آژانس در طول اجراي توافق نهايي نقش ويژه‌اي در راستي آزمايي اقدامات ايران خواهد داشت.
وي با بيان اينکه البته ما تجربه خوبي از همکاري با آژانس نداريم، گفت: ولي آنچه در طول برنامه جامع اقدام مشترک رخ مي‌دهد مجموعه اقداماتي است که آژانس به صورت کمي انجام دهد.
عراقچي افزود: در طول دوره اجراي توافق ژنو آژانس به خوبي به وظايف خود عمل کرد. البته اينگونه نيست که با اطمينان صد در صد نسبت به آژانس رفتار کنيم.
وي گفت: طبق دستورالعمل‌ها عمل مي‌کنيم ولي قرار نيست آقاي ظريف بازگردد. به طور مستمر از شيوه‌هايي که هست با تهران در تماس هستيم و گزارشات خود را رد و بدل مي‌کنيم، فکر نمي‌کنم به نقطه‌اي برسيم که نياز به سفر آقاي ظريف به تهران باشد.

انتهاي پيام/
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg