کد مطلب: 138480
با توافق بد نبايد به تهران بازگشت
لغو يکجاي تحريم‌ها در روز توافق
تاریخ انتشار : 1394/04/13
نمایش : 2224
عدم اجازه به بازرسي از تاسيسات نظامي و حفظ حق تحقيق و توسعه براي ايران از مهمترين موضوعاتي هستند که گنجانده شدن آنها در برجام، آن را به «توافق خوب» تبديل خواهد ساخت.













به گزارش  هفت چشمه  به نقل از خبرنگار اعزامي فارس از وين، در حالي که آخرين دور مذاکرات ايران و 1+5 در حال انجام است، نشانه ها حکايت از آن دارد که دو طرف به حصول توافق جامع نزديک شده‌اند. ابراز رضايت يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي از سفر اخير خود به تهران، اظهارات روشن وزراي خارجه چين و روسيه مبني بر اينکه توافق در روزهاي آينده رخ مي دهد، سخنان اخير حسن روحاني درباره اينکه در چند روز آينده توافق هسته اي رخ مي دهد؛ همگي نشانه هايي از اين موضوع هستند که اکنون اراده دو طرف بر انعقاد توافق هسته اي شکل گرفته است.
اولين نکته اي که اين نشانه ها به ذهن متبادر مي کنند اين است که خواسته ها و به عبارت ديگر خطوط قرمز ايران در اين متن تمام و کمال رعايت شده است، اما اخبار متعددي که در روزهاي اخير درباره متن توافق منتشر يا شنيده شده، چنين برداشتي را به وجود نمي آورد.
قطعا در اين توافق بايد لغو يکجا و کامل تحريم ها در روز انعقاد، گنجانده شود؛ موضوعي که مقام معظم رهبري نيز در سخنان هفته گذشته مسئولان نظام بر آن تاکيد کردند و گفتند، تحريم هاي مالي، اقتصادي و بانکي بايد به طور يکجا لغو شوند و مابقي تحريم ها در چارچوب زماني مشخص به طور تدريجي حذف شوند. اما ظاهرا طرف غربي هنوز اراده لازم براي انجام اين کار را ندارد.
موضوع دومي که بسيار با اهميت است اين است که حذف تحريم ها به هيچ عنوان نبايد به اجراي تعهدات کليدي ايران و راستي آزمايي آن از سوي آژانس اتمي موکول شود چراکه اين نهاد بارها ثابت کرده، بي طرف و عادل نيست.
بسيار حائز اهميت است که در متن توافق، به هيچ عنوان اجازه دسترسي به افراد، سايت ها و اسناد نظامي داده نشود زيرا در غير اين صورت امنيت ملي ايران به مخاطره مي افتد. همان گونه که پيشتر هم دسترسي آژانس به برخي اسناد در نهايت به ترور دانشمندان هسته اي کشورمان منجر شد.
علاوه بر اين، تحقيق و توسعه بايد به گونه اي در متن برجام گنجانده شود که ايران بلافاصله پس از اتمام زمان محدوديت ها بتواند تعداد بالايي ماشين هاي نسل 6 و 8 را بسازد. بعلاوه لازم است زمان پايان اين محدوديت ها نيز به صراحت اعلام شود تا جاي هيچ بهانه گيري را براي طرف غربي باقي نگذارد.
موارد فوق از مهمترين نکاتي هستند که بايد به دقت و با زيرکي در متن نهايي توافق گنجانده شوند، به گونه اي که راه هر گونه تفسير و تاويل را بر طرف مقابل ببندند و حقوق هسته اي ايران را به طور کامل تامين کنند.
بي‌ترديد، توافقي که خطوط قرمز ايران را رعايت نکند، توافق نخواهد شد؛ لذا بهتر است جنين توافقي به تهران آورده نشود.
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg