کد مطلب: 138463
افشاي ابعاد جديدي از پرونده کرسنت/2
مفقود شدن عباس يزدان‌پناه به نفع چه کساني است؟
تاریخ انتشار : 1394/04/09 13:15:19
نمایش : 3159
حدود 2 سال است که از مفقود شدن عباس يزدان پناه مي گذرد، بنابراين بايد گفت معلوم نبودن سرنوشت شاه کليد پرونده‌هاي مسئله‌دار نفتي به نفع «م.ه» آقازاده مشهور، «ع.ت» دلال احيا کننده کرسنت و مسئولان شرکت کرسنت است.













به گزارش هفت چشمه به نقل از فارس چند روز قبل گزارشي با عنوان " دلال ايراني احياکننده قرارداد کرسنت در دبي چه مي‌کند؟" منتشر شد، که از نحوه زندگي فردي به نام «ع.ت» در امارات خبر مي داد، اما براي آنکه ارکان پرونده کرسنت کامل شود نياز است مروري کنيم به فعاليت «عباس يزدان پناه يزدي» دلال و شاه کليد پرونده‌هاي مسئله‌دار نفتي که حدود 2 سال است که از سرنوشت نام برده هيچ خبري در دست نيست.
با نگاهي به پرونده کرسنت، مي توان گفت در ابتدا اين قرارداد با واسطه گري عباس يزدان‌پناه يزدي بين حميد ضيا جعفر عراقي الاصل مدير عامل شرکت نفت کرسنت و مديران شرکت ملي نفت در دولت اصلاحات و زير نظر وزير وقت نفت منعقد شد تا گاز ايران به مدت 25 سال و به يک چهاردهم قيمت واقعي در اختيار اماراتي ها قرار گيرد.
در سال 2000 ميلادي «م.ه» آقازاده مشهور به عنوان مسئول مستقيم مذاکره و عقد قرارداد با شرکت کرسنت از سوي زنگنه وزير وقت نفت معرفي مي شود .
وي از طريق يک دلال نفتي به نام «عباس يزدان‌پناه يزدي» با حميد ضيا جعفر و احسان الله خان معاون وي ارتباط برقرار مي کند به طوري که پيش‌نويس اوليه قرارداد در همان سال نوشته مي شود.
قرارداد کرسنت که پيش نويس آن توسط «م.ه» آقازاده مشهور نوشته شده بود در همان سال مسکوت باقي مي ماند و در سال 2001 با جايگزيني «ا.ر» به جاي «م.ه» و با دلالي «ع.ت» همان پيشنويس سابق با کمي تغييرات جزئي براي تصويب در هيئت مديره شرکت ملي نفت ايران ارسال و در نهايت به تصويب رئيس هيات مديره و وزير اسبق نفت مي رسد.
انتشار خبر مرگ عباس يزدان‌پناه يزدي در رسانه هاي دنيا
مرداد سال 92 يعني تقريبا 2 سال قبل بود که برخي از رسانه‌ها خبر کشته شدن و کشف جسد عباس يزدان پناه يزدي در فجيره امارات را بر روي خبرگزاري‌هاي خود قرار دادند.

در همين رابطه راديوفردا اعلام کرد: عباس يزدان پناه يزدي، شهروندي با تابعيت بريتانيايي و ايراني‌ است که نامش در زمان پرونده استات اويل نيز مطرح شد پرونده‌اي که در آن اتهاماتي به «م.ه» زده شده است.
اين رسانه اضافه مي کند همسر آقاي يزدان پناه اعلام کرده است که «م.ه»و عباس يزدان‌پناه از دوستان دوران کودکي بودند و بر اساس اسناد موجود وي رابط شرکت هاي نفتي و «م.ه» بوده است و پول اين شرکت ها به حساب وي واريز مي شده است.
در ارتباط با کرسنت کميسيون امنيت و مبادله درآمريکا، معروف به sec در گزارشي به رابطه «م.ه» رئيس اسبق شرکت بهينه سازي مصرف سوخت ايران با وزير نفت در سال هاي دولت اصلاحات پرداخته است که نام يزدان پناه هم در اين گزارش آمده است.

نکته مهم اين است که به گزارش رسانه هاي خارجي در تير ماه سال ٩٢ وکلاي  اين پرونده يزدان پناه را در دفتر داوري لاهه در دبي حاضر مي کنند تا از طريق ويديو کنفرانس درباره اين پرونده شهادت دهد.
در همين دادگاه از طرف هيأت حقوقي ايران سئوالات مهمي از يزدان پناه پرسيده مي شود که حکايت از دست بالاي ايران در پرونده دارد.
بعد از چند ساعت وقتي يزدان پناه مي بيند که نمي تواند جواب قانع کننده اي دهد به بهانه خستگي و لزوم شرکت در جلسه ديگر درخواست ادامه رسيدگي و شهادت خود را در جلسه بعد مي دهد که بعد از خروج از دادگاه مفقود مي شود.
عباس يزدان‌پناه يزدي کيست؟
عباس يزدان‌پناه يزدي فرزند افراسياب متولد 1348 در شهرستان سيرجان، از سالهاي دبيرستان و دانشگاه يکي از نزديک ترين افراد به مهدي هاشمي بوده و همواره نامش در کنار «م.ه»آمده است.
عباس يزدان پناه در سال 79 به نيابت از «م.ه»شرکتي به نام جبل را تاسيس مي کند؛از شواهد امر پيداست که تلاش براي تنظيم قراردادهاي بزرگي ميان شرکتهاي چند ملتي با ايران و اخذ پورسانت بزرگترين کسب و کار شرکت جبل بوده است.
با اين اوصاف عباس يزدان‌پناه يزدي و «م.ه» يک قرارگاه پورسانت گيري تاسيس کرده بودند.
برگ برنده شرکت جبل براي دلالي اطلاعات ذي‌قيمتي بود که مهدي هاشمي با اعتبار خود از بدنه دولت به دست مي آورد. اخبار دقيق و محرمانه از سري ترين تصميمات و پروژه هاي اقتصادي نظام. بخشي از اتهامات عباس يزدان‌پناه و «م.ه» هم انتقال همين اطلاعات محرمانه اقتصادي کشور به پيمانکاران خارجي براي تسهيل در عقد قراردادهاست.
نحوه خروج عباس يزدان‌پناه يزدي از کشور
اخبار و اطلاعاتي که عباس يزدان‌پناه يزدي به نيابت از «م.ه» در اختيار شرکاي خارجي اش قرار مي دهد به دليل آنکه از سوي فرزند رئيس جمهور ايران به دست آمده براي بسياري و از جمله سرويس هاي امنيتي جهان جذاب بوده است.
در سال 1374 نيروهاي امنيتي جمهوري اسلامي ايران را وادار مي کند که در گام نخست عباس يزدان پناه يزدي را به اتهام جاسوسي دستگير و روانه زندان مي کنند. اما وي در همين سال به بهانه مرخصي از زندان خارج شده و ديگر باز نمي گردد.
عباس بلافاصله تابعيت انگليس را دريافت کرده و در خارج از کشور فعاليت هاي اقتصادي اش را به همراه «م.ه» ادامه ميدهد.
در سالهاي 1374 تا 1392 يزدان‌پناه به عنوان نماينده «م.ه»در خارج از کشور چندين قرارداد بزرگ در حوزه نفت و گاز را ميان ايران و چند شرکت خارجي تنظيم کرده و پورسانتهاي چند ميليون دلاري دريافت مي‌کند. قراردادهاي استات اويل، کرسنت و توتال، از اين جمله اند.
مفقود شدن عباس يزدان‌پناه به نفع چه کساني است؟
همانطور که در اين گزارش اشاره شد وي شاه کليد پرونده هاي مسئله دار نفتي است و وجود وي مي توانست از زواياي پنهان پرونده هاي مسئله داري چون کرسنت پرده برداري کند.
بنابراين مفقود شدن وي کمک زيادي به مخفي ماندن فعاليت برخي از مديران حال حاضر صنعت نفت، نحوه فعاليت مهدي هاشمي، نحوه فعاليت «ع.ت» دلال احيا کننده قرارداد کرسنت و مخصوصا مسئولان شرکت کرسنت مي کند که وجود وي مي توانست گره گشاي بسياري از پرونده هاي نفتي باشد.
طبيعي است نيروهاي امنيتي ايران نسبت به اين موارد واقف هستند و سر نخ هايي را در اين خصوص به دست آورده اند اما لازم است که پليس امارات نيز در خصوص سرنوش عباس يزدان‌پناه يزدي اراده جدي از خود نشان دهد تا زواياي مخفي مانده از اين قرارداد هر چه زودتر آشکار شود.
انتهاي پيام/
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg