کد مطلب: 138407
آمريکا از سه رئيس جمهور اخير فرانسه جاسوسي کرده است/انتشار هزاران سند محرمانه پاريس توسط ويکي ليکس
تاریخ انتشار : 1394/04/03 03:06:54
نمایش : 1875
اسنادي که سايت افشاگر ويکي ليکس منتشر کرده نشان مي دهد آژانس امنيت ملي آمريکا دستکم در 10 سال گذشته از دولت هاي متوالي فرانسه جاسوسي کرده است.














به گزارش هفت چشمه به نقل از  فارس، سايت افشاگر ويکي ليکس بامداد روز چهارشنبه با صدور بيانيه اي از جاسوسي آمريکا از دستکم سه رئيس جمهور اخير فرانسه خبر داد.
بنا بر اعلام اين سايت، آژانس امنيت ملي آمريکا طي سال هاي گذشته از ژاک شيراک، نيکلا سارکوزي و فرانسوا اولاند روساي جمهور اسبق، سابق و کنوني فرانسه جاسوسي کرده و به شنود مکالمات دولتي و رصد مکاتبات آنها پرداخته است.
ويکي ليکس همزمان با انتشار اين خبر، هزاران سند که برخي از آنها «فوق سري» هستند، از ارتباطات دولتي فرانسه طي 10 سال گذشته، در مجموعه اي تحت عنوان «جاسوسي از اليزه» منتشر کرده است.
آمريکا در اين مدت علاوه بر روساي جمهور، از وزرا، مقامات ارشد دولتي و همچنين سفير فرانسه در واشنگتن نيز جاسوسي کرده است. در ميان اسناد، شماره هاي تماس صدها تن از اعضاي برجسته دولت فرانسه و همچنين شماره مستقيم رئيس جمهور اين کشور به چشم ميخورد.
در بخشي از بيانيه ويکي ليکس آمده است: «از جمله اسناد برجسته در مجموعه فوق سري اسناد، خلاصه گزارش هاي اطلاعاتي از مکالمات ميان مقامات دولتي در ارتباط با برخي از مهمترين موضوعات پيش روي فرانسه و جامعه بين الملل از جمله بحران مالي جهاني، بحران بدهي هاي يونان، رياست و آينده اتحاديه اروپا، روابط ميان دولت اولاند و دولت آنگلا مرکل در آلمان، تلاش هاي دولت فرانسه براي تضعيف ترکيب کارکنان اجرايي سايمان ملل، نقض فرانسه در مناقشه فلسطين و تنش ميان دولت فرانسه و ايالات متحده بر سر جاسوسي از فرانسه، هستند
جاسوسي آمريکا از فرانسه در حالي صورت گرفته که پاريس يکي از نزديکترين متحدان واشنگتن به شمار رفته و در چندين مجموعه و نهاد تحت نفوذ آمريکا از جمله پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو)، گروه هفت و همچنين بانک جهاني، در کنار آمريکا ايستاده است.
جاسوسي آمريکا از متحدانش مسئله تازه اي نيست. پيش از اين در افشاگري هاي ادوارد اسنودن کارمند سابق آژانس امنيت ملي آمريکا در مورد جاسوسي آمريکا از مرکل، جنجال آفرين شده و روابط واشنگتن-برلين را تا مدتي تيره کرد.
جوليان آسانژ موسس سايت ويکي ليکس در ارتباط با افشاي جاسوسي از فرانسه گفته است: «مردم فرانسه حق دارند بدانند که دولت منتخب آنها در معرض جاسوسي خصمانه از سوي کشوري است که قرار است متحد باشد... مخاطبان فرانسوي مي توانند منتظر افشاگري هاي به موقع و مهمي در آينده نزديک باشند
انتهاي پيام/ق
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg