کد مطلب: 117979
نوبخت در نشست خبري:
ميانگين تورم 12 ماهه گذشته 14.8 درصد بوده است/فکت شيت ايراني در صورت نياز منتشر مي‌شود/سفر عمره تا مجازات خاطيان تعليق مي‌ماند
تاریخ انتشار : 1394/01/25 13:43:40
نمایش : 1120
سخنگوي دولت گفت: ميانگين تورم 12 ماهه گذشته 14.8 درصد بوده است.
به گزارش هفت چشمه به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا، محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت صبح امروز سه‌شنبه در اولين نشست خبري خود در سال جديد که در ساختمان کوثر برگزار شد، با اشاره به بودجه سال 94 و موضوع مذاکرات اظهارداشت: اگر در مذاکرات به نتيجه نهايي برسيم، چنانچه شاهد لغو تحريم‌ها باشيم و منابع بيشتري را در اختيار داشته باشيم ما براي اين موضوع بودجه سايه‌اي را در کنار بودجه فعلي تهيه کرديم تا اگر لغو تحريم‌ها صورت بگيرد بتوانيم به نحو شايسته‌تري از منابع استفاده کنيم.
وي اضافه کرد: همچنين در سازمان مديريت برنامه‌ريزي با توجه به شرايط بودجه‌هايي در نظر گرفته شده است.
سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي درباره تصميم دولت در خصوص توقيف و تعليق سفر زائران ايراني به حج عمره، گفت: طبيعي است که وقتي يک رخداد بسيار غيراخلاقي، ناصواب و غيرمنتظره در يک کشور اسلامي نسبت به دو زائر ايراني پيش مي‌آيد، قطعاً دولت نمي‌تواند نسبت به آن بي‌تفاوت باشد و بايد عکس‌العمل متناسبي را داشته باشد.
وي ادامه داد: در اين راستا دولت اقدامات خود را انجام داد و تاکنون هم پاسخ رسمي و صحيحي از آن طرف دريافت نکرديم، بنابراين بايد اقدامات‌مان بازدارنده‌تر و الزام‌آورتر بود.
نوبخت بر همين اساس يادآور شد: با توجه به تاکيد رئيس‌جمهور در خصوص پيگيري اتفاقات رخ داده وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي لغو سفرهاي عمره را به عنوان موضوعي که نشانگر ميزان حساسيت و تاسف دولت جمهوري اسلامي است، اعلام کرد.
سخنگوي دولت يادآور شد: با توجه به نظر مراجع که در اين راستا ارائه شد اميدواريم دولت عربستان هر چه سريعتر نسبت به اين حادثه که جايگاه اسلامي بودن رفتارها را مخدوش مي‌کند، اقدام لازم را انجام دهد و مجازات متناسب با قوانين را براي متخلفين اعمال کند و اين موضوع را رسماً به دولت جمهوري اسلامي اعلام کند بر همين اساس ما تا اين زمان تعليق را خواهيم داشت و بعد از آن متناسب با واقعيت‌ها اقدامات لازم را انجام مي‌دهيم.
نوبخت همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص فکت‌شيتي که وزير امور خارجه از آن سخن گفته بود، اظهارداشت: در مصاحبه‌ها و مذاکره‌ها و مواضعي که مسئولين وزارت خارجه بيان کرده‌اند در جهت تبيين فکت‌شيت مواردي مورد توجه قرار گرفته است و اگر هم لازم باشد مکتوب آن قابل انتشار خواهد بود.
سخنگوي با تأکيد بر اينکه مواضع ديپلمات‌هاي ما بسيار روشن و تبيين‌کننده است، گفت: هم وزارت خارجه و هم بخش‌هاي ديگر همچون معاونت حقوقي که امروز نيز با حضور برخي مذاکره‌کنندگان ارشد تيم هسته‌اي جلسه‌اي را خواهد داشت به بررسي موارد مورد توجه مي‌پردازند و پاسخ‌هاي لازم ارائه مي‌شود و آنچه که به عنوان نتيجه به دست مي‌آيد در تنظيم قراردادي که مکتوب خواهد شد مورد توجه قرار مي‌گيرد.
نوبخت همچنين در اين جلسه با مورد توجه قرار دادن رويکرد اقتصادي دولت درسال 93 و 94 افزود: سال 93که از نيمه گذشت مشخص شد که ميزان درآمدهاي نفتي نسبت به مبلغي که در بودجه‌ي سال 93 پيش بيني شده بود حتما تقليل خواهد داشت و آثار آن روي اقتصاد مشهود خواهد بود، مگر اين که ما بتوانيم پيش بيني درستي از اين تقليل منابع داشته باشيم، تا براي آن چاره انديشي کنيم و براي اين که با کسري بودجه مواجه نشويم در حد وصولي‌ها از طريق اولويت‌ بندي عمل کنيم.
وي افزود: پيش بيني ما از منابع 211 هزار ميليارد توماني که در بودجه سال 93 در قانون پيش بيني شده بود اين بود که ما در حد 180 هزار ميليارد تومان بتوانيم تحصيل منابع کنيم. خوشبختانه آنچه که در سال 93 تحقق پيدا کرد همان عددي است که در پيش بيني ما براي سال 1393 وجود داشت.
نوبخت خاطر نشان کرد: عملکرد بدين ترتيب بود که درآمدهاي ما که پيش بيني کرده بوديم در حد 180 هزار ميليارد تومان باشد تحقيقا همين عدد بود همچنين بر طبق پيش بيني ما درآمدها در سال 93 با توجه به کاهش قيمت نفت در حد 97 هزار و 200ميليارد تومان بود و آنچه که بر مبناي عملکرد وجود داشت 97 هزار و 900 ميليارد تومان بود. همچنين طبق پيش بيني واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي 62 هزار و 300 ميليارد تومان بود . عملا 63 هزار و 100 ميليارد تومان تحقق پيدا کرد.
سخنگوي دولت در ادامه اظهار کرد: همچنين واگذاري‌هاي دارايي‌هاي مالي بر طبق پيش بيني ما در دي ماه سال 93 بالغ بر 20 هزار ميليارد تومان بود عملا 18 هزار و 900 ميليارد تومان تحقق پيدا کرد.
وي در ادامه با اشاره به تورم در اسفند سال 93 و آماري که در فروردين به دست آمد، گفت: بر طبق آمار فروردين ماه 14.8دهم درصد تورم 12 ماهه بود که اين تقريبا 10 واحد درصد کمتر از 25 درصدي بود که مبناي پيش بيني ما براي سال 93 بود.
وي ادامه داد: عملکرد دولت براي مهار نرخ تورم رضايت بخش است و رشد اقتصادي هم براي 9 ماهه سال 93 از سوي بانک مرکزي 3.8 دهم درصد بيان شد، حال آنچه که براي سال 94 در نظر داريم افزايش رشد اقتصادي بيش از رشد اقتصادي است که در سال 93 وجود داشته است.
نوبخت افزود: رشد اقتصادي براي سال 1394 بين 4 تا 5 درصد خواهد بود و ما به دنبال رشد اقتصادي هستيم که بيش از رشد اقتصادي سال 93 باشد، همچنين براي نرخ تورم هم برنامه ريزي شده تا ما بتوانيم از متوسط نرخ تورم سال 93 که 14.8 دهم بود نرخ کمتري داشته باشيم و اين که از سطح 14 درصد افزايش پيدا نکند.
وي همچنين تصريح کرد: با توجه به موضوع مذاکرات و اين که اگر شاهد لغو تحريم‌ها باشيم و منابع بيشتري در اختيار داشته باشيم، بودجه سايه‌اي در نظر گرفته شده تا ما بتوانيم به نحو شايسته از منابع استفاده کنيم. ضمن اين که در سازمان مديريت و برنامه ريزي بودجه‌هاي ديگري متناسب با شرايط مورد توجه قرار گرفته است.
نوبخت بيان اينکه در جهت افزايش کارايي و ايجاد انگيزش بيشتر در کادر آموزشي وزارت آموزش و پرورش طرح طبقه بندي يا رتبه بندي کردن فرهنگيان با اعتبار ويژه 1350 ميليارد تومان از اول مهر اجرا مي‌شود، افزود: اين مقدار مازاد برسقف اعتبارات است که براي هزينه‌هاي جاري و عمراني در اختيار وزارت آموزش و پرورش قرار مي‌گيرد.
وي ادامه داد: در اين راستا براي اجراي طرح رتبه بندي فرهنگيان براي سال 1395 ، 3 هزار و 500 ميليارد تومان بودجه اختصاصي در نظر گرفته شده است.
نوبخت با تأکيد بر اينکه براي نوعي توازن بخشي و اين که به نحو شايسته نظام پرداخت و نظام حقوق و دستمزد کارکنان دولت را اصلاح کنيم، گفت:  هم اکنون طرحي در سازمان مديريت و برنامه ريزي در دست اجراست تا ما بتوانيم هر گونه نابرابري و تبعيض را که درراستاي قانون مديريت خدمات کشوري وجود داشت را از بين ببريم.
به گزارش فارس، نوبخت در ادامه اظهارداشت: دولت سناريوهاي محتلفي براي شرايط تحريمي در سال 94 آماده کرده است.
وي درباره نرخ تورم گفت: ميانگين تورم 12 ماهه گذشته 14.8 درصد بوده است.
سخنگوي دولت درباره زمان اجراي طرح رتبه بندي فرهنگيان تصريح کرد: طرح رتبه‌بندي فرهنگيان از ابتداي مهرماه سال جاري با اعتبار 1350 ميليارد تومان اجرايي مي‌شود و همچنين اين طرح در سال 95 با اعتباري بالغ بر 3500 ميليارد تومان به مرحله اجرا درخواهد آمد.
نوبخت با اشاره به بودجه عمراني سال 93 بيان کرد: در سال گذشته بيش از 32 هزار و 200 ميليارد تومان براي طرح‌هاي عمراني پرداخت شده است.
سخنگوي دولت با بيان اينکه وزارتخارجه و بخش‌هاي ديگر دولت به تبيين ابعاد و رفع ابهامات هسته اي خواهند پرداخت که در قرار داد نهايي لحاظ مي‌‌شود، گفت: معاونت حقوقي امروز جلسه اي با حضور مسئولان ارشد تيم مذاکره کننده و برخي اصحاب رسانه برگزار مي‌کند.
نوبخت تاکيد کرد: اگر لازم باشد فکت شيت ايران به صورت مکتوب منتشر خواهد شد.
وي درباره تصميم دولت مبني بر لغو سفرهاي عمره تصريح کرد:‌ تا زماني که پاسخ مناسبي دريافت نکنيم تعليق سفر عمره ادامه دارد.
سخنگوي دولت درباره ممنوع التصويري خاتمي تاکيد کرد: ممنوع التصوير بودن وي تصميم قوه قضائيه است نه شوراي امنيت که البته ما به اين تصميم احترام مي‌گذاريم.
سخنگوي دولت در ادامه درباره‌ي موضوع تدوين برنامه‌ي ششم توسعه که مورد سوال يکي از خبرنگاران بود، افزود: از دولت تدبير و اميد اين انتظار وجود دارد که نسبت به روند تدوين برنامه‌هاي گذشته آسيب‌شناسي داشته باشد و اين نکته را مورد توجه قرار دهد که آيا بايد وضع قبل استمرار پيدا کند يا اين که تحولي در کار برنامه‌ريزي آغاز شود.
وي افزود: ما از فروردين سال 93 در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آسيب‌شناسي‌هاي لازم را داشتيم و عملکرد تاکنون رضايت بخش بوده است. همکاران ما مشغول کار هستند و قطعا برنامه بسيار مشخص خواهد بود.
نوبخت با بيان اينکه برنامه ششم با يک رويکرد بسيار مناسب و چابک و قابل اجرا تهيه خواهد شد، گفت: برنامه ششم با يک شکل و محتواي بسيار بهتر نسبت به گذشته و مختصر در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وي در پاسخ به سؤالي درباره گراني خودرو گفت: قيمت خودرو و ضوابط و سياست‌هاي مربوط به آن را شوراي رقابت که غير دولتي است نظارت و تعيين مي‌کند . ضمن اين که قيمت خودرو به غير از آن مالياتي که وضع شده افزايشي ندارد و همچنين ما از شوراي رقابت انتظار داريم که دقت لازم را در اين راستا داشته باشد.
خبرنگاري درباره‌ي قطع بيمه برخي از روزنامه‌نگاران سوال کرد و نوبخت اظهار کرد:‌ من از اين موضوع اطلاعي ندارم ولي اگر اين موضوع نياز به منابع مالي داشته باشد بايد بگويم که در بودجه پيش‌بيني‌هاي لازم در اين راستا صورت گرفته و شايد وزارت ارشاد خواسته با يک ساز و کار بهتري اين موضوع اجرايي شود.
نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره موضوع کاهش نرخ سود بانکي نيز يادآور شد: يکي از مسئوليت‌هاي شوراي پول و اعتبار، تعيين نرخ سود بانکي است و حال که نرخ تورم با توجه به سياست‌هاي دولت روند کاهنده دارند نرخ سود بانکي هم بايد خود را با نرخ تورم تنظيم کند.
سخنگوي دولت با بيان اينکه ما با تقليل نرخ سود بانکي موافق هستيم، گفت: اميدواريم در جلسات آينده شوراي پول و اعتبار نرخ جديد را که کمتر از نرخ فعلي است اعلام کند.
وي در پاسخ به سؤالي درباره ممنوع‌التصويري رئيس‌جمهور اسبق نيز گفت: در اين مورد قبلا هم سوال شده بود که من پاسخ دادم و با توجه به اين که اين موضوع از مصوبات شوراي عالي امنيت ملي نبوده است گفتم که قطعا سخنگوي محترم قوه قضاييه که شخصيت قانونمندي هستند هر مطلبي مي‌گويند مستند قانوني‌اش هم وجود دارد.
وي در ادامه افزايش شأن ايرانيان‌ در عرصه‌هاي بين‌المللي را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: رخدادي که در چند سال اخير ديديم بي‌بديل بوده چنانچه شاهد هستيم دولت ايران رو در روي دولت‌هاي بزرگ ايستاده و به جاي آنکه ابلاغيه‌هاي آنها را همچون قرار‌دادهاي ننگين امضا کند، خود آن دولت‌ها موظف هستند که نظرات منطقي و مستدل و قانوني ايرانيان را بشنوند، در واقع با توجه به آنچه رخ داده منزلت ايرانيان در عرصه‌هاي بين‌المللي ارتقا پيدا کرده است.
نوبخت گفت: به رغم همه رفتارهاي سوء سياسي از سوي برخي از دولت‌ها بخصوص در موضوع اياب و ذهاب شهروندان ايراني بايد گفت که جايگاه رفيع ايران در آينده حتما اثر خود را بيش از گذشته خواهد داشت.
 
 
انتهاي پيام/ف
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg