کد مطلب: 117689
رويترز: شکست مذاکرات هسته‌اي به مفهوم مرگ سياسي دولت روحاني است
تاریخ انتشار : 1393/11/18 11:33:48
نمایش : 1728
خبرگزاري رويترز در گزارشي اختصاصي مدعي شد که وزير خارجه ايران به آمريکا هشدار داده است که عدم رسيدن به توافق هسته‌اي احتمالاً حکايت از مرگ سياسي دولت «حسن روحاني» رئيس‌جمهور ايران دارد.
به گزارش هفت چشمه به نقل از  فارس، خبرگزاري رويترز در گزارشي اختصاصي نوشت که «محمد جواد ظريف» وزير خارجه ايران به آمريکا هشدار داده است که عدم موفقيت در رسيدن به توافق جامع هسته‌اي احتمالاً حکايت از مرگ سياسي «حسن روحاني» رئيس‌جمهور ايران خواهد داشت و اين خطر را به همراه دارد که بن‌بست يک دهه‌اي برنامه هسته‌اي ايران به پايان راه خود برسد.
طبق اين گزارش، سه نفر از مقامات ارشد ايراني اعلام کردند که ظريف در ديدار با «جان کري» وزير خارجه آمريکا در چندين نشستي که در هفته‌هاي اخير داشته‌اند، نگراني خود را در ميان گذاشته است و اين مقامات همچنين اعلام کردند که ايران اين مسئله را با قدرت‌هاي گروه 1+5 نيز در ميان گذاشته است.
رويترز ادامه داد، که قدرت‌هاي غربي تصريح کرده‌اند که اين اقدام ايران احتمالاً يک تاکتيک مذاکره‌اي است تا آنها را ترغيب کند که امتيازات بيشتري ارائه دهند اما با اينحال موافق اين ايده هستند که شکست مذاکرات مي‌تواند به نفوذ سياسي روحاني به شدت خدشه وارد آورد.
با اينحال يکي از مقامات ارشد آمريکا اين گزارشات مبني بر آنکه مقامات ايراني چنين هشدارهايي را به آمريکا داده‌اند را رد کرد و در حالي که خواست نامش فاش نشود به رويترز گفت: «ما ارزيابي سياست ايران را به خود ايراني‌ها واگذار مي‌کنيم اما اين شايعه نادرست است».
رويترز گزارش کرد که عليرغم رد اين گزارش توسط مقامات آمريکايي، مقامات ايراني اصرار دارند که ظريف چنين نگراني را با کري در ميان گذاشته است.
کري و ظريف در هفته‌هاي اخير به طور مداوم با يکديگر در خصوص موضوع هسته‌اي ديدار داشتند و در يکي از جديدترين اين ديدارها، دو طرف، روز جمعه (ديروز) در حاشيه کنفرانس امنيتي مونيخ با يکديگر ديدار دوجانبه‌اي را برگزار کردند.
يکي از مقاماتي که اطلاعات مستقيمي از مذاکرات ظريف و کري داشته است، مي‌گويد: در حاليکه روحاني در خط مقدم قرار دارد، به طور طبيعي بيشترين ضرر را متحمل خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، ديگر مقامات غربي مي‌گويند که هيأت مذاکره‌کننده ايران اخيراً در مذاکرات خود چنين نگراني‌هايي را مطرح کرده‌اند و گفته‌اند که اگر مذاکرات به شکست بيانجامد، روحاني احتمالاً به حاشيه رانده مي‌شود و نفوذ وي به طرز چشمگيري کاهش مي‌يابد.
يکي از مقامات ايراني که دسترسي مستقيمي به مذاکرات دارد مي‌گويد، طرف آمريکايي از لغو تحريم‌ها طي چندين سال حرف مي‌زد و اين در حالي است که ايران مي‌خواهد تحريم‌هاي نفتي و بانکي ايران ظرف 6 ماه لغو شود.
مقامات غربي مي‌گويند، همانطور که مذاکره‌کنندگان ايران به صورت محرمانه مي‌گويند که فضا براي توافق در حال کم شدن است، هيأت‌هاي آمريکايي و اروپايي نيز چنين نظري دارند.
عليرغم آنکه مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 براي رسيدن به توافق جامع نهايي در جريان است، رژيم صهيونيستي و عربستان سعودي در خصوص تصميم آمريکا براي تعامل با ايران در زمينه موضوع هسته‌اي ابراز بدگماني و ترديد کرده‌اند و صهيونيست‌ها تهديد کرده‌اند که اگر ديپلماسي نتواند تهديد هسته‌اي ايران را مهار کند، از نيروي نظامي عليه تأسيسات هسته‌اي ايران استفاده مي‌کنند.
برخي مقامات نزديک به مذاکرات مي‌گويند که آمريکا از قبل در خصوص موضوع تعداد سانتريفيوژهايي که ايران اجازه خواهد داشت از آنها بهره‌برداري کند، به توافق رسيده‌اند.
با اينحال، کنگره آمريکا در تلاش است برخلاف توافقات موقت ژنو، تحريم‌هايي را عليه ايران به تصويب درآورد به طوريکه در گزارش‌ها آمده است که سنا، در حال نهايي کردن لايحه تشديد تحريم‌ها عليه ايران در صورتيکه توافقي تا مهلت 30 ژوئن سال جاري ميلادي حاصل نشود، مي‌باشد.
طبق اين گزارش، يکي ديگر از مقامات غربي مي‌گويد که ظاهراً روحاني، راه‌حل واشنگتن و اروپا براي کاهش فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران به مدت يک دهه يا بيشتر در قبال کاهش تحريم‌ها را کم اهميت جلوه داده است.
اين مقام غربي مي‌گويد: «روحاني فکر مي‌کند که از طريق زبان نرم سخن گفتن و خواستار نابودي اسرائيل نشدن، موجب مي‌شود که قدرت‌هاي غربي حاضر شوند هر توافقي را با ايران به امضا درآورند. او اشتباه مي‌کند. شايد قدرت‌هاي غربي خواستار توافق باشند اما آنها نيز محدوديت‌هايي را از جانب کنگره، اسرائيل و سعودي‌ها دارند.»
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg