رئيس اورژانس چهارمحال و بختياري:
لزوم شناسايي و توجه به علايم گازگرفتگي
به گزارش هفت چشمه؛ شمسي‌پور در گفتگو با «جهانبين نيوز»، اظهار کرد: با توجه به قرارگيري در فصل سرما استفاده از وسايل گرمازا مانند بخاري مسموميت با مونواکسيد کربن افزايش مي‌يابد.
 
وي تصريح کرد: مونواکسيد کربن گازي بي‌رنگ و بي‌بو است که به قاتل بي‌صدا معروف است، وقتي اين گاز وارد بدن مي‌شود فرد هيچ احساسي ندارد و با افزايش انتشار آن در بدن علايم اوليه در وي ظاهر مي‌شود، به اين صورت که فرد دچار يک سردرد مبهم در قسمت جلوي سر مي‌شود.
 
رئيس اورژانس چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه اين سردرد کم کم تشديد مي‌شود افزود: فرد به مرور دچار سرگيجه مي‌شود و احتمال غش وجود دارد، حالت تهوع، استفراغ  و بدن‌درد هم از ديگر علايم در اين مورد است.
 
شمسي‌پور يادآور شد: برخي علايم گازگرفتگي با آنفولانزا يکسان است و همين موضوع سبب مي‌شود فرد در اين زمينه دچار اشتباه شود اما تفاوت در اين است که انسان در مسموميت با گاز مونواکسيد کربن به‌طور ناگهاني دچار عوارض مي‌شود و در اين مورد تب وجود ندارد.
 
وي با بيان اينکه کم کم فرد حالت خواب‌آلودگي پيدا مي‌کند و در صورت خوابيدن ديگر تواني براي بلند شدن ندارد که بتواند اقدامي براي بهبود انجام دهد و در همين حالت جان خود را از دست مي‌‎دهد افزود: هموگلوبين در خون کار رساندن غذا و اکسيژن را به کليه سلول‌هاي بدن بر عهده دارد، مونواکسيد کربن 250 برابر بيشتر از اکسيژن ميل ترکيبي با هموگلوبين را دارد.
 
رئيس اورژانس چهارمحال و بختياري افزود: بنابراين وقتي مونواکسيد کربن وارد بدن شد و به هموگلوبين متصل شد مانع از ترکيب اکسيژن و خون‌رساني در بدن مي‌شود به اين ترتيب سلول‌هاي بدن از بين مي‌روند و فرد به حالت رخوت درآمده و دچار خفگي سلولي مي‌شود و از دنيا مي‌رود.
 
شمسي‌پور اضافه کرد: افراد اگر از وسايل گرمازا استفاده مي‌کنند بايد حتما از دودکش‌هاي مناسب استفاده کنند و اگر از سال گذشته نصب کردند حتما با حضور در پشت بام دودکش‌ها را چک کنند و موانعي که راه لوله را بسته است بررسي شود.
 
وي تاکيد کرد: بايد توجه شود که موتورسيکلت و خودرو در پارکينگ در بسته روشن نباشد چراکه اين گاز به شدت مسموميت‌زا است و منجر به مرگ مي‌شود.
 
رئيس اورژانس چهارمحال و بختياري عنوان داشت: اگر شهروندان بتوانند هر سال دستگاه‌هاي گرمايشي خود را سرويس کنند ايمني بالا مي‌رود همچنين بايد دريچه‌هاي هوا و گاز چک شوند و فرد به محض اينکه احساس سردرد داشت بايد پنجره را باز کند و درصورت ايجاد تغيير در وضعيت فرد دچار گازگرفتگي شده است.
 
شمسي‌پور اضافه کرد: فضاي سر بسته با سوزاندن ذغال يا چوب مسموميت شديد ايجاد مي‌کند و لازم است در اين موارد توجه لازم شود.
 
انتهاي خبر/1026ج