معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري خبر داد:
افزايش 80 درصدي خريد تضميني محصولات کشاورزي
به گزارش هفت چشمه به نقل از «جهانبين نيوز»، سيروس بيک‌بکان صبح امروز در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختياري، اظهار کرد: سطح زير کشت زراعي و باغي استان 250 هزار هکتار است که از اين ميزان ۱۴۰ هزار هکتار زراعي، ۴۶ هزار هکتار باغي و مابقي عرصه‌هاي آيش هستند.

وي تصريح کرد: گندم جز محصولات اساسي در استان است و سال گذشته ۲۱ هزار هکتار کشت آبي و ۳۷ هزار هکتار کشت ديم داشتيم.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه سال گذشته ۲۶ هزار تن خريد تضميني داشتيم بيان داشت: اين رقم امسال به ۵۰ هزار تن رسيد و بيش از ۸۰ درصد رشد دارد.

بيک‌بکان يادآور شد: سال قبل طرح‌هاي براي افزايش عملکرد گندم در دستور کار قرار گرفت و در همين راستا، در عرصه‌هاي ديم‌زار در ۳۲ هزار هکتار با همکاري ستاد فرمان امام (ره) اولين کشت صورت گرفت

وي با اشاره به اينکه ۶۹ دستگاه مکانيزاسيون از اعتبارات ستاد اجرايي فرمان امام (ره) وارد استان شد که ۵۰ دستگاه آن کارنده بود و در حال حاضر در مي‌توانيم از آن استفاده کنيم بيان داشت: يک هزار و ۳۰۰ دستگاه انواع کارنده در استان وجود دارد.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري يکي از کارهاي اساسي در کشت گندم، را بحث بذور اصلاح‌شده عنوان و خاطرنشان کرد: امسال تاکنون بالغ‌بر يک هزار و ۵۰۰ تن بذر اصلاح‌شده در استان توزيع شده است.

بيک‌بکان با بيان اينکه سال گذشته ۸۰۰ تن بذر رقم سرداري در کشت ديم توزيع شد که کيفيت بذر خوب اما کيفيت آرد آن مناسب نبود به همين دليل حذف شد تاکيد کرد: امسال ارقام مناسب‌تري توزيع شد و تا الان يک هزار و ۳۰۰ تن بذر توزيع و ۵۰۰ تن آماده جهت توزيع داريم و از اين نظر ۱۰۰ درصد افزايش داشتيم.

وي ادامه داد: ما به دنبال کاهش فاصله بين رکوردها با ميانگين‌ها در حوزه کشت محصولات کشاورزي هستيم، اگر اصول اوليه را به کشاورز آموزش دهيم مي‌توانيم فاصله خود را با کشاورزي جهان روز به روز کمتر کنيم، در اين زمينه اصلاح بذر، توسعه مکانيزاسيون، مواد آلي خاک و… در بهبود عملکرد کشاورزي بسيار مهم است.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري بيان داشت: امسال طرح کشت قراردادي از ۲۱ هزار هکتار کشت آبي در ۱۰ هزار هکتار از اراضي استان انجام شد و ۲۰ درصد حق بيمه افراد فعال در اين زمينه کاهش يافت همچنين ۵۰ درصد نهاده به‌صورت اماني ارائه شد و به ازاي هر تن محصول ۱۰۰ هزار تومان هزينه حمل و نقل پرداخت شد.

وي با اشاره به کشت چغندر قند در اين استان يادآور شد: سال گذشته ۱۰ هزار و ۵۰ هکتار از اراضي استان زير کشت اين محصول رفت و عملکرد آن به ۵۶ هزار تن رسيد، اما امسال يک هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضي زير کشت چغندر قند رفت و پيش‌‎بيني مي‌شود ۷۵ تا ۸۰ هزار تن محصول توليد شود.

بيک‌بکان با اشاره به اينکه کشاورزان استان در کشت سيب زميني حرفه‌اي شده‌اند گفت: سال گذشته ۷۰۰ تن بذر سيب‌زميني اصلاح شده وارد کشور شد که سهم چهارمحال و بختياري ۸۰ تن بود و بين چهار نفر هر کدام ۲۰ تن توزيع شد.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضي اين استان زير کشت سيب‌زميني است اذعان داشت: پيش‌بيني مي‌شود از اين سطح ۲۵۰ هزار تن محصول برداشت شود که يک‌سوم آن بذري است.

وي با تاکيد بر اينکه الگوي کشت که استفاده بهينه از آب است در خصوص گندم و سيب‌زميني در دستور کار جهاد کشاورزي قرار گرفته خاطرنشان کرد: ۶۹ هزار هکتار از اراضي زراعي اين استان معادل ۵۸ درصد آن به سيستم آبياري تحت فشار مجهز شده‌اند، اين در حالي است که در کشور ميانگين ۳۰ درصد است.

بيک‌بکان کل محصولات زراعي توليد شده در سال گذشته را يک ميليون و ۵۰ هزار تن و محصولات باغي را ۲۳۰ هزار تن دانست و عنوان داشت: کل توليدات بخش کشاورزي در اين مدت يک ميليون و ۶۵۰ هزار تن است.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: خط اعتباري مکانيزاسيون در سال ۱۴۰۱، ۳۰ ميليارد تومان بود که ما توانستيم ۴۳ ميليارد تومان جذب کنيم و ضريب مکانيزاسيون استان از ۹/۲ به ۳۴/۲ افزايش يافت، اما در سال جاري به ۱۱۱ ميليارد تومان رسيده که ۳۰ ميليارد تومان آن در بانک‌ها ابلاغ شده و در حال تکميل پرونده براي متقاضيان است.

وي گفت: ۱۰ هزار دستگاه تراکتور، ۸۰ دستگاه کمباين برداشت غلات، ۱۱۵ دستگاه کمباين برداشت برنج، ۴ هزار دستگاه تيلر، يک هزار و ۳۸۰ دستگاه انواع کارنده غلات، ۷۲۰ دستگاه برداشت سيب‌زميني و ۱۲۰ دستگاه چاپر در اين استان فعال است و شماره‌گذاري ۹۹ درصد از ماشين‌آلات کشاورزي انجام شده و ساماندهي سوخت صورت گرفته است.

بيک‌بکان گردو، هلو، انگور بادام و… را عمده محصولات باغي در اين استان عنوان کرد و افزود: اين محصولات ۱۴ درصد سطح کل را تشکيل مي‌دهند اما از نظر ارزش افزوده ۲۹ درصد هستند.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري ادامه داد: باغات در اين استان به سه دسته درجه يک، درجه دو و درجه سه تقسيم مي‌شوند، باغات درجه يک شرايط خوبي دارند، باغات درجه دو نياز به اصلاح دارند و باغات درجه سه بايد حذف شوند.

وي از سرشاخه‌کاري ۲۵ هزار پيوندک گردو بر روي بيش از ۶ هزار اصله نهال گردو خبر داد و تصريح کرد: در بيش از ۶۰۰ هکتار از اراضي استان بحث اصلاحي بر روي درخت گردو تاکنون انجام شده است.

بيک‌بکان با اشاره به اهميت راه‌اندازي شهرک بادام ۷۰ واحدي در اين استان اضافه کرد: در حال حاضر متقاضياني که اهليت سنجي شده‌اند و بايد اقدامات لازم اقدامات لازم براي عقد قرارداد را انجام دهند.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه با توسعه گلخانه‌ها تا پايان سال ۱۴۰۱ سطح گلخانه‌اي استان به حدود ۳۰ هکتار رسيد عنوان داشت: در حال حاضر ۸۰ هکتار واحد گلخانه‌اي به بهره برداري رسيده و ۴۰ هکتار هم در دست اقدام است که تا پايان سال به بهره‌برداري مي‌رسد.

وي توليدات گلخانه‌اي اعم از سبزي، صيفي و گل شاخ‌بريده در اين استان را ۸ هزار تن عنوان و خاطرنشان کرد: از سرمايه‌گذاران دعوت مي‌شود در بحث بسته‌بندي محصولات باغي و گلخانه‌اي ورود کنند.

بيک‌بکان با اشاره به اينکه ۲۹۰ هکتار از اراضي استان زير کشت زعفران است عملکرد اين محصول را در سال ۱۴۰۲ يک تن عنوان کرد.

انتهاي خبر/۱۰۲۶ ج